Avatar billede Str1kez Seniormester
23. marts 2023 - 11:08 Der er 3 kommentarer

Lenovo ThinkPad L480

Min computer skifter refreshrate på skærmen, så snart at opladeren frakobles.
Den lader gennem USB-C, og tænker at det er en batterispare funktion?
Jeg kan dog ikke finde hvor jeg slår denne funktion fra, da skærmen skifter fra 60 Hz til 40 Hz, hvilket er pænt irriterende.
Jeg kan naturligvis selv godt skifte tilbage, men det er træls i længnden.
Er der nogen der har nogle foreslag til, hvad jeg kan gøre?
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. marts 2023 - 11:46 #1
Her er der måske noget der kan løse problemet:

https://www.youtube.com/watch?v=_s9P6DaasY8
Avatar billede Peter Guru
23. marts 2023 - 13:17 #2
Er det Windows 10 eller 11? Under System > Skærm > Grafik i Windows 11 er flere indstillinger hvor man kan vælger Lad "Windows bestemme" - om det er en af dem tør jeg ikke sige.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2023 - 15:10 #3
Det lyder som om, at din computer har en strømbesparende funktion, der sænker skærmens opdateringshastighed, når den er frakoblet fra strømadapteren for at spare på batteristrømmen. Der findes to metoder som du kan prøve dig af. Hvis du har Lenovo Vantage kan du således gøre for at deaktivere denne funktion på din Lenovo ThinkPad L480, kan du følge disse trin:

1    Gå til "Start" -menuen og søg efter "Lenovo Vantage".

2    Åbn Lenovo Vantage og vælg fanen "Strøm" øverst på skærmen.

3    Klik på "Strømstyring" i venstre side af skærmen og find indstillingen "Skærmfrekvens".

4    Vælg "Altid på" eller "Maksimal ydelse" for at deaktivere funktionen, der sænker skærmens opdateringshastighed, når opladeren frakobles.

Hvis disse trin ikke løser dit problem, kan du prøve at opdatere din computerdriver og firmware fra Lenovos supportwebsted eller kontakte Lenovo-support for yderligere hjælp.

Det andet metode involverer om at gå ind til din Strømstyring og under avanceret redigering, kan du foretage dig tiltag for skærm- eller GPU-indstillinger både for batteri og ved strømladnings-indstillinger.

Du kan få adgang til strømstyringsindstillingerne og ændre avancerede indstillinger på din Windows-computer ved at følge disse trin:

    Du kan få adgang til strømstyringsindstillinger og avancerede indstillinger på Windows ved at følge disse trin:

1    Klik på "Start" -knappen og søg efter "Kontrolpanel" i søgefeltet.

2    Åbn Kontrolpanel og vælg "System og sikkerhed".

3    Klik på "Strømstyring" for at få adgang til standardstrømindstillingerne.

4    Hvis du vil ændre avancerede indstillinger, skal du klikke på "Rediger planindstillinger" ud for den plan, du vil ændre.

5    Klik på "Skift avancerede strømindstillinger" for at åbne vinduet med avancerede strømindstillinger.

6    I dette vindue kan du justere indstillinger som f.eks. slukning af harddisken, afbrydelse af strømforsyningen til USB-enheder, ændring af CPU-hastighed og meget mere.

Bemærk, at adgangen til avancerede strømindstillinger kan variere afhængigt af dit Windows-operativsystem og din hardwarekonfiguration. Hvis du har brug for yderligere hjælp, kan du kontakte Windows-support eller se i Windows-dokumentationen.

--
PS

For at hoppe direkte over til Strømstyring kan du også søge "Strømstyring og starte på punkt 3 og derefter. Dette kan også findes ved at starte Kontrolpanel og derefter videre til Strømstyring.

https://support.microsoft.com/da-dk/windows/skift-str%C3%B8mstyringstilstanden-for-din-windows-pc-c2aff038-22c9-f46d-5ca0-78696fdf2de8#Category=Windows_10

https://learn.microsoft.com/da-dk/windows-hardware/design/device-experiences/advanced-power-settings?source=docs