Avatar billede ibnielsen Seniormester
25. marts 2023 - 12:00 Der er 26 kommentarer

Placeringen af standard download i android

Når man åbner pdf-filer i mail eller downloader fra browser kan man vælge om man vil gemme i main eller sdkort, men ikke hvor de kommer til at ligge.
De bliver placeret i et standardbibliotek her:
hukommelseskort/android/data/com.microsoft.emmx/files/download/filnavn
Dette bibliotek har man ikke adgang til i filbehandlingsappene i android, så man kan ikke finde dem igen.
Jeg ved godt, at man, hvis det er f.eks. download fra chrome, så kan man finde dem i chrone m.m. men man kan ikke tilgå dem i ovennævnte bibliotek og evt flytte dem?
Er det ikke også et problem at de kommer til at fylde mere og mere?
Avatar billede Erik K Ekspert
25. marts 2023 - 15:44 #1
Det ser ud til, at du bruger MS Edge som browser.
Der er mange eksempler på, at Edge ikke er egnet på en Android-enhed og jeg er ikke stødt på en løsning på problemet.
Så løsningen vil være, at bruge f. eks. Chrome eller Firefox
Avatar billede klaudi Ekspert
25. marts 2023 - 21:28 #2
Du kan måske bruge app'en Total Commander.

En anden mulighed er X-plore, den er også god.
Avatar billede f-arn Guru
26. marts 2023 - 11:51 #3
Hvad er det for en telefon, og hvilken version af Android bruger den?

Jeg spørger fordi, på mine seneste to telefoner, har den indbyggede "Stifinder kunne se samtlige bruger mapper.
Avatar billede ibnielsen Seniormester
27. marts 2023 - 15:18 #4
Svar til den første:
Jeg bruger mest, som jeg skrev, chrome.
den anden
jeg har prøvet begge og ingen af dem kunne finde den sti jeg nævnte
Den tredie
det er både huawei tablet og samsung telefon, og jeg opdager nu, at telefonens filmanagers kan se mappen, men jeg arbejder mest med min huawei tablet.
Min telefon åbner i øvrigt bare pdf-filerne mm, og skal ikke downloade dem, hvorimod tabletten vil hele tiden download dem til det nævnte bibliotek
Avatar billede f-arn Guru
27. marts 2023 - 15:50 #5
Så forstår jeg ikke helt dit problem?
Avatar billede ibnielsen Seniormester
27. marts 2023 - 16:56 #6
Når jeg i en mail, i chrome etc modtager f.eks en pdffil, vilden Download den for at jeg kan læse den. Jeg kan vælge main eller sdkort, men ikke det underliggende bibliotek. I mit eksempel valgte jeg sdkort et og jeg har så senere fundet ud af at det kom i den nævnte sti, som jeg ikke kan se med nogen filmanagere, selv ikke hvis jeg vælger - se skjulte filer
Avatar billede f-arn Guru
27. marts 2023 - 17:15 #7
Du svarede aldrig på hvilken android version brugte?
Avatar billede ibnielsen Seniormester
27. marts 2023 - 17:27 #8
8.0
Avatar billede f-arn Guru
27. marts 2023 - 17:51 #9
Den version har jeg aldrig haft, men jeg fandt en gammel telefon med android 5.1

Med en FTP server kopierede jeg en mail over i dens download mappe, tog et screenshot af dens fil maneger, over førte de til min computer og resultatet kan ses her.
Avatar billede ibnielsen Seniormester
27. marts 2023 - 18:04 #10
Jeg må indrømme at jeg intet forstår
Avatar billede f-arn Guru
27. marts 2023 - 18:07 #11
Jeg viste at i android 5.1 kan fil manageren se en mail fil. Det er derfor jeg ikke forstår dit problem.
Avatar billede ibnielsen Seniormester
27. marts 2023 - 18:29 #12
Jeg kanikke forklare det bedre, der er ingen af de filmanagere jeg har prøversom kan vise den filsti
Avatar billede f-arn Guru
27. marts 2023 - 18:51 #13
Prøv at vælge selve filen, find så dens egenskaber.
Avatar billede ibnielsen Seniormester
27. marts 2023 - 19:45 #14
Jo tak det er jo det, der er problemet, jeg kan ikke se folderen og dermed filerne
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 00:07 #15
🤖 Det vil ikke være på så lang sti både for Intern og SDkort?

Stien vil blot være således:
Internal:
Download

SD card:
Download

-Den har ikke så kompliceret stier, og findes ikke på browser stien m.v. når jeg ser på mit eget Android.

Eller kan det være, at du har browser indstilling slet Downloads når du lukker browser ned?
Avatar billede ibnielsen Seniormester
28. marts 2023 - 08:05 #17
Svar til Jørgen
Jeg har flere skærmdumps der viser den lange sti, jeg kan desværre ikke lægge dem på her.
De apps kunne heller ikke se stierne.
Avatar billede f-arn Guru
28. marts 2023 - 09:56 #18
Er det et spørgsmål om at du ikke kan se stierne? Ikke andet?
Avatar billede ibnielsen Seniormester
28. marts 2023 - 10:57 #19
Ja for så kan jeg jo ikke finde filerne. Øvrigt er det utrygt athave mapper og filer man ikke kan rydde op i
Avatar billede f-arn Guru
28. marts 2023 - 13:29 #20
Så må jeg melde pas. Det tror jeg ikke man kan med Android 8. Jeg mener Android 11 kan og jeg er sikker på at 12 og 13 kan. Desværre :/
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 14:27 #21
Det du skal sætte fokus på hvilken app du åbner med og henter med?

Er det via Chrome så gå efter Chrome mappen derinde med download?

Hvis du  har Adobe instsalleret og har åbnet med den, så er det sikkert den?
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 14:29 #22
hukommelseskort/android/data/com.chrome/files/download/filnavn

eller

hukommelseskort/android/data/com.chrome/download/filnavn

eller

hukommelseskort/android/data/zzz.adobe.zzz/files/download/filnavn

?
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 14:29 #23
zzz for fiktiv stinavn
Avatar billede ibnielsen Seniormester
28. marts 2023 - 23:06 #24
Jeg tror jeg stopper her. Problemet er åbenbart uløseligt indtil jeg får en nyere android 🤔
Avatar billede Erik K Ekspert
29. marts 2023 - 00:38 #25
Nu har jeg aktiveret en gammel Huawei telefon for at være sikker på, hvad den gør med downloadede filer.
Den gør nøjagtig det samme med en gammel Android version 5.1.1, som telefoner med nyere versioner som f.eks. version 13 gør og det syntes jeg nok at erindre.

Hvorfor skriver du om filbehandlingsapps og stier, når du bare skal finde et downloaded dokument?? Er det ikke bare, at gøre det mere besværligt end nødvendigt?

Når jeg går ind i appen Filer, så kan jeg vælge mellem Dokumenter, Billeder, Lyd og flere andre mapper.
Når jeg downloader et vedhæftet dokument fra en mail, så ligger den i appen Filer under Dokumenter. Tilsvarende vil downloadede billeder ligge i mappen Billeder.

Vil du slette en downloaded fil, kan du gøre det der.

Appen Filer er forudinstalleret på alle Android-enheder, så den må du også have.

Hvis dine filer havner andre steder end de nævnte, så må det skyldes, at du har ændret i standardindstillingerne.
Avatar billede ibnielsen Seniormester
29. marts 2023 - 07:16 #26
Nej du tager helt fejl og jeg har skærmdumps der viser der jeg nu udført, igt har beskrevet