Avatar billede per2edb Guru
26. marts 2023 - 15:17 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

WIN 10 - Opstarts mappe SKRIVEBORD skal ændres tilbage efter fejlplacering

Jeg har fået lavet rod så mit skrivebord ikke kan  "nås" ved opstart
Jef får fejlen:
Placering er ikke tilgængelig
D:/ MinMappe/Skrivebord/desktup er ikke tilgængelig

Den mappe jeg har skrivebordet på hedder

C:/ MinMappe/Skrivebord

Kan i hjælpe med hvordan jeg opstart i :
C:/ MinMappe/Skrivebord
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2023 - 15:38 #1
Hvis du tilgår dig til D:-drev og finder Skrivebord.

      (Forbeholdt, at du har inverteret muse-klik)
Kan du højreklikke Skrivebord (Desktop) på den, derefter klikker på Egenskaber.

Her kan du finde frem til Placering eller Lokation.

Her skal du 'Flytte' den eller trykke på Gendan standard? 🤣👍
Avatar billede per2edb Guru
26. marts 2023 - 16:30 #2
Desværre det virker ikke

Det er sådan at D er en ekstern back harddisk jeg nu har frakoblet
Her lp skrivebord i back up
Men skrivebord skal jo virke på C Drev
På C drev har jeg lagt en mappe skrivebord der skal tilgås ved opstart
Hvordan gør man det
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2023 - 16:38 #3
🤖 Problemet er allerede at du har frakoblet den, så er det her du allerede oplever dette fejl.

Virker det ikke ved at tilslutte den igen, skal du jo nok vende tilbage til tidligere tilstand?

Eller, hvis du vil spare tid og bøvl, så må du jo vælge at opgradere Windows 10.

Har du andet PC, eller har allerede lavet USB installationsmedium med seneste Windows 10, kan du jo starte Windows 10 opgradering, hvor du beholder alt som før 😂
-Husk, at trykke på behold alt 🤪

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2023 - 19:04 #4
En mappe oprettet på skrivebordet på Windows skal ligge i C:\Users\"dit brugernavn"\Desktop og ikke på eksternt medie du kobler fra. Du må koble den eksterne på igen og flytte til den rette lokation.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2023 - 19:16 #5
Skrivebordet kan sagtens sidde i D:-drev (hvilket som helst drev) eller med andre ord kan sagtens sidde hvilken som helst destination, så længe det altid er aktiv. Om det så er via netværk, skal man altid sørge for at den er aktiv og ikke slukket.

Jeg har mine filer væk fra C:-drev og på den måde, undgår jeg at miste dem især ved "geninstallation" af OS. Især hvis hvad angår angreb, så er det separat 🤖👍
Avatar billede kurtba Ekspert
26. marts 2023 - 19:34 #6
Åben Stifinder.
Find skrivebord i venstre side og højreklik på den.
Vælg Egenskaber og herefter fanen Placering.
Der retter du så til, så den peger på den rigtige placering.
Du kan enten direkte skrive stien til dens placering
C:/ MinMappe/Skrivebord  som du skriver er den rigtige placering, eller også vælger du knappen Find placering og klikker dig så frem til den nuværende placering.
Mappen Skrivebord er en systemmappe, så den bør kunne tilgåes via Stifinder, selv om der peges på en forkert placering.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2023 - 19:45 #7
#5 Jeg har også mine private filer på anden destination end C drev og har  haft det i alle år jeg har haft pc. Jeg gemmer aldrig vigtige ting på skrivebordet jeg stadig mener bør ligge på c drevet hvor man har den største sikkerhed for det altid er aktivt (som du skriver)😆😆
Avatar billede per2edb Guru
27. marts 2023 - 09:25 #8
Desværre har tråden udviklet sig så fokus er kommet væk fra problemet:

Problemet:
Når PC'en starter kommer fejlmeddelsen:
D:/ MinMappe/Skrivebord/desktup er ikke tilgængelig
(Det kommer fra jeg pga en fejl måtte flytte  Skrivebord fra BackUp'en i D:... til C:..)

Så venligst glem alt om D: .......

Jeg har nu igen den oprindelige mappe:
C:\Users\MinMappe\Desktop  ( Har også prøvet navnet Skrivebord)
PROBLEMET er den ikke tilgås ved opstart
Altså jeg skal have fat i stedet/programmet hvorfra der opstartes

Håber dette gav klarhed
Avatar billede poko1 Ekspert
27. marts 2023 - 09:49 #9
Har du stadig den mappe hvor du gemte Skrivebordsfilerne? så prøv at åbne den vælg  Ctrl+A altså vælg og kopier alle genveje! Åbn,nu mappen Brugere- dit navn og sæt ind. Genstart så og se om det virker? Hvis ikke så start op fra et USB Medie med Windows 10 vælg setup og kør en reparation!
Avatar billede poko1 Ekspert
27. marts 2023 - 09:51 #10
Rettelse Åbn,nu mappen Brugere- dit navn "Skrivebord" og indsæt. disse!
Avatar billede Peter Guru
27. marts 2023 - 10:04 #11
Højreklik på Denne Computer > Klik på Egenskaber for system og vælg fanebladet Avanceret og klik på Miljøvariabler. Står der D:\ i stedet for C:\ her?
Avatar billede Peter Guru
27. marts 2023 - 10:06 #12
Hvis man skriver path i en dos promt og trykker Enter vil det også afsløre om path'en peger forkert.
Avatar billede f-arn Guru
27. marts 2023 - 10:49 #13
Avatar billede per2edb Guru
27. marts 2023 - 11:15 #14
Det giver problemer
Men når jeg går op (Pil op) fra Denne PC så kommer fejlen:

D:/ MinMappe/Skrivebord/desktup er ikke tilgængelig
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2023 - 11:43 #15
Venligst se bort fra at få det ordnet, når destinationen ligger et andet sted.

Hurtigt opgradering af Windows 10 vil løse dette, hvor du vælger behold alt. 🙃👍

Reparation vil tage endnu længere tid.
Avatar billede Peter Guru
27. marts 2023 - 11:48 #16
Kan det lade sig gøre at skrive compmgmt.msc i Kør, klikke på Windows-logger, vælge System og se hvad der står om fejlen?
Avatar billede per2edb Guru
27. marts 2023 - 13:35 #17
Der er mange linier men fælles for flere:
Advarsler
Disk
Avatar billede Peter Guru
27. marts 2023 - 14:10 #18
Jeg kan sagtens forestille mig af Disk 153 advarslen opstår når Windows spørger efter disk D som jo ikke eksisterer. Eksisterer der en anden brugerprofil som du kan prøve at logge på med?
Avatar billede f-arn Guru
27. marts 2023 - 15:31 #19
Start Kommandopromten og kopier dette ind.

reg query "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders"

Kopier resultatet herind.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2023 - 16:53 #20
#8 Adgangen til at åbne mappen ved start skal ligges i mappen start der starter med Windows.
Hvis du trykker på win taste+R  åbner kør.
I denne boks skriver du
shell:startup
og trykker ok.
Så finder du destination på hvor din mappe er du vil have til at starte. Den vælger du kopier på og sætter ind i start mappen.
Genstart herefter pc.
Din mappe bør nu åbne ved pc opstart. Hvis den åbner minimeret og du ønsker den maximeret så maximer mappen og hold shift taste ned når du lukker mappen ned. Næste gang du starter pc bør mappen åbne maximeret.
Hvis dette ikke er løsningen for dig har jeg ikke mere at byde ind med.
Avatar billede ejvindh Ekspert
28. marts 2023 - 11:15 #21
Jeg har fra gammel tid noget erfaring med at fixe skriveborde, der "forsvandt", og dengang var det helt gennemgående problem, at registreringsdatabasen af forskellige grunde var blevet ødelagt -- netop der, hvor f-arn i #19 peger hen.

Jeg er siden skiftet til et andet styresystem, så min viden om Windows er forældet, og derfor vil jeg helst ikke blande mig her. Blot opfordre til at følge f-arns råd, så vi kan se, om det er der, fejlen ligger.
Avatar billede per2edb Guru
29. marts 2023 - 08:56 #22
Så fik jeg løst problenet.
Løsningen var en WIN 10 reparation
Årsagen til fejlen var benyttelse af en ældre harddisk som Back Up medie.
Overførsel af mappen skrivebord herfra drev D til pc'ens drev C forårsagede fejlen.

Herudover en serviceoplysning :-)
Det hele går tilbage til mit forsøg på at benytte OneDrive til automatisk back up ved synkronisering af valgfrie mapper udover netop skrivebord, billeder og dokumenter.
Det KAN MAN IKKE (NU verificeret fra mange eksperter på nettet)
Så pas på.
Det er KUN skrivebord, billeder og dokumenter der AUTOMATISK Backes up
Herudover bibehold de engelske mappenavne

TAK til de mange indslag som bragte mig på sporet af løsningen
Avatar billede poko1 Ekspert
29. marts 2023 - 10:35 #23
#22 Godt du fik det løst!