Avatar billede KristianBroby Juniormester
28. marts 2023 - 19:05 Der er 24 kommentarer

touchpad helt væk i systemet

Hej

Min touchpad virkede ikke her i dag.
Den er helt væk i enhedshåndteringen, så kan ikke aktivere eller opdatere driver.
PC er en HP Notebook
Håber nogen kan hjælpe ?

vh
Kristian
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. marts 2023 - 19:31 #1
Du kan tilslutte en almindelig mus til en af maskinen USB-indgange. Det vil være bedst med en mus med ledning, og ikke en trådløs!
Går ud fra, at der er tale om Win 10.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 19:52 #2
Det plejer at registrere igen efter genstart af enheden.

Men som Erik beskriver, kan dette også afhjælpes med almindelig mus, om det så er med eller uden ledning er ikke væsentlig.

Hvis du ikke har aktivt deaktiveret hent drivers via Windows opdatering, kan du sagtens køre Windows opdatering og her vil den hente driveren for dig.
Det er meget normalt at den henter en ældre udgave af drivers fra Windows opdatering, som Microsoft ved vil virke, og installere driver for dig fra Windows opdatering.

Herefter kan du sagtens opdatere den fra udviklers hjemmeside.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 19:54 #3
Avatar billede KristianBroby Juniormester
28. marts 2023 - 20:08 #4
Hej Erik og Jørgen.

Tak for svar. Musen er allerede sat i - ellers kan jeg ikke finde ud af at navigere rundt.
Der var en windows opdatering på PC i dag og herefter virkede touchpad ikke.
Har haft problemet før og her løste det problemet at jeg at jeg på proceslinien valgte "Vis touchpad". Men den mulighed findes ikke mere og touchpad er heller ikke længere i enhedshåndteringen som den plejer.

vh
Kristian
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. marts 2023 - 20:11 #5
#2 - Grunden til jeg skrev at en mus med ledning ville være bedst, er den at jeg på min bærbare har en trådløs mus (da jeg simpelthen ikke kan forlige mig med en touchpad, da en sådan er beregnet til højrehåndede, og da jeg er venstrehåndet er det at problemet opstår)
Der er bare et problem når musens sender har skullet "finde" musen. Det er kun derfor jeg skrev det.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 20:16 #6
Hvilket Operativ System har vi at gøre med?

Windows 10 OS eller Windows 11 OS?

Er det hurtig genveje til Touchpad du efterspørger? Ikon?
Avatar billede KristianBroby Juniormester
28. marts 2023 - 20:22 #7
Windows 10.

Næ blot at touchpad kan virke igen. Ser ud til at den helt er væk i systemet.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 20:31 #8
Ja, på svaret punkt #3 kan du benytte linket og finde enheden for dig, men hvis du vil målrettet gå efter specifik til din Notebook, får vi brug for en model.

Linket kan du trykke på "Lad HP identificere dit produkt"
https://support.hp.com/dk-da/drivers/laptops

Er den rette model angivet, kan du sagtens hente driver for Synaptics. Dette er normalt hvad TouchPad benytter.

Hvis du ikke kender din model, kan du finde yderligere oplysninger i bunden af din bærbar via dens label eller ved at finde den fra System Informations.

System information kan findes og startes ved at søge den fra startmenu søgning som "Systeminformation" og på dansk er dette "Systemoplysning".

Samme sted kan du se eksempler for teksten højre side:
"Find dit produkts informationslabel".

https://youtu.be/uyuxnc3M8cs
Avatar billede KristianBroby Juniormester
28. marts 2023 - 21:15 #9
Hej Jørgen.

Var igennem på HP og fandt Synaptics driver og fik den installeret.
Men touchpad virker stadig ikke og kan stadig ikke finde den i enhedshåndteringen?

vh
Kristian
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 21:18 #10
Hvis du har installeret den og ikke har foretaget genstart endnu, prøv dette først
Avatar billede KristianBroby Juniormester
28. marts 2023 - 21:27 #11
Ja har genstartet - og prøvede også at installere den igen og genstarte .. men uden held
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 21:30 #12
Det kunne næsten lyde som hardware fejl?

Har du åbnet bærbar for vedligeholdelse? Rengøre indvendigt?

Er det måske sluppet løs forbindelse med Touchpad forbindelse?
Avatar billede KristianBroby Juniormester
28. marts 2023 - 21:42 #13
Det kan selvfølgelig ikke afvises - men den virkede fint i formiddags, men efter en opdatering var det slut
Så heller nu mere til at der skete noget der
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 21:44 #14
Det kan jo være, at den er deaktiveret på Windows Indstillinger eller inde i BIOS?
Avatar billede KristianBroby Juniormester
28. marts 2023 - 21:46 #15
Især ud fra det faktum, at touchpad plejer at være i enhedshåndteringen, men nu er den der ikke længere
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 21:48 #16
Ja, hvis du allerede har genstartet og ikke vise sig, lyder mere end opdateringsproblem.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 21:49 #17
Du kan prøve og opgradere Windows 10 om igen, ved at vælge behold alt.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. marts 2023 - 21:57 #18
Jeg havde problemer på min Lenovo hvor touchpad også var væk -
I enhedshåndtering var det driver opdatering til Lenovo tastatur der løste det - fandt hint på nettet.
Avatar billede KristianBroby Juniormester
28. marts 2023 - 22:04 #19
Hej Jørgen og Kurt.

Desværre hjalp opgradering af windows ikke.

Enhedshåndteringen siger både under tastatur og human interface devices, at de bedste drivere allerede er installeret.
Under mus og andre pegeredskaber, plejer der at ligge en linie som hedder touchpad men den er væk ?
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 22:06 #20
Ja, det vil nok hedde Synactics m.h.t. touchpad
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 22:07 #21
Rettelse Synaptics
Avatar billede KristianBroby Juniormester
28. marts 2023 - 22:09 #22
Hov - så lige beskeden med at den kunne være deaktiveret i windows indstilingerne --> hvor finder jeg det henne?
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 22:12 #23
Tja, måske under Bluetooth og enheder. > Touchpad?
Avatar billede KristianBroby Juniormester
28. marts 2023 - 22:20 #24
næ desværre ingenting der - tusind tak for hjælpen
Jeg skal tidligt på job i morgen, så må hellere lukke ned nu
.... og håbe på et mirakel i morgen :-)