Avatar billede tmonk Mester
28. marts 2023 - 20:41 Der er 14 kommentarer

Genvejstast

De seneste dage er windows lommeregner begyndt at poppe op, mens jeg skriver eller bruger tasturet til andet. Oftest eller måske hver gang er det i forbindelse med, at jeg har markeret noget tekst, som jeg vil overskrive eller hvis jeg trykker ctrl+shift+pil, men det er ikke sådan at jeg kan genskabe det 100 procent. Jeg husker, jeg havde problemet på en tidligere pc og fik løst det, men jeg kan ikke huske hvordan. Windows 11 blev installeret for ca. en måned siden og har kørt uden problemer. Jeg startede med at benytte windows classic lommeregner og da den begyndte at poppe op mange gange i løbet af dagen omdøbte jeg exe filen for at se om det hjalp, men det medførte blot at windows 11 standard lommeregneren begyndte at poppe op i stedet for. Håber der er nogen som har ideer andet end at geninstallere windows o.lign.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 20:48 #1
Ja, hvis du har installeret tredjeparts "windows classic calculator" kan dette være årsag?

Har du prøvet at skanne for malware eller se om det hjælper med at afinstallere den?
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 20:50 #2
Du kan også prøve og se om det afhjælpes med at opdatere Apps fra Microsoft Butik.
Avatar billede tmonk Mester
28. marts 2023 - 20:58 #3
Jeg har scannet med malware bytes uden den fandt noget. Nu vil jeg prøve at fjerne windows classic calculator, selvom det ikke længere er den, som popper op.
Avatar billede tmonk Mester
28. marts 2023 - 21:04 #4
Nu fik jeg fjernet begge to og tilføjet en windows standard lommeregneren igen fra Microstoft butik. Og den popper stadig op når jeg har markeret tekst og bruger ctrl-shift-pil
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 21:15 #5
Ah, så er det Windows 11, Accessibility -> Mouse der forårsager problemer.

Det fik jeg også en del forundring over engang.

Lad mig se om jeg kan finde en artikel omkring det, så du kan deaktivere den.

Så almindelig lommeregner og classic fejler ikke noget 🤓👍
Avatar billede tmonk Mester
28. marts 2023 - 21:16 #6
Det er shift+ctrl som aktiverer lommeregneren. Jeg har prøvet med andet tastatur men det gør ingen ændret, så tænker at et eller andet sted i windows er det registret at denne tastekombination er en genvejstast, men hvor kan det være?
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 21:17 #7
Har du nogen kombi mus og tastatur forresten? Hvad er mærken?

Kan dette ikke være årsag?

Man har måske kommet til at lege lidt med mus knap genveje?
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 21:20 #8
Avatar billede tmonk Mester
28. marts 2023 - 21:21 #9
Jeg har ikke foretaget nogen ændringer og haft samme tastatur hele tiden (nedis) og samme mus (acer) og har ikke noget kombi mus tastatur. Den eneste anderledes de seneste dage er at jeg har installeret steam og spillet nogle spil.
Avatar billede tmonk Mester
28. marts 2023 - 21:29 #10
Hmm, jeg kan ikke lige se af videon hvor jeg kan fjerne genvejstaster. Jeg prøver at kigge på det i morgen. Håber ikke det er nødvendigt at afinstallere lommeregneren.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 21:33 #11
Ja, det er lidt svær uden at hjælpe direkte med fjernstyring 👍🤓

Jeg gætter mig frem med dette, og det kan jo også stamme fra andet program som laver genveje 🙃🤪

https://youtu.be/rvJGD7PYVrw
Avatar billede tmonk Mester
28. marts 2023 - 21:39 #12
Jeg er ikke sikker, men har en ide om at jeg løste det for nogle år siden ved at installere en app, blokerede bestemte tastekombinationer.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2023 - 22:09 #13
Ja, jeg benytter ikke blokkeringsprogrammer for tastekombinationer. Måske er dette der laver ballede?

Men det skulle meget gerne være handicap features eller andet som forårsager disse
Avatar billede tmonk Mester
29. marts 2023 - 07:18 #14
Nej, det var en anden pc, hvor jeg løste problemet og da mener jeg blev løst ved at blokere tastekombinationer.