Avatar billede densortehingst Seniormester
02. april 2023 - 00:00 Der er 1 kommentar

Hvad skal jeg vælge af sprog

Jeg vil forsøge at stille et spørgsmål og håbe på, at jeg ikke starter et større slagsmål.
Jeg har tidligere programmeret i de mere tekstbaserede sprog (pascal, cobol etc). Nu kunne jeg godt tænke mig, at lære et sprog, hvor jeg kunne lave nogle små interface programmer til vores netværk.
F-eks programmet ”slet”. Jeg taster navnet på en computer ind og så sletter programmet maskinen i ad, samt i vores database over enheder.
Programmet "switch", som fortæller mig, hvordan en given switch er konfigureret.
Men hvilket programmeringssprog skal jeg vælge/lære?
På forhånd tak
Avatar billede Tom K. Forsker
02. april 2023 - 22:57 #1
Der er flere programmeringssprog, der kan bruges til at udvikle interface programmer til netværk. Et populært valg ville være Python, da det er et alsidigt og let at lære sprog, der også har et stort antal biblioteker og frameworks, der kan bruges til netværksprogrammering.

Du kan også overveje at lære C eller C++, som er mere performance-orienterede sprog, der er velegnede til at skrive netværksapplikationer, der kræver hurtig behandling af data.

Hvis du allerede har erfaring med Pascal, kan du overveje at lære Delphi, som er en udvidelse af Pascal, der er specielt designet til udvikling af grafiske brugergrænseflader og netværksapplikationer.

Uanset hvilket sprog du vælger, er det vigtigt at tage højde for dit erfaringsniveau og behovene i din organisation, når du vælger et programmeringssprog.