Avatar billede max1999 Juniormester
04. april 2023 - 14:37 Der er 4 kommentarer

mount nas som PHP/Apache kan skrive

Hej

Jeg har tidligere mounted med:
sudo mount NAS_Server Lokal_Mappe -o username=xxxx,password=xxxx -o context="system_u:object_r:public_content_rw_t:s0"

Nu vil jeg gerne mounted fra min nyeste Ubuntu server men PHP/Apache har ikke skrive rettigheder. Hvordan er det lige jeg sætter det rigtigt op?
Avatar billede bvirk Guru
04. april 2023 - 15:23 #1
Sørge for at php/Apapche har skrive rettigheder til Lokal_Mappe eller hvor derunder som apache ønsker at skrive til, hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt.

Enten ved at gøre til ejer eller som vist herunder, som andre
sudo chmod 777  Lokal_Mappe

Eksisterende filer som der skal appendes, er der også noget med - bedre forkleret her:
https://stackoverflow.com/questions/8328481/chmod-777-to-a-folder-and-all-contents
Avatar billede bvirk Guru
04. april 2023 - 15:28 #2
#1 gælder hvis der ikke er mere avancerede ting der overruler - det er der nok ikke på en NAS
Avatar billede max1999 Juniormester
04. april 2023 - 15:39 #3
Det er ikke min NAS der er problemet, det er på min ubuntu server, da det virker fint fra en ældre server.
Avatar billede bvirk Guru
04. april 2023 - 17:08 #4
Hvis din apache+php er installeret på din nye ubuntu server så kan jeg ikke se at der er noget som skal mountes logged ind i en terminal - det er altfor indviklet. Ved boot bliver filsystemmet dannet ved mountning af partioner og det er formentligt sat op ved installation. Ja det er måske banaliteter der ikke adresserer hvad du spørger om, men jeg forstår ikke helt - sådan kan det jo være nogle gange