Avatar billede klavil Seniormester
06. april 2023 - 04:45 Der er 17 kommentarer

ny Google chromecast og ny LG gamer monitor, men mangler lyden?

Hej

har købt den nye google chromecast HD med fjernbetjening og samtidig købt en gamer monitor med HDMI og D-sub i.
Det hele har været ørt igennem en bærbar med en hdmi stik til den nye monitor, men tænkte det var noget nemmere at styre alle apps igennem den nye Chromecast, nu den havde en fjernbetjening. Jeg havde dog ikke tænkt på at netflix og andre apps er bedre at se med lyd :(
Nu er mit spørgsmål så hvordan gør jeg det nemmest, altså får lyd til filmene og serierne? Jeg har en HDMI 3 i 1 adaptor som kan kobles til monitoren, hvis man kan få lyd den vej?
på forhånd tak
Avatar billede poko1 Ekspert
06. april 2023 - 06:27 #1
Har du denne mulighed?
https://ibb.co/v3z2YnD
Det virkede hos mig!
Avatar billede klavil Seniormester
06. april 2023 - 06:55 #2
Ved ikke hvad der er du har linket til. Det hele er en masse links?
Avatar billede poko1 Ekspert
06. april 2023 - 07:11 #3
Når du trykker på linket kommer der vel et billede der viser lyd udgangen på min PC. Og lydindgangen på min Monitor! Da jeg satte et lydkabel i her så kom lyden også med!
Hvis det ikke er det du mener så glem mit link!!!!
Avatar billede INK Ekspert
06. april 2023 - 13:52 #4
Jeg spørger lidt dumt, men har du opsat din Chromecast med en app på telefonen? Chromecast skal selvfølgelig være på dit wifi for at kunne fungere.
Avatar billede Erik K Ekspert
06. april 2023 - 18:10 #5
Du oplyser ikke noget om din monitor.
Hvis den har indbygget højttaler og et hdmi stik, så kan du sætte Chromecasten direkte i monitoren og så vil det hele virke som et TV, når du installerer de nødvendige apps på Chromecasten.
Som ink skriver, skal din Chromecast forbindes til dit wifi for at det virker. Du vil så også kunne caste til den fra telefon, tablet eller PC, der er koblet på samme wifi.
Avatar billede klavil Seniormester
06. april 2023 - 19:00 #6
Chrome cast er opsat men mangler lyden. Monitor har hdmi og d-sub, men ingen højttalere og formålet er at bruge monitoren som TV så jeg ikke skal bruge den bærbare computer. Det jeg mangler er lyden og hvordan det er muligt at koble lyd til?
Avatar billede INK Ekspert
06. april 2023 - 19:19 #7
Har skærmen højttaler udgang? Vi må vide noget mere om den skærm, men umiddelbart kunne det lyde svært, hvis du vil have lyd uden din pc.
Avatar billede Erik K Ekspert
06. april 2023 - 19:51 #8
Den nemmeste og enkleste løsning ville være at anskaffe en monitor med indbygget højttaler. En sådan monitor vil i kombination med Chromecast virke som et tv.
Avatar billede klavil Seniormester
06. april 2023 - 20:01 #9
Ja men monitorerer helt ny. Det er en gamer monitor ips, så det er udelukket. Havde forventet man kunne bruge indgangene hdmi eller sub eller måske BT? Man kan vel beuge en hdmi splitter?
Avatar billede thov Forsker
06. april 2023 - 22:56 #11
Denne ligner, og findes indenfor landets grænser.
https://www.av-cables.dk/hdmi-extractor/hdmi-l-extractor-4k.html
Avatar billede kurtba Ekspert
06. april 2023 - 23:05 #12
Når du har købt en monitor uden højttalere, er det mest naturlige i verden, at du ikke har nogen lyd.
Derfor vil monitoren heller ikke på nogen måde kunne hjælpe med at lave lyd.
Om du så kan finde noget splitter, skal jeg lade være usagt, men f.eks. den som klavil henviser til, kan åbenbart trække lyd ud fra hdmi, men ikke direkte til en højttaler. Denne lyd skal derimod først ind i en reciever eller anden form for forstærker, som så kan videresende lyd til højttalerne.
Men den har kun en indgang og en udgang, så den splitter jo ikke noget signal op, men tager et signal og ændrer det til noget andet.
Så kommer næste problem - mig bekendt har de fleste monitorer en hmdi -in indgang. Altså et stik som kun er beregnet til at modtage - ikke til at sende ud fra.
Så hvis det også er tilfældet hos dig, så vil du ikke kunne tage et hdmi signal ud fra monitoren, selv om der evt. er flere hdmi porte i den.
Så det ligner noget i retning af, at du skal have en dims med hdmi, som du kan sætte din chromecast i, og fra den skal der så gå et signal ind i monitoren, og derudover skal du kunne sende signalet videre til en konverter i stil med den, som klavil henviser til, så vil det måske virke, Men om det er andet end teori, skal jeg lade være usagt. For at få et hdmi signal ud fra f.eks. et tv, kræver det jo, at det er et hdmi-arc stik, der er på tv.et, og et sådan stik er der med sikkerhed ikke på en monitor.'
Men det kan være at klavils konverter kan klare det i stedet, men du skal inden da have dit chromcast signal splittet i 2 retninger.
Der skal du måske have fat i eksperterne hos av-cables eller lign. firmaer, da de vist har alle de splittere og convertere som umiddelbart findes på markedet.
Avatar billede klavil Seniormester
07. april 2023 - 04:35 #13
Hvis google chromecast monteres til HDMI IND på den converter og pc skærmen monteres på HDMI OUT og der så monteres enten 3.5mm headset eller 3,5 mm højttalere, så burde der vel komme både billede og lyd?
Avatar billede kurtba Ekspert
07. april 2023 - 11:16 #14
Klavil - ja, du har nok ret. Jeg havde ikke set hele beskrivelsen på dit link, og derfor misforstået den fulde sammenhæng. Men det ser ud til, at hvis chromecast sættes på converteren burde det i teorien virke.
Den enhed som thov henviser til, kan måske også det samme, det er bare ikke beskrevet så fyldestgørende, men de ligner godt nok hinanden.
Avatar billede Erik K Ekspert
07. april 2023 - 17:41 #15
klavil #13
Hvis det overhovedet lykkes, så bliver det en bøvlet løsning, især hvis du ikke vil indblande din PC.
Du får ikke lyd ved at tilkoble headset eller almindelig højttaler direkte til den enhed du linker til. Der skal jo en eller anden enhed imellem for at styre/forstærke lyden.

Som jeg læser det, skal den ekstraherede lyd sendes til en AV receiver.

Det er muligt, at du kan forbinde direkte til en aktiv højttaler og få det til at virke, men det ved jeg ikke med sikkerhed.
Avatar billede klavil Seniormester
08. april 2023 - 14:32 #16
På billede to viser det opsætningen. Google chromecast ind med hdmi og på modsatte side kobles monitoren til, samt din lyd udgang. Det kan være et headset eller en højttaler med 3.5 mm stereo stik som jeg ser det. Der er omskifter efter hvilken lyd du hiver ud
Avatar billede Erik K Ekspert
08. april 2023 - 17:08 #17
Jeg ville ringe til av-cables, som thov henviser til i #11 og høre dem ad.
Det kan jo være, at den ikke behøver forstærker for at trække et headset.