Avatar billede brasso Forsker
11. april 2023 - 10:47 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Google drev efter ændring af funktioner????

Hej
For en del tid siden blev Google drev, ændret til Google drive, og samtidig blev der indført en ny måde Google drive kan opsættes, henholdsvis til synkronisering eller/og streaming, hvor filerne hovedsageligt ligger online.
Jeg har tidligere haft den 'gamle' version til at køre synkronisering mellem mine filer på computeren og backup af fotos fra min Android telefon.
Jeg har så nu konstateret at mine filer i det 'Gamle' drev siden en gang i november 2022 ikke længere synkroniseres med Google drev i skyen.
Jeg har læst en hel del vejledninger, men kan simpelt hen ikke gennemskue, hvordan jeg får det sat op helt fra bunden, så mine filer på computeren synkroniseres med Google Drev i skyen, (altså folderen Google drive på computeren og Google drev i skyen indeholder de samme filer/foldere, og så at mine fotos på min Android telefon kun bliver backed up i Google fotos, altså selv om jeg sletter fotos på telefonen bliver de liggende i Google fotos online, indtil jeg sletter dem på online drevet.
Samtidig kan jeg se at "Google drive" (Drev G) er oprettet på min systemdisk (0) (256 GB), men gerne skal ligge på min data disk (1), da den er betydelig større (2 TB). Er de nogen der har/har kendskab til en detaljeret vejledning til, hvordan det sættes korrekt op fra bunden?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2023 - 13:35 #1
klik på 'google drev' i systembakken. I pop-up i top højre er et tandhjul - klik på det og klik så på 'præferencer' I det vindue - igen i top højre - klik på tandhjul.
Lidt nede kan du se 'Drevbogstav' og lige derunder er 'Mappe' - klik på den, og du kan se hvor filerne placeres på oc - der er en 'Skift' for at flytte placeringen til dit store drev.

Samme vej ind fra starten til og med 'præferencer' - i venstre den kan du se 'min bærbare...' og 'Google drev'. Klik på 'Google drev' og du kan vælge 'Stream filer', så kun de filer, du har brugt også ligger lokalt. Default er 'Spejl filer' og det er nok den 1:1 kopi, du oplever nu.
Der er flere markeringer i teksten, som du nok bør læse for at få drevet sat op som du ønsker.
Avatar billede brasso Forsker
11. april 2023 - 17:26 #2
#1 Nu fandt jeg det sted som du skriver om, hvor placeringen af drevet kan ændres, for det første er drev D (mit datadrev) ikke med på listen, og listen er gråtonet/nedtonet som om den ikke kan ændres. Der står "Placering for Google Drev-streaming" så jeg går ud fra at denne mappe kun er beregnet til, hvis drevet er indstillet til streaming i stedet for backup/synkronisering. Se venligst dette dokument: https://www.dropbox.com/s/f0d5w5r1kowb2ud/Google%20drev%20ops%C3%A6tning.pdf?dl=0

Måske skal jeg gå til mit online drev, vælge Computere, og så tilføje de mapper der tidligere blev synkroniseret med det 'gamle' drev (Google drev) som ligger på mit D drev. Når synkroniseringen så er færdig, kan jeg slette de gamle filer og drev på online drevet. Måske er det bare sådan det skal gøres, selv om det er temmelig bøvlet. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2023 - 17:58 #3
du har ret - jeg har lige testet at flytte mit drev fra c: til e:\gdrev (man skal have en tom mappe klar til det)
i stifinder ser det (efter genstart) ud til, at alt er der, men det er kun virtuelt selvom jeg ikke har markeret 'stream' - men jeg tjekket via kommandoprompt, og gik ind på placeringen manuelt - der var tomt, så den har ikke synkroniseret ned til pc.
Så det var desværre ikke løsningen.
Avatar billede brasso Forsker
11. april 2023 - 18:20 #4
#3 Jeg tror som tidligere skrevet at  "Google drive" ikke at forveksle med "Google drev" er den placering hvor en kopi af de dokumenter man i skyen vælger, at gøre tilgængelig offline bliver gemt i. Disse synkroniseres så op og ned. Når drevet er indstillet til Streaming og ikke til Backup/synkronisering.
Det ender nok med at jeg går ind i indstillinger og vælger min gamle "Google drev" mappe på computeren og sætter den til synkronisering, så går jeg ud fra at den lægges op under min computer i skyen. Efterfølgende må jeg så kunne slette filerne på "Mit drev" i skyen, uden at de så forsvinder på Computeren, Da det jo ikke ser ud til at det gamle Google drev længere synkroniseres. Jeg har lavet en 1 til 1 kopi over på en ekstern harddisk, hvis det hele går i koks. Jeg kan jo i første omgang prøve at slette en enkelt folder i skyen på drevet og se om den så forsvinder på computeren.  Men det er da godt nok noget bøvlet, og jeg tror ikke der er ret mange der har det her skidt sat rigtigt op, hvis de er skiftet fra den gamle Google drev funktionalitet til den nye. :-(
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2023 - 19:06 #5
og ellers, så er Google Drev/Drive ikke den eneste på markedet.
Avatar billede brasso Forsker
13. april 2023 - 16:13 #6
Hej! Tak for input. Løsningen blev at jeg under indstillinger i Google drev på min computer tilføjede mit 'gamle' Google drev som ligger på min disk 2, efter en lille times tid, var alle filer og foldere uploadet og lagt under 'Min computer' i skyen. Efterfølgende slettede jeg så alle uploadede filer under 'Mit drev' i Skyen, og det hele fungerer fint nu.
Umiddelbart vil jeg tro, at det virtuelle (Google drive) G-drev der er oprettet på mit system drev, kun er til opbevaring af offline dokumenter, når Google Drive er indstillet til 'Streaming', i stedet for 'Synkronisering'.

Jeg har stadig ikke fundet en løsning på, hvordan jeg på min android telefon får det indstillet så at fotos/billeder uploades til Google fotos i skyen, som backup, så jeg kan slette billeder på telefonen uden de slettes i skyen.
Avatar billede Erik K Ekspert
13. april 2023 - 18:02 #7
Du skriver ikke, hvilken telefon og hvilken Android version du har på den.

I Android 13 åbner du appen Google fotos > tryk på dit kontoavatar øverst til højre > tryk på indstillinger for Fotos > tryk på Backup > aktiver backup med skyderen og træf flere valg længere nede på siden.
Dine billeder vil nu blive gemt i G-fotos
Avatar billede brasso Forsker
13. april 2023 - 19:56 #8
#7 Når jeg tjekker som du anviser, står der at fotos synkroniseres, og jeg ser ingen mulighed for at ændre det til kun at være en backup.??
Avatar billede Erik K Ekspert
14. april 2023 - 01:58 #9
Min beskrivelse gælder for nyeste android version 13 i en helt ren udgave på en Google telefon.

Du svarer ikke på mine spørgsmål....
Du skriver ikke, hvilken telefon og hvilken Android version du har på den.
Der er langt bedre mulighed for hjælp med de oplysninger.
Avatar billede brasso Forsker
14. april 2023 - 09:48 #10
#9. Det er en Motorola Moto G71 5G telefon, med Android version 12.02.000.
På dette link har jeg lagt et skærmprint fra min telefon, hvor der står at fotos 'Synkroniseres', jeg vil tro det er denne indstilling der på en eller anden måde skal ændres??
https://www.dropbox.com/s/dk3k7d4mtpa7wov/Sk%C3%A6rmprint%20Android%20backup.jpg?dl=0
Billederne gemmes fint i Google Fotos i 'skyen', problemet er, at når de slettes på telefonen slettes de også i skyen, det er dette jeg gerne vil undgå, altså at de automatisk også slettes i skyen. 🤨😢
Avatar billede Erik K Ekspert
14. april 2023 - 15:22 #11
Når du er på den side du viser, så tryk på Billeder og video. Dettte bør åbne siden, hvor du med skyderen kan aktivere backup af billeder.
Der kan du også se, hvor mange GB du har i Fotos og hvor mange du har brugt på anden backup, mails osv.
Avatar billede brasso Forsker
15. april 2023 - 17:56 #12
#11. Tak for din tålmodighed.
Jeg er nok lidt tungnem, men når jeg klikker på "Billeder og video", kommer jeg til dette billede:
https://www.dropbox.com/s/e8l5xooifeqinmt/Sk%C3%A6rmprint%20ny%20Android%20backup.jpg?dl=0
Så vidt jeg kan se er der ingen mulighed for at skifte mellem synkronisering og backup.
🤔🤔🤨🤨
Avatar billede Erik K Ekspert
16. april 2023 - 12:37 #13
Det kan være svært at gennemskue de forskellige muligheder og de forskellige betegnelser anvendes upræcise og i flæng.
På den skærmside du viser nu, kan du øverst til højre se, at backup er slået til med skyderen, så det er det korrekte valg.
Jeg har en mistanke om, hvad der går galt, når du skriver at billeder fjernes i skyen, når du sletter dem på telefonen, men for at sikre mig, at min mistanke er rigtig, bedes du lige oplyse mig, hvordan du sletter billeder på telefonen.
Åbner du appen Google Fotos og finder billedet du vil slette - markerer det og smider det i papirskurven? Eller hvordan gør du?
Avatar billede brasso Forsker
16. april 2023 - 14:43 #14
#13. Ja, jeg sletter billeder på telefonen nøjagtig som du skriver. Jeg logger ikke på Google Fotos via en browser på telefonen, det gør jeg kun på computeren.
Avatar billede Erik K Ekspert
16. april 2023 - 17:28 #15
Så har jeg forklaringen.
Det er en udbredt misforståelse af den funktion, der ligger i appen Google Fotos.

Mange tror, at den viser de billeder, der er lagret på telefonen, men det gør den ikke. Det eneste den gør, er at skabe en forbindelse til Google Fotos i skyen og det er dermed de billeder man ser og ikke de der er lagret på telefonen.
Det betyder jo, at når man sletter et billede i appen, så sletter man billedet i skyen og ikke på telefonen, hvorfor billedet også vil være væk, når man tilgår Fotos på f.eks. en computer via en browser.
Begge dele viser billederne i skyen og de er selvfølgelig synkrone.

Når du tager et billed med telefonen, gemmes dette på telefonen i appen Filer under billeder og det er dem, der optager plads på telefonen og dem du kan slette på telefonen, når først der ligger en kopi i skyen og dermed spare plads på telefonen, hvis det er nødvendigt/ønsket.
Kopien i skyen dannes med de indstillinger du har vist, men kan ske med lidt forsinkelse. Afhængig af dine andre indstillinger dannes kopien måske først, når der er wifi forbindelse og måske kræver det også tilslutning til lader.
Det er indstillinger man selv vælger.

Du kan prøve at tage et testbillede og derefter åbne Filer> billeder og se, at det ligger der. Derefter kan du se om det også ligger i Fotos ved at åbne denne app. Ligger billedet i Fotos kan du slette det i appen Filer og du vil se at billedet forbliver i Fotos, men ikke længere optager plads på telefonen.

Det blev en længere forklaring, som jeg håber er forståelig - ellers spørger du bare igen.
Avatar billede brasso Forsker
17. april 2023 - 13:16 #16
#15 Tak. Jeg har forstået, hvad du mener og har fundet en lignede forklaring på nettet. De skriver så at man kan bruge funktionen "Frigør plads".

CITAT---> Google Fotos app’en og Google Fotos i skyen er forbundet, så sletter du det ene sted, slettes også det andet. Imidlertid er det ikke billederne i fuld opløsning, du ser på telefon – det er thumbnails. Når du så ser et billede på telefonen, hentes det ned fra skyen og gemmes i cachen. Du kan se hvor stor cachen er (og evt. slette den) under Indstillinger > Apps > Fotos > Lager. Du kan frigøre plads på telefonen under “Profilbillede” > Frigør plads. Her slettes de billeder i telefonens galleri, som der er lagt op i skyen af Google Fotos <--- CITAT SLUT.

Nu forstår jeg at de 'billeder' der vise på telefonen kun er Thumbnails, altså kun en lille kopi af det der ligger på Google Fotos i skyen, hvis vi går ud fra at alt er uploadet/synkroniseret. Jeg tester lige af, og vender så tilbage. 👍
Avatar billede Erik K Ekspert
17. april 2023 - 14:14 #17
Ja, Frigøre plads er en mulighed som rydder alt i et hug. Forklaringen ville være blevet meget længere, hvis jeg skulle have alle muligheder med og derfor holdt jeg mig til at forklare, hvor billederne er placeret og en måde at gøre tingene på

Det er korrekt, at de vises som thumbnails i oversigten, men så snart du berører en thumbnail bliver billedet vist i fuld størrelse.
Avatar billede brasso Forsker
18. april 2023 - 10:34 #18
#16 . "15----
Citat --- Nu forstår jeg at de 'billeder' der vise på telefonen kun er Thumbnails, altså kun en lille kopi af det der ligger på Google Fotos i skyen, hvis vi går ud fra at alt er uploadet/synkroniseret. Jeg tester lige af, og vender så tilbage. 👍 --- Citat Slut.

Tak Erik, nu har jeg endelig fattet, hvordan det hele hænger sammen. Det er utroligt at Google ikke har beskrevet det som du har, det har i hvert fald ikke været muligt for mig at finde en fyldestgørende forklaring, som er nem at forstå.
Tak igen og god dag til dig. 👍😎 Og god sommer.
Avatar billede Erik K Ekspert
18. april 2023 - 15:13 #19
Selv tak og i lige måde.
Dejligt at jeg kunne hjælpe dig på rette spor.

Det kan være vanskeligt at finde vejledninger på nettet, da udseende og hvor funktionerne ligger kan variere alt efter, hvilket fabrikat det handler om selv om det er en Android telefon.
Heldigvis har du en Motorola, der i lighed med Nokia kører en ren Android som Google selv bruger på deres egne telefoner.
D.v.s. at de skærmprints du viste, kunne jeg se en til en på min egen telefon.
Så er det nemmere at forklare.
Havde du f.eks. haft en Samsung kunne skærmbilledet se helt anderledes ud og funktionerne ligge et andet sted, da andre fabrikanter lægger deres eget lag oven i Android styresystemet.
Så kan det være noget besværligt med en forklaring.