Avatar billede anedi Ekspert
18. april 2023 - 09:07 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Figurhenvisning med lille forbogstav

Hej Eksperter

Er der nogen der kender til en måde, hvor henvisninger til eksempelvis figurer skrives med lille begyndelsesbogstav i teksten, når der refereres til dem.

Jeg laver eksempelvis en figur og indsætter en figur billedtekst, så den hedder "Figur 1: Befolkning".

Når jeg henviser til den med navn og nummer kommer "Figur 1" frem, men jeg ønsker at der skal stå "figur 1".
Er det muligt?

Vh
Anedi
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. april 2023 - 10:07 #1
Ja, det er muligt.

Når du indsætter en krydshenvisning til en figur, skrives teksten automatisk med samme brug af store og små bogstaver som i selve figurteksten.

Jeg går ud fra, at du fortsat ønsker stort begyndelsesbogstav i selve figurteksten og kun lille begyndelsesbogstav i henvisningen. Det kan du opnå ved at rette i selve feltkoden i krydshenvisningen.

1.    Marker krydshenvisningen og tast Shift+F9 for at få vist feltkoden.
2.    Tilføj "\* lower" til feltkoden (fortæller Word, at der skal vises små bogstaver).
3.    Tast Shift+F9 igen for at skifte tilbage til feltresultat.
4.    Marker feltet og tast F9 for at opdatere det.

Eksempel:
Hvis feltkoden ser sådan ud før ændringer:
{ REF _Ref123456780 \h }
ser den sådan ud efter ændringern:
{ REF _Ref123456780 \h \* lower }
Avatar billede anedi Ekspert
18. april 2023 - 10:28 #2
Mange tak Lene, det virker helt efter hensigten.

God dag,

Vh
Anedi