Avatar billede mikerojakes Seniormester
22. april 2023 - 12:59 Der er 6 kommentarer

Air BnB

Hej

Er her mon nogen herinde som er udlejer gennem Airbnb og som ved noget om beskatning ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2023 - 13:38 #1
Avatar billede mikerojakes Seniormester
23. april 2023 - 08:59 #2
Tak - meget nyttigt  - dog lige et spørgsmål til fuld afklarethed, hvis jeg må;

Eksemplet der nævnes i oversigten for eks.

En person udlejer sin bolig ud gennem Airbnb og får i årlig indtægt 40.000 kr.
Når man trækker bundfradraget fra 40.000 kr - 29.300 kr = 10.700 kr, som er det beløb man skal betale skat af.
I Danmark ligger skatteprocenten på 60 procent af den overskydende leje og derfor bliver det beløb personen skal indberette til Skat: 10.700 kr * 0,60 = 6.420 kr.

Er sidst nænte tal (6.420)  det som skal betales i skat - eller er dette beløb det som skal BESKATTES - for i så fald er det da en temmelig høj beskatning :-)

Har du mulighed for at klarlægge det
Venligst - Mike
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. april 2023 - 09:44 #3
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig videre da linket bare var et jeg fandt på nettet.
Jeg er på ingen måde inde i tingene omkring skat, men ville gerne hvis jeg kunne.
Avatar billede Mikael Ekspert
23. april 2023 - 16:35 #4
Som regnestykket er vist i #2, så ja 6.420 kr i skat, af de 40.000 kr i indtægt.

Men det svare jo til kun en skat på 16,05 % af de 40.000 kr. Så det er da vel okay ? ;)
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. april 2023 - 20:36 #5
Jeg tør på ingen måde gøre mig klog på dette, for linket er som sagt bare noget jeg fandt. Der er sikkert andre her på eksperten der ved meget mere om emnet.
Avatar billede mikerojakes Seniormester
24. april 2023 - 08:39 #6
Hej og ja Mikael

det er da vel ok - men hvis du så tilfældigvis yder en noget større tilfredshed hos rejsende mennesker med en lidt længere ophold - og endda flere gæster som gerne vil nyde livet på vore breddegrader så ser regnestykket dog noget anderledes ud end de for bundfradragets 29.900 grænser op til, som for eks. hvis man tjener det dobbelte.