Avatar billede Eigil Novice
27. april 2023 - 09:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

12v. Batteri

Kan man forbinde flere 12. Volt batterier i en rundkreds... Altså fra Batteri nr.1. Til nr.2. Til nr.3 Til nr.4 og så fra nr. 4. Til nr. 1. Igen. Jeg har en batteribank Til solceller og vil udvide den med tiden. Det vil spare mig for plads. Så jeg ikke skal have batterierne stående på en lang række.
Venlig hilsen
Eigil.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. april 2023 - 09:44 #1
jeg går ud fra, at uanset antallet, så vil du have 12V som slut ud? Så skal de forbindes parallelt og det kræver, at du regner på kabel-tykkelsen. Det skal gøre korrekt hvis du ikke skal brænde kabler over.
Victron (jeg har ingen interesser i firmaet) er dem, der laver højkvalitets ting til styring, så se/læs videre på https://www.google.com/search?q=victron+solceller&oq=victron
Avatar billede Eigil Novice
27. april 2023 - 10:01 #2
Kablerne er så tykke som jeg kunne finde dem. Så det problem er løst. Men jeg spurgte jo om de kan forbindes i ring. Fra 1. Til 2. Til 3. Til 4. Og så fra nr. 4 Til nr 1. Igen. Det er det jeg gerne vil vide. Om det kan lade sig gøre. Uden at der sker konflikter eller kortslutninger
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. april 2023 - 10:14 #3
Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke rigtigt kan se problematikken. Du skal jo koble dem parallelt (+ til -) som Claes siger, og første og sidste batteri skal vel ende et sted (inverter eller lignende) der du bruger strømmen? Hvordan du placerer batterierne (i cirkel, på linie, oven på hinanden) er jo underordnet.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. april 2023 - 10:19 #4
Det er det, jeg mener med parallelt. Dvs + til +, og - til -
På den måde har du 12V hele vejen, uanset evt forlængelse.

Men tjek nu med nogle prof'er (primært pga af forsikringen, som jo nægter at betale hvis der er fejl i systemets opsætning)
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. april 2023 - 10:27 #5
Optimalt set bør batterierne være ens og i samme stand.

på en båd har man typisk et skillerelæ - så den lader først på startbatteriet og derefter på forbrugsbanken.

Du må ikke bruge startbatterier til forbrugsbanken.

sidespring - min lenovo x260 har to batterier - men lader kun på et af gangen - og bruger kun af et af gangen - og styrer selv skiftene.
Avatar billede Eigil Novice
27. april 2023 - 11:13 #6
Ja. Jeg har 12 volt i udgangen. Ogølgelig har jeg tilsluttet både solceller og inverter. Det vil jeg så tilslutte så langt fr hinanden som muligt. Men kan jeg forbinde batteri nummer 5. Til batteri nr 1. igen. Sådan at strømmen kan køre i ring og tappes efter behov.
Claes. Tak for rådene.
Kurt. Jeg har helt ens batterier hele vejen rundt. De er specielt til sol og vind. Og virket fint når der kommet strøm ind i den ene ende og tappes ud i den anden ende.
Micael. Tror ikke du forstår hvad jeg mener.
Venlig hilsen og tak....
Avatar billede claes57 Ekspert
27. april 2023 - 12:45 #7
Ikke batterier i ring.
Der skal være et input, og en udgang, og det er på hhv første og sidste batteri i kæden.
Hvordan du fysisk placerer batterier er ligegyldigt - der er kun kabler fra 1 til 2... osv til 5, der er afgørende.
Med parallel forbindelse så vil de indbyrdes balancere hinanden (der er ikke et på fx 13,4V og et andet på 11V)
Avatar billede kulawig Professor
27. april 2023 - 15:10 #8
#0
hvis du ikke har styr på hhv. parallel forbindelse og seriel forbindelse ... bør du ikke rode med den slags strøm .... 12v er ikke meget men hvis der bliver leveret 65A eller mere kan man stadig komme galt afsted ..

men jeg formoder at når du siger "i en ring" så vil du forbinde f.eks 10 batterier med + til + og - til - .... og så vil du forbinde batteri 1 og batteri 10 med + til + og - til -

det kan man godt .... Men det svarer til at kortslutte en kortslutning = ingen forskel
Avatar billede Richard Thune Forsker
27. april 2023 - 15:13 #9
Hej Eigil, det ser ud til at du har en ide om strøm som ikke er korrekt. Du vil absolut ikke have din strøm til at køre i ring i dine batterier, hvis det var muligt ville du tabe en masse energi da der er tab i både batterier og ledninger. Selvom det ikke kører i ring kan du stadig tappe efter behov. Dette link til en tegning viser hvordan en korrekt parallel forbindelse skal se ud, med en lille kommentar vedrørende ringkreds.
https://www.dropbox.com/s/o1dwrc5a1pl9rog/El.pdf?dl=0
Avatar billede kulawig Professor
27. april 2023 - 15:17 #10
#9 .. go tegning 👍 den var jeg for doven til at lave 🙄