Avatar billede Ulrick Hansen Novice
03. maj 2023 - 15:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Neested hvis funktion virker ikke med sammenlign funktion?

Hej,
Formel: 1
Jeg undre mig lidt over hvorfor nedenstående formel virker.
=HVIS(SAMMENLIGN(H3;I2:I7;0);"Sammenlign fundet")

Formel: 2
Når den nedenstående her ikke virker?
=HVIS(SAMMENLIGN(H2;I2:I7;0);"fundet dublet";HVIS(SAMMENLIGN(H3;I2:I7;0);"20 er korrekt"; "Fejl"))

Nedenstående er den første hvis funktion af formel 2. I denne første del af formel 2 er det meningen at den skal være falsk, hvilket også er korrekt. (denne del er ikke problemet - burde det ikke være :D)
=HVIS(SAMMENLIGN(H2;I2:I7;0);"fundet dublet";

Nedenstående er den neested hvis funktion i formel 2 som gør så den fejler.
HVIS(SAMMENLIGN(H3;I2:I7;0);"20 er korrekt"; "Fejl"))
celle værdien for H3 = 20
en af cellerne fra I2 til og med I7 har en værdi = 20 og derfor burde den ikke fejle.
Får fejlen #I/T
Det virker til at den ikke, vil gå videre til den neested hvis funktion, hvilket jeg ikke kan begrundelsen for.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. maj 2023 - 20:10 #1
excel har problemer med at ramme formler, der kører i ring (overlappede områder). Nogle gange kan det virke ved at lave simplere formler (brug en ekstra række/kolonne til at gemme mellemregninger i)
Avatar billede claes57 Ekspert
03. maj 2023 - 20:16 #2
se lige i arket (hvor du har klikke på beregningscellen) om der er en lille advarselstrekant foran - så vil excel have din hjælp til at finde ud af, hvad der er gældende (klik på 'hjælp' er ikke altid en hjælp)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. maj 2023 - 20:24 #3
=HVIS(SAMMENLIGN(H2;I2:I7;0);"fundet dublet";HVIS(SAMMENLIGN(H3;I2:I7;0);"20 er korrekt"; "Fejl"))

1. HVIS-funktion
hvis der ikke etr noget match i SAMMENLIGN(H2;I2:I7;0) reduceres din formel til (jeg har engelsk)

=IF(#N/A;"fundet dublet";IF(MATCH(H3;I2:I7;0);"20 er korrekt"; "Fejl"))
og så går Excel ikke videre, men returnerer #N/A
Avatar billede Ulrick Hansen Novice
04. maj 2023 - 10:27 #4
Tak for hjælpen.

Jeg gik videre med at oprettet en ekstra række til mellemregningerne og herefter bruge  =XOPSLAG funktionen, som opfyldte det behov jeg var ude efter.