Avatar billede ksor Mester
12. maj 2023 - 11:17 Der er 10 kommentarer

Håndskrift i PDF eller billedfil til digital tekst ???

Det skulle kunne gøres i Officepakken - er der nogen, som har erfaring med emnet !

Jeg kan slet ikke finde de menupunkter, som omtales i diverse links om emnet i nogen af Office-programmerne - hovedtræk:

1) scan til en tif-fil
2) Under Filer/åbn skulle der så være noget "Øje-ikon" - det er der sgu' ikke i min Word !
3) og så skulle den digitaliserede tekst komme frem efter nogen tid - dog skal den lige redigeres for småfejl

Hvad gør man for at få det til at virke ?

Skal man installere noget udvidelsesprogram eller hva' ?
Avatar billede falster Ekspert
12. maj 2023 - 15:41 #1
Jeg mener ikke, at der er en egentlig OCR (optisk tekstgenkendelse) i MS Office.

I OneNote ser der dog ud til at være en simpel funktion, som måske kan anvendes.

Jeg har aldrig brugt den eller OneNote for den sags skyld.

Kan du evt. vise links til "Øje-ikon", som du omtaler?
Avatar billede ksor Mester
12. maj 2023 - 16:54 #3
Nej, jeg kan selvfølgelig ikke finde den guide igen :-(

Men det er tilsyneladende kun tekst man håndskriver specielt til at blive konverteret - f.eks. som beskrevet vedr OneNote.

Jeg skal bruge det til gamle håndskrevne breve, tingbøger m.v. og det kan det tilsyneladende ikke gøre - jeg har prøvet Microsoft Lens (Tidligere Office Lens) det kan heller ikke.
Avatar billede falster Ekspert
12. maj 2023 - 18:46 #4
Ja -  dette dit nævnte behov er nok svært at imødekomme.

Jeg har fundet dette citat hos SimpleSoftware:

OCR software is also limited in what it is able to recognize. Most OCR software are only designed to recognize machine printed text, as opposed to handwriting. While there are ICR software that can recognize handwritten information, they tend to be enterprise level solutions for forms processing work, rather than full page recognition.

https://www.simpleocr.com/ocr-guide/
Avatar billede solsorten Praktikant
21. maj 2023 - 23:08 #5
Jeg leder selv efter en lidt anden løsning - og kom forbi denne på min vej. Tror den kan løse dit problem, da der er tale om at skanne håndskrift og så få det omdannet til maskinskrift : https://www.xerox.com/da-dk/connectkey/arbejdsplads-apps/handskrift-til-tekst-app
Avatar billede falster Ekspert
21. maj 2023 - 23:51 #6
Godt forslag, men jeg tror, at det skal bemærkes, at softwaren kan - citat -  konvertere dine håndskrevne notater.

Som nævnt af ksor i #3 kan OneNote noget lignende.

Men det bygger vist på, at softwaren "lærer" din håndskrift at kende.

De omtalte arkivalier i #3 er utvivlsomt med mange andres - og dermed vidt forskellige - håndskrifter.
Avatar billede ksor Mester
22. maj 2023 - 06:46 #7
Ja, det er jo manger forskellige personers håndskrift - der findes noget, som hedder Transkribus, som jeg pt. prøver. Det bygger på AI, men jeg synes der er meget at rette efterfølgende.
Avatar billede solsorten Praktikant
22. maj 2023 - 07:19 #8
@falster: Har du prøvet xerox? I og med at der står, at man blot skal scanne håndskriften, så virker det ikke som om at app'en skal lære noget - der er såvidt jeg kan se ingen feedback tilbage til håndskriften :)
Avatar billede falster Ekspert
22. maj 2023 - 09:30 #9
#8: Det har jeg ikke. Men jeg har set mange eksempler på meget forskellige - men dog næsten altid tydelige - håndskrifter i officielle arkivalier som ting-, kirkebøger o.l.

Hvordan f.eks. et "A" ser ud i alle mulige tilfælde, skal vel kendes af softwaren?

Interessant, hvad ksor finder ud af.

Det nævnte i #7 at rette efterfølgende er nok læringen/definitionen af og til programmet. Må blive et meget stort arbejde med forskellige håndskrifter.
Avatar billede ksor Mester
22. maj 2023 - 10:03 #10
Transkribus bruges bl.a. af Århus Stadsarkiv, hvor man også kan prøve at 'autooversætte' håndskrift/gotisk skrift til digital med forskellige "erfaringer/læringsmønstre" langt ind i Transkribus - men alligevel synes jeg der er mange rettelser eftefølgende ... men da det er baseret på AI lærer systemet jo efterhånden, som NOGEN lærer systemet mere, men nogen skal jo gøre det !