Avatar billede hevara Novice
13. maj 2023 - 12:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Stereoanlæg/højtalere

Jeg har et gammelt Sony forstærker med indbygget tuner på 2x 100watt men jeg ville gerne sætte 8 højtalere til i øjeblikket sidder der 4 højtalere til under det der hedder Speaker A kunne jeg så bare sætte 4 højtalere til under speaker B og kan de køre samlet og hvad vil det betyde for Watt effekten hvor store skal højtalerne minimum være og hvor meget maximum
Mvh hevara
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. maj 2023 - 22:33 #1
Du skal nok mere bekymre dig om højtalernes impedans og hvordan forstærkeren har det med det. Forstærkeren vil nok yde mere effekt eller brænde af. Hvis det er lutter 4 ohms højtalere kommer du ned på et samlet belastning på 1 ohm (tæt på en kortslutning).
Avatar billede thov Forsker
13. maj 2023 - 23:52 #2
Forstærkerens front har vel en højttaler omskifter med stillingerne A og B.
Bare den ikke har en 'A+B' indstilling som mulighed, er der ingen problemer,
for så er det et enten eller.
Det sikreste vil være yderligere en forstærker som forsynes fra Sony' s line-out.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. maj 2023 - 00:37 #3
Aktive højtalere som forsynes fra Sony' s line-out er også en mulighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2023 - 08:43 #4
Jeg er enig i at det med ohm skal man passe på. Jeg er ikke en ørn til dette. Men er der ikke noget med at hvis højttalere monteres i serie i stedet for parallelt så påvirkes ohm ikke på samme måde?
Man kan vel med et multimeter måle den aktuelle modstand ved begge monterings metoder?
Jeg ved godt at ved seriel montering nedsætte  styrken højttaler ned med ca halvdelen (tænker jeg). Men hvis der er tale om baggrundsmusik så er det måske ikke et problem hvis blot ohm ikke kommer faretruende langt ned.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. maj 2023 - 08:54 #5
Seriel kopling frarådes idet det stærkt forringer lydkvaliteten. Højtalernes impedans skifter ved ved forskelige frekvenser og påvirker hinanden vd serieforbindelse.

Med multimeter måler du jævnstrøms modstand.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2023 - 08:56 #6
https://www.youtube.com/watch?v=aLfepxDV5is
Hvis begge sæt monteres på den nævnte måde vil det "måske" virke.
Fordelen er man kan måle sig ud af det inden forstærkeren monteres.
Men #2 vil give den lydstyrke du har nu og vil ikke ændre på din første forstærkers belastning.
Jeg tænker at ved montering som der vises i video der halveres det lydtryk du vil opleve Men din forstærker vil ikke på ohm blive overbelastet.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2023 - 08:58 #7
#5 Ok. Kendte ikke den praktiske konsekvens af det. Har aldrig lytte testet sådan et setup.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. maj 2023 - 09:34 #8
Der blev lavet forstærkere der i A+B indskød en modstand for at beskytte forstærkeren - der er lidt uskønt at måske halvdelen af effekten bare blev til varme - mostande der tåler 50 watt er store.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2023 - 12:25 #9
Jeg er godt klar over at en højtaller modstand ikke er lineær og ændrer sig ved frekvenser og fase vinkler. Jeg kan ikke forestille mig at der i opsæt her er tale om hifi men måske mere om en form for baggrunds musik.  Om kvaliteten af lyden så påvirker så meget at det blivet uudholdeligt at høre på må vel så komme op til en test. Så længe man ikke tester ved man jo intet om hvordan det virker.
Avatar billede hevara Novice
15. maj 2023 - 13:33 #10
Gode svar men det er volapyk for mig jeg skriver herunder hvad jeg har tænkt mig at købe så ville jeg gerne vide om det kunne lade sig gøre med 8 højtalere
120 watt - 6,5"
2 vejs basrefleks stereo højtalere
Frekvens 80Hz - 20kHz
Power rms 60W
Power max 120W
Følsomhed 89dB
Impedans 8 ohm
Mål 220 x 280 x 220mm
Det er fordi jeg skal spille en sal op til 80 personer
Mvh hevara
Avatar billede store-morten Ekspert
15. maj 2023 - 16:08 #11
Er det auto højtalere 🙂
Har du et link?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2023 - 16:58 #12
Med kun 2x100 watt og en større sal til 80 mennesker vil jeg sige nej.
Du kommer til at brænde forstærkeren af.
Kobler du 4 enheder sammen parallelt på hver kanal vil du lande på ca.1 ohm. Og det holder din forstærker ikke til.
Jeg hopper af tråden her.
Avatar billede hevara Novice
16. maj 2023 - 11:42 #13
Tak for svarene herinde skal åbenbart tænke på noget andet så jeg  tror vi stopper her
hvis der sker noget nyt vender jeg tilbage
Mvh
hevara