Avatar billede valby Ekspert
15. maj 2023 - 15:16 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Wi-Fi repeater minus forbindelse til PC

Jeg har lige installeret en Wi-Fi repeater. Denne her:
https://www.avxperten.dk/wifi-repeater/repeater-traadloest-netvaerk-1300m2-2600-mbps.asp?uid2=TP-Link+RE+650&utm_source=obsidianmedia&utm_medium=cpc
Min router har fundet den, men den har åbenbart ikke forbindelse til den USB Wi-Fi modtager, som sidder i computeren. Jeg har prøvet med 2 forskellige, den ene modtager er samme mærke, som repeaterens.
Men der er også mulighed for at kable repeateren til computeren. Når jeg gør det, ryger hastigheden op fra 58 Mbps til  over 600.
Hvorfor kan USB Wi_Fi ikke fange signalet?
Windows 11 opdateret.
Avatar billede puren Ekspert
15. maj 2023 - 23:15 #1
muligheden kan jo være mange men

er du sikker på at det er repeateren du har fat i??
husk at din wifi speed er den langsomte forbindelse om det så er linket fra din router til repeater eller repeater til pc.
er der ged i windows??
hvor er linket mellem repeater og router på 2,4g eller 5g båndet??
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2023 - 00:16 #2
Når jeg sætter kabel mellem repeateren og PC kører med 600 Mbps+
Windows kører helt uden problemer.
Repeatoren forstærker begge dele.

Jeg har prøvet at  køre Wi-Fi på min anden PC, som står i et andet rum, det gik rigtig dårligt. Jeg forstår ikke, hvorfor yousee ikke kan levere et bedre signal, når forbindelsen et 1000 Mbps.
En telefonisk kontakt med teknikker var ingen hjælp, han forstod det heller ikke.
Avatar billede INK Ekspert
16. maj 2023 - 11:32 #3
Jeg er forvirret. Hvordan kan du opnå 58 Mbps uden kabel og uden wifi? Er det fordi du rent faktisk er på wifi direkte på routeren uden om repeateren? I så fald skal du jo finde ud af, hvad SSID er for repeateren. Er det det samme som din router eller er der tilføjet et ext til navnet? Derefter skal du koble din usb wifi modtager på extenderen/repeateren.
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2023 - 14:14 #4
#3
Ja de 58 Mbps er når jeg kører Wi-Fi direkte fra routeren.
Repeateren har jeg så sat til ved at trykke på først routerens WPS og derefter på repeaterens. og det virker fint.
Problemet er, at forstærkningen fra repeateren ikke overføres til computeres USB Wi-Fi som er af samme mærke som repeaterens.
Men sætter jeg et kabel fra repeateren ind i computerens netværksstik stiger hastigheden til 600+ Mbps
Ja jeg mener, at router og repeater har samme netværksnavn.
Avatar billede INK Ekspert
16. maj 2023 - 15:05 #5
Prøv med en smartphone at koble på extenderen. Hedder den det samme som routeren, så skal du på din pc logge ud af wifi og derefter logge ind igen. Komputeren vil nu finde extenderen, der gerne skulle have kraftigt wifisignal. Du skal måske nulstille wifi på din komputeren, inden du kobler på igen.
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2023 - 15:07 #6
Tak jeg prøver.
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2023 - 15:58 #7
Jeg har nu flere gange logget ud af Wi-fi, som du foreslog. Genstartet router og computer, med negativt resultat.
Signalet er gået op på 72 Mbps, men det er vel bare udsving.
Jeg kan ikke finde ud af, hvordan man på en smartphone kobler på extenderen.
Jeg har en Doro 8080
Avatar billede INK Ekspert
16. maj 2023 - 16:10 #8
Når du trykker på symbolet for wifi på din pc, skulle du gerne kunne se de wifi navne, der er synlige/kraftige nok. Hvis du her kun ser navnet på dit eget wifi og ikke en med navnet xxx-ext, så har extenderen nok samme SSID navn som din router. Jeg formoder du har anvendt (accepteret) samme wifi kode for extenderen som din router.

Hvordan er router, extender og pc placeret i forhold til hinanden? Extenderen skal placeres cirka midtvejs mellem router og pc, og ikke lige op ad din pc.
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2023 - 16:16 #9
Der er navnet valbyline 39 EXT
Og jo extenderen står lige op ad computeren, så jeg flytter den.
Jeg har accepteret samme navn.
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2023 - 16:34 #10
Jeg har prøvet at tilslutte EXT, men det går ikke sammen med valbyline.
Nytter det at nulstille EXT ?
Avatar billede INK Ekspert
16. maj 2023 - 16:34 #11
Du skal så logge på valbyline 39 EXT
Det er din extender. Log ud af din nuværende valbyline 39 og ind på den med efternavnet EXT. Så stiger hastigheden.
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2023 - 16:57 #12
Jeg har genstartet routeren, og nu kører Wi-Fi på EXT. Men det er samme lave hastighed, som uden.
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2023 - 17:08 #13
Jeg har nu prøvet på min anden computer, det er det samme.
Måske skulle jeg nævne, at de begge er stationære.
Avatar billede INK Ekspert
16. maj 2023 - 18:20 #14
Forstår dit wifi på komputeren er tilsluttet som usb. Kan du oplyse type og model. Er forbindelsen usb 2 eller usb3?
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2023 - 18:52 #15
Den hedder:  TP-Link Wireless MU-MIMO USB Adapter. Den har en antenne flap.
Jeg har også prøvet denne: https://www.avxperten.dk/usb-wifi-adapter/usb-wifi-adapter-1267mbps-tp-link-archer-t3u.asp
Men den kører ikke bedre. Forbindelsen er USB3.
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2023 - 18:56 #16
Avatar billede INK Ekspert
16. maj 2023 - 19:10 #17
Formoder den også sidder i en usb3 port på komputeren? (Den har blåt indre).
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2023 - 19:33 #18
Ja Wi-Fi adabteren sidder i en USB3 port på computeren. Var det ikke det du mente i #14 ?  Jeg har flyttet EXT til et 3die stik, for at forandre afstanden til routeren.
Avatar billede INK Ekspert
16. maj 2023 - 21:01 #19
Jeg er ved at løbe tør for forslag til løsning. Routeren og den trådløse forbindelse til extenderen kan åbenbart give de 600+, som du måler ved en kablet forbindelse til extenderen. Den del er altså ok!
Har du andre enheder tilsluttet extenderen? Altså wifi enheder, der evt. kun kan køre IEEE 802.11n ? det kunne sløve alle wifi forbindelser mellem extender og enheder.
Men ellers må jeg melde pas.
Avatar billede valby Ekspert
16. maj 2023 - 21:52 #20
Ja jeg har nogle lamper, som kører over Wi_FI. "Nedir og Philips.

Jeg forstår godt du vil slutte, og du skal have mange tak for din store indsats. 👍😁
Avatar billede valby Ekspert
17. maj 2023 - 03:43 #21
Ps. Jeg ærgrer mig ikke over købet, fordi, at nu har jeg sat EXT lige ved computeren, og kablet den. Så nu har jeg jo fået en kablet forbindelse, uden at skulle trække 15 meter kabel fra routeren, og det kører fint, 👍
Avatar billede valby Ekspert
29. maj 2023 - 20:16 #22
Jeg ser, jeg havde glemt, at markere.