Avatar billede Derby Praktikant
27. maj 2023 - 22:28 Der er 7 kommentarer

mobil som repeater

Hej . Jeg har en ESP32 i min have, som ikke kan række mit hjemme wifi.
Jeg har sat en gammel mobil  (UDEN SIMKORT) imellem som kan forbinde til mit wifi. Mobilen er sat op med hotspot, som repeater mit wifi.
Opsætningen ser såden ud..
ESP32(kører server) IP: 192.168.49.185(har fået ip'en fra mobilen ---- mobilen SSID ="mobilos" IP: 192.168.1.28 ( har fået ip'en fra hjemme wifi ) ----- hjemme Wifi SSID ="hemmeligt" ----- forbundet til laptop.
Hvis jeg forbinder min laptop direkte til "mobilos" kan jeg gå på internettet, gennem mit wifi. Jeg kan  også tilgå serveren på ESP32.
Er det muligt at tilgå ESP32 serveren gennem mit hjemme wifi "hemmeligt", hvordan sætter jeg lige det op. ?
Avatar billede valby Ekspert
27. maj 2023 - 23:48 #1
Avatar billede Derby Praktikant
28. maj 2023 - 15:26 #2
Valby.  Den løsning har jeg tænkt, men nu havde jeg en mobil i skuffen, som kan sættes op som wifi repeater, den vil jeg gerne bruge.
Avatar billede valby Ekspert
28. maj 2023 - 15:40 #3
Mobilen som Repeater, det kan jeg ikke se for mig.:-)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. maj 2023 - 15:53 #4
jeg ville nok give dine enheder faster ip-adresser, så de ikke skal søge efter signal.
Avatar billede puren Ekspert
28. maj 2023 - 18:37 #5
hvad er det for en ESP du bruger ?? jeg havde også problemer med dem med indbygget antenne. de virket ringe i min optik så fandt jeg dem her så kunne wifi nå noget :D https://www.aliexpress.com/item/1005003201063582.html
og vil du ikke vente på ca 3-4 uger så er den her i danmark https://ardustore.dk/produkt/nodemcu-wemos-esp8266-d1-mini-pro-16m-udviklingsboard
Avatar billede Derby Praktikant
28. maj 2023 - 20:26 #6
Mobilen som repeater funger nu fint nok, jeg kan sagtens forbinde til mobilen (som sidder ude i legehuset) og er forbundet til min router i huset, fra min laptop i stuen, og der igennem  komme på internettet. Min ESP32 D1 mini(uden extern antenne) som sidder ved min soltracker, er forbundet til mobilen. Det hele funger hvis min laptop forbinder til mobilen's Wifi, og jeg kan den vej styre mine soltracker. Jeg vil dog gerne hvis jeg kan nøjes med at forbinde til min router i huset, og den vej igennem komme i forbindelse med ESP32.
Avatar billede puren Ekspert
28. maj 2023 - 21:22 #7
så havde jeg nok prøvet med en ext. antenne. fedt nok at du har fået din mobil i repeater mode og nogle gang må man jo nøjes med at lege med det legetøj man har men til et mere parmanent setup så havde jeg forsøgt at komme uden om alt for mange bump der kan give fejl på vejen din mobil vil bare endnu en ting der går i stykker

hvis du forsætter med dig mobil skal du huske at route trafikken.
tænker at du har lavet det som en http server på port 80 (standart (https er 443))

du skal på mobilen route port nummert til 192.168.49.185(din ESP)
så når du vil "snakke" med din ESP fra dit eget net 192.168.1.XXX skriver du http://192.168.1.28 og mobilen router det nu vidre til din ESP på 192.168.49.185