Avatar billede Nik00 Novice
05. juni 2023 - 20:32 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Computer starter op i BIOS/UEFI og vil ikke boote

Hej
Min søns gamercomputer starter pludselig op direkte i BIOS / UEFI. Og jeg kan ikke få den til at starte normalt op.
Det er en "TUF Gaming B460M-PLUS"
Når jeg går ind under Boot Menu står der "The system cannot find any bootable devices".
Jeg har genstartet mange gange og også haft stikket ude af væggen.
Jeg har forsøgt at vælge "Load optimized defaults" uden at det virkede.
Jeg har skiftet batteriet på bundkortet uden at det virkede.

Håber at nogen kan hjælpe.
Avatar billede valby Ekspert
05. juni 2023 - 20:48 #1
Lad os starte med noget helt banalt. Sidder der et USB stick i computeren?
Hvis der gør, så fjern den.
Avatar billede Nik00 Novice
05. juni 2023 - 20:51 #2
Nej, ingen USB stick
Avatar billede valby Ekspert
05. juni 2023 - 20:57 #3
Hvis du installere Linux på en USB og booter på den, og det kører, så er der noget galt med Windows.
Hvilken Windows 10 (MBR ? ) eller 11 ?
Avatar billede puren Ekspert
05. juni 2023 - 21:02 #5
kan du se disken i bios??
ja: så er den gal med windows
nej: så er den gal med forbindelsen til disken eller selve disken er død
Avatar billede Nik00 Novice
05. juni 2023 - 21:07 #6
Tak for dine svar. Det er windows 10.
MEn jeg kommer ikke ind til windows - den starter slet ikke Windows op men starter op i et skærmbillede der hedder "UEFI BIOS Utility - EZ mode" med en masse indstillinger og det er her man kan vælge Boot menu hvor den melder at den ikke kan finde nogen devices at boote fra!
Avatar billede valby Ekspert
05. juni 2023 - 21:12 #7
Er computeren en Asus ?
Avatar billede valby Ekspert
05. juni 2023 - 21:22 #8
Fandt dette på nettet, jeg kender det ikke, siger det dig noget?

"How do I get into BIOS on ASUS EZ Mode?
You can change modes from Setup Mode in Boot menu or by pressing the <F7> hotkey. By default, the EZ Mode screen appears when you enter the BIOS setup program."
Avatar billede valby Ekspert
05. juni 2023 - 21:24 #9
Hvis du kan komme i bios, er det relevant, som står i #5.
Kan du se disken i bios. Altså Windows boot menu.
Avatar billede Nik00 Novice
05. juni 2023 - 21:28 #10
Jeg kan ikke se disken - så ud fra det I skriver så kunne det tyde på at det er der problemet ligger? Er der er en måde hvor jeg kan fra- og tilkoble den igen? Eller er den bare død?
Avatar billede valby Ekspert
05. juni 2023 - 21:37 #11
Du bliver nød til, at tage disken ud, og tilslutte den til en anden PC som slave.
Hvis den ikke kan det, ser det ikke godt ud..

Men du kan under alle omstændigheder først prøve denne:

"How do I fix a stuck ASUS BIOS?
Unplug power and remove battery, press and hold power button for 30 seconds to release all power from circuitry, plug back in and power up to see if any change."
Avatar billede valby Ekspert
05. juni 2023 - 21:42 #12
Ps. Det gælder også det lille sølvfarvede batteri på bundkortet-
Hvis det er en bærbar, kan det være vanskeligt.
Avatar billede puren Ekspert
05. juni 2023 - 23:39 #13
#12 han skriver i post 0 at det handler om TUF Gaming B460M-PLUS så hvis du gad kigge efter ville du se at det er standart ATX bundkort, du køre bare på for fuld hammer i sådan en one trak mind og hvorfor er det vi skal ud i  "How do I fix a stuck ASUS BIOS?" han sidder jo ikke fast i biosen
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2023 - 06:39 #14
Et boot medie som Hirens boot cd ville være fint at teste med. Dels fordi at se om pc kan køre og derved få filer ud. Når dette er gjort ville jeg prøve at lave en in place upgrade hvor man installerer Windows igen og hvor programmer og filer bibeholdes. Kan dette ikke gennemføres er der fejl i disk du ikke kan rette. Jeg kan frygte at dele af disken ikke kan tilgås og derfor den ikke booter.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2023 - 08:03 #15
Hvis harddisken som sidder i bundkortet er taget af og tændt, og monteret igen og der ikke er nogen ændringer. Så er desværre M.2 disken som sidder på bundkortet død.

Det er den der skal udskiftes. Medmindre at man kan teste dette på andet enhed som kan benytte dette på f.eks. M.2 ekstern harddisk case, så du kan tilslutte den til eksempel på bærbar. Kan man se denne, virker M.2 disk stadigt, gør den ikke dette er den død.

Du kan altid teste med sådanne 'enclosures' (tomme beholder kasser).

https://www.amazon.com/m-2-enclosure/s?k=m.2+enclosure

https://www.pricerunner.dk/results?q=m.2+enclosure

https://www.komplett.dk/search?q=2.m+enclosure

https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer?pre=0&f%7Eharddisktilbehor_diverseharddrevformfaktorkompatibel=m2
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2023 - 08:08 #16
Batteriet vil være sjældent den der skal skiftes selv efter et par år, medmindre det slet ikke booter op, så er det den bundkort batteri der skal skiftes. Det er den der vil sørge for at den husker dato og tid.

Prøv med basale troubleshooting ved at sikre alle dele er forbundet og skruet (behøver ikke være afsindigt fast spændt). Tag den ene ram ud og se om det ændrer, og er der mere end et ram, skift fra den ene den anden.

Og se om det virker, som sagt, tage M.2 disk af og montør den igen, bare for at bekræfte dette. Men sikreste bekræftning vil være at skaffe M.2 enclosure og se om den kan ses fra eksempel fra bærbar.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2023 - 08:08 #17
Held og lykke med det hele. Hvis det viser sig at være M.2 som er død, det er den der skal udskiftes.

Jeg hopper af.
Avatar billede f-arn Guru
06. juni 2023 - 13:24 #18
Hej Nik00
Vil du godt spørge din søn om han gjorde noget inden... Scannende for virus, udskiftede en Driver. Hvad som helts?
Avatar billede Nik00 Novice
07. juni 2023 - 17:34 #19
Hej alle
Tak for alle de gode forslag til løsninger.
Jeg har haft ringet til firmaet hvor jeg købte PC'en som heldigvis kunne hjælpe. De siger at fejlen skyldes at min søn har fået trykket accepter til at installere Windows 11 hvor så medfører at de computeren starter op i BIOS og ikke kan finde Windows installationen - eller noget i den stil!
Jeg blev guidet ind i BIOSens Boot-menu og ændrede nogle indstillinger der som gjorde at den kunne starte op normalt igen .
Så problemet er løst - og igen tak for alle de gode input.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juni 2023 - 19:47 #20
#19 Dejligt det var så simpelt at løse :-)
Avatar billede Nette Praktikant
20. september 2023 - 21:54 #21
Nik00 - hvilke indstillinger /ændringer var det? Min søn pc gør præcis det samme :)