Avatar billede mergelspir Seniormester
09. juni 2023 - 13:42 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan man implementere DMARC uden også at implementere DKIM?

Jeg er i øjeblikket ved at reducere sandsynligheden for, at de mails, som jeg sender fra min web-server, bliver kategoriseret som spam.

I den forbindelse er det oplagt at kikke på SPF, DKIM, og DMARC.
SPF er ret enkelt at konfigurere i DNS'en, så det mener jeg at have styr på.

Nu er turen kommet til DKIM og DMARC.
Det ser også nemt ud at konfigure DMARC i DNS'en.
MEN, Men, men, jeg kan ikke lige gennemskue om man kan man implementere DMARK uden DKIM.
De email-test-sites, jeg har benyttet, (fx. mail-tester.com og mailgenius.com) synes at kæde DKIM og DMARK sammen, men når jeg læser, hvordan DMARC skal specificeres i DNS, så kan jeg ikke se, at der er nogen afhængigheder overhovedet.

Mit spørgsmål er derfor: Kan man implementere DMARC uden også at implementere DKIM?
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. juni 2023 - 13:49 #1
Måske denne side kan hjælpe lidt: https://powerdmarc.com/da/dmarc-vs-dkim/
Avatar billede supportsiden Professor
09. juni 2023 - 16:14 #2
Ja : https://dmarcly.com/blog/can-i-set-up-dmarc-without-dkim
Men hvad skulle formålet være ? Det er dårlig sikkerhed og ikke intentionen
Avatar billede mergelspir Seniormester
09. juni 2023 - 16:51 #3
ad #2)
Tak for svaret, jeg har markeret det som løsning, omend at jeg er uenig i din kommentar.

Men hvad skulle formålet være?
Der er to formål:
1) at forstå sammenhængen.
2) at implementere een ting af gangen, så jeg ved, hvor jeg skal lede, hvis der opstår en fejl under implementeringen.

Det er dårlig sikkerhed og ikke intentionen
Alternativet vil være at implementere DMARC og DKIM samtidig uden nødvendigvis at forstå sammenhængen samt at komplicere fejlfinding unødigt.

I al beskedenhed synes jeg, at min metode er bedre.
Avatar billede supportsiden Professor
10. juni 2023 - 20:56 #4
Tak, Hvis du skal gøre det i step, bør du starte med DKIM da DMARC i høj grad bruger det