Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. juni 2023 - 12:29 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

DvD og Blue-Ray ser helt ens ud, billedmæssigt.

Ja :
DvD og Blue-Ray ser helt ens ud, billedmæssigt.
*
Det undrer mig "lidt", da jeg jo har læst og hørt, at der skulle være væsentlig forskel i kvaliteten på Blue-Ray og DvD.
*
Ja, det er naturligvis fint, at DvD er lige så godt som Blue-Ray -
For dem har jeg mange af. Og få Blue-Ray.
*
Måske er det fordi vor Blue-Ray afspiller er "gammel" ?
En vi har overtaget fra vor ene datter, da de fik en ny afspiller ?
"Samsung" - Blue-Ray Disc BD-F5100.
*
Vort TV er, heller ikke, helt nyt
"SAMSUNG" LT27 A550 RW/XE.
*
Jeg kan også se DvD og Blue-Ray på Computeren (Den er til gengæld ret ny)
Windows 11. - Med "Leawo Blue-Ray Player" installeret.
:
Virker fint

*
Men - igen : Jeg kan ikke se forskel på DvD og Blue-Ray.
Min kone kan, heller ikke.
*
Det er jo det, der undrer os.
*
Men det fungerer jo fint, ellers ....
*
God Søndag fra Jørn *
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2023 - 12:45 #1
Du bruger måske en ringe afspiller, eller dit grafikkort eller driver, er ikke godt nok?
Fra nettet:
Forskellen på DVD og Blu-Ray er bl. a. at Blu-Ray tilbyder en bedre billedopløsning, samt en bedre lydkvalitet end DVD. Blu-Ray bruger blå laserteknologi, hvilket betyder at der kan gemmes mere data på disken, end på en DVD, hvor der bruges rød laserteknologi, da bølgelængden for blå er kortere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2023 - 12:48 #2
Det kommer an på hvor god kilden er.
Der findes ældre film  på Blu-Ray hvor signalerne ikke er såkaldt "digitalt remastered".Der vil det knibe med kontrasterne, således at forstå at kantefne ikke stå helt afgrænset. Derved mistes noget af dybden i billedet.

Mvh
Wrik H
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. juni 2023 - 13:12 #3
Den DvD jeg har "testet" er en dansk film Produktionsår 2014
Og Blue-Ray (Samme film) Produktionsår 2014.
*
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2023 - 13:13 #4
Tilføjelse til #2: Der findes også DVD´erne hvor billedkvaliteten faktisk er bedre end på Blu-Ray. På disse DVD´er kan være indspillet nye film, der fra starten er optaget med nyere og mere moderne udstyr.

Der skal naturligvis ikke stå Wrik H i #2(en fejl 40)😉 men Erik Hg
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. juni 2023 - 13:26 #5
Tak til jer, for info ...
Det er jo, heller ikke, et "problem" -
Da begge platforme DvD & Blue-Ray fungerer fint.
Vi skal ikke ud og købe ny Blue-Ray afspiller. - Har kun 3 film på Blue-Ray.
Og det er jo rart nok, at de kan afspillet -
Især nu, hvor mange film kun er på Blue-Ray og ikke på DvD.
Mange film er dog på begge ....
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2023 - 13:37 #6
Ja det er pengene værd for nyere kvalitetsfilm. Men ErikHg da ret i, at lægger man "Matador" på Blue-Ray, bliver kvaliteten aldrig i top.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2023 - 14:42 #7
#6 Vedr. Matador blev der foretaget en såkaldt "digital restaurering"

"https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/matador-vender-tilbage-og-staar-knivskarpt

Så vidt jeg husker tog denne restaurering flere år, men jeg synes ikke, at der var den store forskel fra før restareringen. Denne restaurering har helt sikkert ikke været billig.

Jeg købte Matordor-serien på DVD, før restaureringen og kvaliteten på denne er ganske fin.
Avatar billede eurositi Ekspert
11. juni 2023 - 14:51 #8
Selve diskene er blot lagerkapacitet, hvortil man selvsagt kan kopiere hvilken som helst type data, der er plads til. Men for at kunne afspille de to disktyper i en DVD eller en Blu-ray-afspiller skal videoen ligge i et helt bestemt format.

DVD Video standarden giver en max. opløsning på 720x576 pixels og 25 billeder pr. sekund (eller 720x480 med 30 billeder pr. sekund). Kvaliteten kan aldrig blive højere end dette. Videoformatet er MPEG2, der ligger som såkaldte VOB-filer i en mappe kaldet VIDEO_TS. En spillefilm vil typisk spænde over adskillige VOB-filer, som har en max filstørrelse på 1 gigabyte hver.

Blu-ray video kan ligge i lidt forskellige strukturer/mapper. Kvaliteten på gamle Blu-ray-udgivelser kan være så lav som 1280x720, hvilket ikke er ret meget mere end DVD Video. Standarden er såkaldt fuld HD (1920x1080 pixels og typisk med 50 eller 60 billeder pr. sekund), hvilket er langt bedre end DVD Video.
Men der udgives også Blu-rays med video i 4K opløsning (3840x2160 pixels).
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. juni 2023 - 14:51 #9
Nu er det et - meget længe siden, at vi så Matador. - Har den 1. udgave -
og fik den restaurerede version af vore børn.
*
Jeg mener, at kunne huske, at noget af tøjet på de kvindelige skuespillere, var lidt anderledes. - Lyserød bluse. (havde vi ikke lagt mærke til før) - Eller blomstrede skjortebluser. (Havde vi ikke lagt mærke til før)
Men da ikke den helt store forskel ...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. juni 2023 - 15:43 #10
Nej - ErikHg : Der er ikke så stor forskel på den restaurerede Matador -
Som linket antyder !
Den gamle (første udgave) var ikke så dårlig, som billedet antyder !
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. juni 2023 - 16:11 #11
Jeg siger : Tak for alle informationerne - Fortsat god Søndag til jer ....
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. juni 2023 - 17:03 #12
En af de bedste måder at se detaljerimdommen på ved Blu-Ray, er når der vises f.eks. en skov og der langsom zoomes ind - så kan men se en masse detaljer, og der bliver rigtig god dybde i billedet.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. juni 2023 - 17:08 #13
Tak - Det må jeg afprøve ....
Avatar billede kurtba Ekspert
11. juni 2023 - 22:33 #14
Film på blu-ray i dag vil normalt som minimum være i 4 k opløsning, og det tv i har kan "kun" hd, og der er altså en væsentlig forskel. I 4k er der 4 gange så mange pixels, og det kan altså ses.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
11. juni 2023 - 22:45 #15
Tak, kurtba !
Avatar billede valby Ekspert
11. juni 2023 - 23:04 #16
Men computer skærmene i dag kan jo kun vise 1920x1080, mod  "3840 x 2160" for 4K  og så får man jo ikke det fulde udbytte af Blue-Ray.
Kan nogle TV vise det? (jeg har ikke TV, ser DR på PC)