Avatar billede milter Ekspert
11. juni 2023 - 17:42 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Eftermontering af navigation + bakkamera på bil

Jeg har ikke kunne finde nogen passende kategori, så jeg forsøger her.

Min gamle Laguna skal skiftes ud, og jeg vil gerne have en nyere bil med overskriftens udstyr. Nogle af de biler, jeg er interesseret i, har det ikke, så jeg vil have det eftermonteret.

I behøver ikke oplyse mig om Android Auto,  Apple Car Play eller trådløs vs. kablet forbindelse. Det har jeg styr på. Jeg leder blot efter nogles personlige erfaringer med den slags, så jeg har noget at kunne forhandle med sælgeren om ang.den samlede pris for bilen, hvis sælgeren/forhandleren skal sørge for eftermonteringen. Er der andre ting, jeg skal have styr på? Hvad kostede det jer?

På forhånd tak.
Avatar billede milter Ekspert
11. juni 2023 - 17:56 #1
Og så fik jeg afsluttet spørgsmålet lidt for hurtigt. Det, jeg især er interesseret i, er erfaringer mht. problemer med eftermontering af kameraer og med navigationssystemer. Er der nogle systemer eller andet, man skal undgå?
Avatar billede hagbartm Seniormester
11. juni 2023 - 19:09 #2
Hvis du går ind på you tube der findes masser af film om det du søger
Avatar billede milter Ekspert
11. juni 2023 - 20:45 #3
#2.

Tak for dit forslag. Jeg har forsøgt denne søgning på Youtube:

https://www.google.com/search?q=youtube+eftermontering+navigation+bil&source=lnms&tbm=vid&tbs=qdr:y&sa=X&ved=2ahUKEwjHxty27rv_AhXqBxAIHRDiDUwQ_AUoAXoECA4QAw&biw=1680&bih=907&dpr=1

, men den giver mig ikke noget brugbart af den slags, jeg eftersøger.
Avatar billede hagbartm Seniormester
11. juni 2023 - 21:50 #4
prøv at skrive bilmærke navigation i søgefeltet
Avatar billede hagbartm Seniormester
12. juni 2023 - 08:29 #5
Det skal være i youtube søgefelt du skal skrive det ikke i google
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juni 2023 - 09:25 #6
Jeg har set efter samme, men droppede det pga kineserier.
De fleste 'radioer med skærm' til android/carplay er hackede (der er fusk i java-delen, så data kan sendes tilbage til producent) Det er kun evt original-produkter, der muligvis er sikre. Samme problem som https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1685510919
Stort set alle bakkamera er i teorien ok - men de bruger en af de to mest udbredte kredse til styring, og der hopper kæden af - resultatet er meget ringe. De kan bruges til at se lidt bagud, men ikke som bevismateriale i forbindelse med ulykke, da fx nummerplader ikke kan aflæses sikkert (det gælder også dashcams - det er GoPro eller intet hvis du vil kunne bruge det optagne)
Der er mere om det på youtube (fx kvalitetssammenligning af dashcam) der kommer ind på hvorfor man ikke skal købe det.
Avatar billede hagbartm Seniormester
12. juni 2023 - 10:24 #7
Så er du nok nød til at købe en bil med fabriksmonteret navigation men det gør det jo noget dyrere
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juni 2023 - 11:45 #8
#7 original-varer er også fx Kenwood og Pioneer - det er alt skrammel, man skal undgå.
Avatar billede hagbartm Seniormester
12. juni 2023 - 12:31 #9
Prøv at kikke på astna.dk på youtube
Avatar billede hagbartm Seniormester
12. juni 2023 - 12:41 #10
Tilføjelse kig på ARP autoradio også på youtube
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juni 2023 - 13:54 #11
eller fx https://www.aliexpress.com/i/4000801844700.html - det er en, jeg ville undgå.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. juni 2023 - 14:36 #12
Helt enig med claes57 - undgå kineserierne for enhver pris.

Med det sagt, så vil en standardløsning fra bilproducenten i reglen også integrere langt bedre i hverdagen end en påbygget løsning.

Min egen e-Golf viser f.eks. navigation i instrumenthuset og bakkamera følger retningen på bilen.

Så umiddelbart ville jeg i stedet gøre det til et aktivt tilvalg i stedet for et forhandlingspunkt.
Avatar billede milter Ekspert
12. juni 2023 - 18:20 #13
Tak for alle jeres input. Jeg har underskrevet slutseddel idag og får både bakkamera, Android Auto, Apple Car Play med forbindelser til ratstammens funktioner og en god pris for den gamle bil med 290.000 km på bagen.

Forhandleren har lovet at fortælle mig, hvad de har tænkt sig at installere af hardware, før de går i gang med det. Hvis jeg ikke er tilfreds med det, må jeg så forhandle mig videre frem derfra.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juni 2023 - 19:52 #14
Alt andet lige, så lav nye profiler på de konti, som bilen bruger. Undgå telefon-kobling og data-deling med din telefon. Så har du en bil, der kan vejvise frem og tilbage, og hvis du skal tale i telefon, så kør ind på en resteplads, og snak der i telefonen.
Du har ikke brug for at tale i telefon mens du kører bil.
Avatar billede milter Ekspert
12. juni 2023 - 21:01 #15
#14.
Tale i telefon, medens jeg kører!!!

Jeg har mange gange kørt i lejede biler med vognbaneassist og adaptive cruise control , min egen nuværende bil har cruise-control, og jeg har altid den slags slået fra. I luftfartskredse taler man om "staying in the loop",og for bilkørsel drejer det sig om altid at være så aktivt involveret i  kørselen af bilen, at man ikke lader automatikken overtage for mange af handlingerne, som er med til at holde éns opnærksomhed koncentreret om det at køre bilen sikkert.
Avatar billede hagbartm Seniormester
13. juni 2023 - 08:33 #16
Jeg melder fra her