Avatar billede HeltGrøn Novice
04. juli 2023 - 19:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Langsomt Ethernet gennem router, selvom 1000/1000 Mbit fiber forbindelse

Hej!

Jeg har problemer med min internethastighed når jeg er på kablet forbindelse igennem routeren (icotera i4850-00).
Tilslutter jeg min PC direkte i fiberboksen, måler jeg 900+ Mbit på Speedtest.net
Fører jeg kablet fiberboks -> router -> PC får jeg kun 100 Mbit.

Det er de samme kabler jeg bruger, så de burde ikke forårsage problemet.

Jeg har prøvet samtlige porte i routeren, men uden held.

Måske der er en venlig sjæl derude, der har tid at fortælle mig hvad jeg overser?

Venlig Hilsen
Avatar billede DanishBear Seniormester
04. juli 2023 - 20:32 #1
Er ingen nørd, men når du skriver direkte på Fbox er oKAJ  og evt. har prøvet alle de kabler du vil bruger på tingene imellem.

Fbox ->  PC [ kabel(erne) ] --> Kører
Fbox -> Router -> PC [ kabel(er) ] --> Kører IKKE

Vil det være routeren det går galt med :-(, prøv evt. en reset på routeren...

kender ikke til routeren (da jeg kører min egen router), har selv kørt Fiber (Ewii) i mange år (dog kun med egen router) og det er jo IKKE dit netkort, da du har test et det imod Fbox, i værste tilfælde skal du nok ha fat i supporten eller en ny Router.

Hvis ikke resettes virker så prøv evt. en ny Router (lån eller køb) kører selv en D-Link DIR-X5460 (kører upåklagligt)

Mvh, DanishBear
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juli 2023 - 09:26 #2
Nogle pc'er har kun 100 mbps ethernet-stik. Se i pc's brugervejledning vedr dine data.
Hvis det er en stationær så er der sikkert mulighed for et udvidelseskort, der giver 1000 mbps ethernet.
Avatar billede Stig Seniormester
05. juli 2023 - 14:52 #3
Jeg kan læse mig til at i4850 har indbygget rate-limit pr switch port. Måske det kan være flaskehalsen?

Jeg vil antage at limit kan skrues op, eller helt deaktiveres i din routers opsætningsmenu
Avatar billede HeltGrøn Novice
05. juli 2023 - 14:55 #4
DanishBear: Tak for svar. Reset på routeren var desværre ikke løsningen. Jeg må se om jeg kan finde en anden router at prøve forbindelsen igennem.

claes5: Tak for svar. Som sagt trækker jeg 900+ Mbit direkte fra fiberboks til pc, så tænker ikke det er her, flaskehalsen opstår. Måske der er noget jeg overser?
Avatar billede HeltGrøn Novice
05. juli 2023 - 15:18 #5
Stig: Tak for svar. Jeg er pt logget ind på min router opsætning i min browser. Kan ikke umiddelbart finde nogen rate-limit setting.

Lan 1: Status: Up, pkts in: 1077k, pkts out: 1544k, Errors: 0, Collisions: 0, Speed FD1000

Interessant nok står der under WAN kun Speed: FD100 - og det er igennem dette stik routeren forbinder til fiber boksen. Måske det kan være en ledetråd?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. juli 2023 - 16:06 #6
Ja ;)

FD1000 - Full Duplex at 1000Mbps
FD100 - Full Duplex at 100Mbps

I "gamle dage" var det ikke usædvanligt at WAN porten var lidt langsom. Rart nok med 1 Gbit/s på LAN, men ingen havde jo Internet til mere end 100 Mbit/s.
Avatar billede Stig Seniormester
05. juli 2023 - 16:14 #7
Det snævrer i hvert fald problemet ind.

i4850-routeren har en WAN port der understøtter 1000mbps full duplex, så jeg tror ikke det er routeren den er gal med.

Mit bud er at kablet der forbinder fiber med router ikke kan klare mosten.

Er du sikker på at de to kabler er 100% ens?
Hvor langt er kablet mlm. fiber og router?
Ved du hvad ledningen i kablet er lavet af?
Avatar billede supportsiden Professor
05. juli 2023 - 22:00 #8
Gå ned i Harald Nyborg / Powr /El Giganten og kø nogle nye CAT6 kabler
Er din router fuldt opdateret ?
Div. firewall filtre IDS/IPS kan sløve forbindelsen men ikke så meget
Umiddelbart vil jeg sige defekt router men skift nu kablerne ud
Avatar billede puren Ekspert
06. juli 2023 - 00:08 #9
ja enten er det routeren eller et kable der ikke kan på en eller flere pins 4-5-7-8

cat5E kabler er ikke godkente til det men de kan fint køre gigabit.
men se dig for når du køber netkable evt. kig på avxperten.dk
Avatar billede HeltGrøn Novice
10. juli 2023 - 13:16 #10
Tusind tak for de mange svar. Jeg forsøger mig med helt nye kabler og ellers tænker jeg routeren må være synderen.
Avatar billede HeltGrøn Novice
12. juli 2023 - 17:21 #11
Nye kabler var ikke løsningen. Jeg prøver at kontakte min udbyder med henblik på at få en ny router. Tak for hjælpen :)
Avatar billede HeltGrøn Novice
26. juli 2023 - 15:55 #12
Det viste sig at være routeren, den var galt med. Tusind tak for hjælpen alle sammen :)