Avatar billede Linda Praktikant
18. juli 2023 - 17:21 Der er 7 kommentarer

Fotos fra Google drev til iCloud

Tidligere havde jeg Android mobil og gemte alle mine fotos på Google drev (Google drive). De senere år har jeg iPhone og ønske at flytte alle fotos fra Google drev til iCloud. Gerne via iPhone eller iPad hvis muligt. Findes der nogen “nem” måde at gøre det på?
Vil derefter opsige Google drev abonnent og kun køre iCloud fremover.
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. juli 2023 - 17:26 #1
Den bedste måde at få data ud af google er GOOGLE TAKEOUT.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juli 2023 - 17:34 #2
Det er ellers ret simpelt via Windows / stifinder. Åbn stifinder og træk mapper fra den ene til den anden, og vent til alle filer er vist på icloud-mappen.

På iOS skal din Arkiver have adgang til både iCloud og GoogleDrev - men så burde det også der være muligt at trække mapper fra GD til iOS. (det har jeg ikke erfaring med - det kan være at du har en app til GoogleDrev, og det er lettere at trække mapper fra den til iCloud)
Avatar billede INK Ekspert
18. juli 2023 - 21:21 #3
Formoder du er opmærksom på, at iCloud er en synkroniseringstjeneste, der muliggør visning af fotos på alle Apple enheder (iPhone, iPad og Mac). Men hvis du så sletter et foto på en enhed vil den blive slettet i skyen og på alle enheder. Google Fotos opbevarer fotos i Google skyen. Gennem appen Google Fotos eller i en browser kan du så se fotos på dine forskellige enheder. Når fotos fra en iPhone er uploadet til Google Fotos skyen, kan de slettes på telefonen (kamerarulle) og stadig ses i Google Fotos appen eller i en browser.
Avatar billede Linda Praktikant
18. juli 2023 - 23:03 #4
Hej og tusinde tak for svar indtil videre.
1. Google takeout vil jeg lige prøve at læse lidt mere om 👍
2. Ja mange ting er nemlig meget nemmere på Windows pc end MacBook. Jeg har MacBook og synes det er ret bøvlet via den. Håbede derfor på en iPad / iPhone løsning istedet.
3. Vil det sige at Google fotos er ligesågodt som iCloud og fungere på samme måde? Et tillægsspørgsmål - Google fotos og Google drev er 2 forskellige, ik også?
Avatar billede Linda Praktikant
18. juli 2023 - 23:53 #5
Har lige læst lidt omkring de forskellige løsningsmuligheder og Google fotos virker smart men jeg tror alligevel at jeg vil blive ved iCloud løsningen idet jeg de senere år har brugt den og oprettet albums med mere og lidt glemt de fotos der ligger i Google drev. Derfor vil jeg gerne have flyttet de gamle Google drev fotos over på iCloud så jeg kun har denne ene løsning. Men når jeg Googler muligheder virker det ikke som om det er sådan lige til på en nem måde…….
Avatar billede INK Ekspert
19. juli 2023 - 08:14 #6
Du skal selvfølgelig vælge den løsning, som du kan lide.
Google Drev og Google Fotos er 2 separate ting.
Dine billeder i Google Fotos kan du downloade til både pc og Mac. Åbn en browser (Safari eller anden). Log på Google kontoen. Vælg Google Fotos og marker de billeder, du vil downloade ( som jeg husker det dog højst 500 ad gangen ). Downloadet er en ZIP-fil, der åbnes automatisk på Mac. I Fotoprogrammet åbner du for import af fotos, vælger den downloadede mappe og lader programmet vælge “import af nye fotos”, så du undgår dubletter.
Hvis du anvender Google drev, vil der i finder/ stifinder være en spejling af indholdet. Med Fotoprogrammet foretager du blot en import fra denne folder.
Avatar billede Linda Praktikant
19. juli 2023 - 08:38 #7
Allertiders 👍 jeg prøver via Google fotos til iCloud. Tusinde tak 😊