Avatar billede ranni Forsker
21. juli 2023 - 19:07 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Streaming eller cast ??

Hej.
Win  10
Så har jeg igen "klokket" i det.
Jeg har før kunnet streame en optaget video afspillet på min PC til min sengeliggende kones TV helt uden problemer.
Før var både min egen skærm og min kones som emner til modtagelse af streaming.
Nu er kun mine Bluetooth høretelefoner pludselig kun modtager, det var de ikke før ??????
Kan nogen hjælpe ?????
Avatar billede INK Ekspert
22. juli 2023 - 09:19 #1
Formoder din kones tv har en indbygget Chromecast og/eller AirPlay funktion. Disse virker normalt over wifi. Det er derfor vigtigt at både tv og pc er på samme netværk/wifi.
Hvad har ændret sig? Ny router eller ?
Oplys evt. mærke og model for tv, så man kan slå det op i manualen.
Avatar billede ranni Forsker
22. juli 2023 - 14:30 #2
Hej ink.
Indtil for få dage siden kunne jeg streame fra Ipad og Win 10 uden problemer via Chrome og Edge en film, jeg har liggende i min Videomappe.
Fra Viaplay, HBO og andre streaming tjenester  ..  ingen problemer.
Vil jeg streame en video fra mappen kommer der kun tilbud til at streame til mine bluetooth høretelefoner , hvor der før var tilbud på vore 2 skærme.
Fra Ipad skal jeg pludselig bruge Airplay ??? det skulle jeg ikke før, men blot trykke stream ikonet.
Avatar billede INK Ekspert
22. juli 2023 - 14:50 #3
Hvis du kan streame med AirPlay fra din iPad, så må fjernsynet jo være på wifi. Er din Chromecast indbygget i TV eller tilsluttet via hdmi? Hvis det er en separat enhed, tyder noget på, at den skal gentilkobles wifi.
Avatar billede ranni Forsker
22. juli 2023 - 18:31 #4
Nej Jeg kan ikke streame fra Airplay .. måske fordi jeg aldrig har brugt Airplay før.
Chromecast må være indbygget, for jeg har ikke haft problemer før.
Det er kun mine optagede movie filer , jeg ikke kan sende videre, men kun får mulighed for at sende til mine Bluetooth  høretelefon  ???????
Avatar billede kurtba Ekspert
23. juli 2023 - 00:52 #5
Har du kontrolleret om tv er faldet af netværket.
Det skal jo være tilsluttet for at pc. kan se det.
Avatar billede ranni Forsker
24. juli 2023 - 11:00 #6
Jeg kan streame fra Viaplay, HBO og lign. uden problemer, er de så ikke på nettet ???
Kun optagede videoer fra mit "lager"  giver mig problemer  og kun giver mig mulighed for at streame til mine bluetooth øretelefon. ???
Avatar billede ranni Forsker
24. juli 2023 - 11:15 #7
Sidebemærkning  !!
Jeg står som forsker  !!
Korrekt !!
Jeg prøver at finde af det her moderne IT, det går ikke sk... godt  !!!  !!!
Avatar billede falster Ekspert
24. juli 2023 - 13:13 #8
Måske har jeg misforstået noget, men hvad betyder

streame fra Ipad og Win 10 ?

Og er det Chromecast, der anvendes som modtager på din kones TV (indbygget eller "plugged in")?

(Hvad "trykker du på" hos dig selv, når du streame fra Viaplay, HBO og lign. uden problemer,)

Du kan eventuelt forsøge med VLC Media Player:

https://www.videolan.org/vlc/
Avatar billede kurtba Ekspert
24. juli 2023 - 14:46 #9
Jeg mangler også lidt nærmere beskrivelse af, hvorledes du gør når du caster.
Hvilket program bruger du til afspilning? Du skriver, at du caster via Edge og Chrome - hvordan?
Hvis ikke afspillerprogrammet har indbygget cast funktion, bruger jeg gerne at starte selve cast funktionen fra Chrome browseren.
Start Chrome
Vælg de 3 prikker oppe i højre hjørne og herefter vælger du Cast.
Ved Kilder vælger du Cast skærm.
Herefter vælger du punktet ovenover, hvor der gerne skulle stå navnet på den enhed, som du vil caste til. Det er vigtigt at man vælger Kilder før man vælger enhed at caste til.
Så vil alt hvad der sker på pc.en kunne ses på tv-skærmen og altså også det program, som du vil starte din film fra.
Avatar billede ranni Forsker
25. juli 2023 - 15:09 #10
Når jeg caster fra streamings tjeneste i Chrome eller Edge trykker jeg enten caste ikon eller hvis ikke den er der, højreklik og så caste linien, så kommer mine 2 skærme som forslag.
Det har jeg også kunnet med mine allerede optagede videofilm, men nu kun caste til mine høretefoner som modtagere.

På min Ipad kunne jeg også sende..mine optagede videofiler til min kones TV ved at trykke caste ikon eller højreklik., nu viser sig Airplay, som jeg aldrig har haft før.
Der får jeg mit TV og høretelefon som modtagere.
Avatar billede kurtba Ekspert
25. juli 2023 - 23:18 #11
Jeg er ikke helt med på, hvad du mener. Hvad er det for en streamingtjeneste i Edge og Chrome du henviser til?
Har du prøvet at følge min vejledning til at bruge Chrome til at caste alt fra din pc til tv?
Hvordan gør du når du vil afspille dine optagne film - hvilket program bruges som afspiller?
Avatar billede ranni Forsker
26. juli 2023 - 15:18 #12
Med streaming tjenerster mener jeg HBOmax,Viaplay, TV2 play ,DRTV ,Netflix og Norlys play.
Når jeg afspiller dem på Edge og Chrome ingen problemer, højreklik og cast linien, så er der film på tilbud til begge skærme.
Der kunne jeg også gøre med mine allerede optagede videofiler direkte fra min videomappe.
Men nu  !!! højreklik og cast linien - - -  så tilbydes kun  bluetooth høretelefon --  ingen skærme.
Fra min Ipad havde jeg ingen problemer med at afspille mine film, men nu forlanger Airplay og en kode fra TV (som jeg ikke kender.)
Airplay er jeg ikke stødt på før end disse problemer opstod ????
Avatar billede kurtba Ekspert
26. juli 2023 - 22:59 #13
Du svarer ikke på alt det, som der bliver spurgt om.
Når du afspiller fra de forskellige streamingtjenester, så har de egen afspiller, så det er nok derfor, at der ikke er problemer med at caste.
Men du har endnu ikke fortalt, hvilket program du afspiller dine egne film med.
Du har heller ikke svaret på, om du har forsøgt med løsningen med at caste alt fra pc.en via Chrome.
Det undrer mig, at du skriver, at du i din egen videomappe bare kunne højreklikke og så caste til tv. Den metode har jeg aldrig hørt om. Man plejer at skulle starte et videoafspiller program og så tage den videre vej derfra. Nogle videoprogrammer kan man direkte caste fra og andre kan man ikke, medmindre man bruger min metode med at caste via Chrome.
#8 falster henviser til VLC som afspiller, og fra den kan man caste direkte til tv.  Når man har startet sin afspilning vælger man menuen Afspilning - Optegner - og herunder kan man så se sin chromecast og så pege på den.
De fleste andre afspillere kan man ikke caste direkte fra.
Jeg tænker også lidt på, om dit problem kan være opstået som følge af, at du har installeret noget eller ved et uheld har fået ændret din default afspiller til egne filer til et andet program, end du tidligere har brugt, således at fra at du brugte et program der kunne castes direkte fra, nu bruger et som der ikke kan castes fra.
Men igen - Chrome løsningen omgår alle problemerne.
Avatar billede ranni Forsker
27. juli 2023 - 17:41 #14
Jeg afspiller fra Chrome  og Edge for jeg kan ikke finde ud at afspille fra Firefox.
Jeg bruger GOM og VLC nu, men jeg brugte før Film og TV programmet i Windows 10
Min kones nye skærm tabte lyden, jeg prøvede finde den igen ved fjernbetjening, men det lykkedes først, da jeg slukkede for 220 V i 5 min.
Jeg fatter ikke (det er der meget jeg ikke gør med det her moderne IT  !!) at jeg stadig kan caste normalt men nu kun får mulighed for at caste optagede film til mine høretelefoner ??
Samtidig at pludselig Airplay dukker op på min Ipad.
Jeg er klar over at jeg har lavet et eller på min kones skærm, men skulle det da ikke gå ud over min skærm , PC og Ipad også  ???
Kan lægge mine optagede video ind et eller andet sted, så jeg kan caste dem derfra.
(( hvad forstand har bønder på Agurkesalat, som man siger i Jylland ))
Avatar billede falster Ekspert
27. juli 2023 - 18:09 #15
Når du bruger GOM og VLC nu bør du kunne gøre som nævnt i #8 og som gentaget af kurtba i #13:

#8 falster henviser til VLC som afspiller, og fra den kan man caste direkte til tv.  Når man har startet sin afspilning vælger man menuen Afspilning - Optegner - og herunder kan man så se sin chromecast og så pege på den.

Se denne video - den nævnte "Optegner" hedder "Renderer" på engelsk i videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=AmxskuULVLs
Avatar billede ranni Forsker
27. juli 2023 - 19:18 #16
FOR POKKER  !!  DET VIRKER  !!
Så vil jeg ikke spekulere på, hvorfor jeg ikke skulle gøre dette før, men blot skulle højreklikke.
TAK  !!  TAK !! til jer alle  for jeres tålmodighed med at blive ved, til jeg endelig kunne forstå det.
Jeg har endnu ikke set om Ipad har fået mulighed for caste, men det er fuldstændig lige gyldigt..
TAK  !!  TAK  !!
Avatar billede ranni Forsker
28. juli 2023 - 17:31 #17
Sidebemærkning !!!!!!!
Mit problem blev løst ved hjælp af deltagere i denne tråd.
Men mærkeligt  !!!  !!!
Nu kan jeg igen blot højreklikke på mine videofiler  ???
Jeg intet foretaget mig for at løse mit oprindelige problem, for jeg er tilfreds med jeres råd: Afspil i VLC.
Jeg kan blot nu igen højreklikke på videofilen og streaming linien, starter omstilling på min skærm og starter filmen automatisk    ??????? (mine høretelefoner tilbydes dog også som emne til caste))
Avatar billede ranni Forsker
28. juli 2023 - 18:01 #18
HOV  !!!
I går morges var der dårlig mobilnet.
Jeg slukkede for router og tændte igen.
Det er det eneste der er foretaget og alligevel: Mit oprindelige problem væk ???