Avatar billede Danda Novice
25. juli 2023 - 19:44 Der er 11 kommentarer

Vhs til pc

Godaften

Jeg har nogle gamle vhs bånd, som jeg gerne vil have over på min pc og videre på en harddisk. Det er der ikke så meget nyt i. Jeg kan bare ikke finde en grabber eller adapterstik, der passe til min VHS'er.

Er det rigtigt, at man ikke kan få noget til en med RF in og out og de to gule video av1 og samme i hvide til audio?
Jeg kan sagtens afspiille på mit tv. Kan man evt. bruge grabberen på tv'et?
Er desværre kørt lidt kold i det
Avatar billede milter Ekspert
25. juli 2023 - 20:16 #1
Er det private optagelser eller købte film, du vil overføre? Hvis det er det sidste, kan du få problemer med det, der kendes som "copy protection":

https://en.wikipedia.org/wiki/Copy_protection

RF IN og RF OUT er en overførselsteknik fra afspiller til PC med dårligere kvalitet end den, du får gennem de gul/hvide kabler.

Hvilke grabbere har du kigget på? Og hvilken VHS-afspiller har du? Og hvor mange timers optagelser drejer det sig om?
Avatar billede Danda Novice
25. juli 2023 - 20:22 #2
Det er gamle hjemmeoptagelser, som der skal overføres 🙂
Det er en Panasonic, men der desværre kun video av1 / audio av1 og så rf.
Jeg har købt et sæt hos hos avxperten, men troede jeg havde s stikket også
Avatar billede Danda Novice
25. juli 2023 - 20:24 #3
Det er ca 14 timer der skal overføres i alt
Nogle bånd er dårligt optaget fra start firserne
Avatar billede milter Ekspert
25. juli 2023 - 21:16 #4
Jeg har selv overført utallge dårlige optagelser fra firserne til PC. Den dårlige kvalitet må man bare acceptere, selv om der er et par tricks, man kan anvende for at undgå yderligere forværring. Ét af dem er at spole de gamle bånd frem og tilbage et par gange, før man går i gang med digitaliseringen.

Hvilken Panasonic taler du om, dvs. modelnummer eller -navn?
Avatar billede Danda Novice
25. juli 2023 - 22:36 #5
Okay 🙂 Ja, men bare det, at man kan gemme dem. Mit næste store projekt, bliver billeder fra 60 og 70'erne i farver. De forsvinder stille og roligt. Desværre

Det er en Panasonic NV-SD220

Er det bedre, hvis jeg køber en anden?
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juli 2023 - 10:47 #6
Jeg kan ikke se, at det vil være nogen fordel, at købe en anden VHS maskine, for der er ikke den store forskel maskinerne imellem. Disse fremstilles heller ikke længere. Kun hvis din maskine er deffekt, kan det være nødvendigt med en anden.
Der findes adskillige på DBA.

Positionen som standard blev bibeholdt op i 90'erne, men blev vendt da DVD mediet blev lanceret i 1995. I dag er man for længst holdt op med at udgive film i VHS-format. Det er afløst af dvd'en, og det er kun et spørgsmål om tid før mediet er endeligt dødt. I 2008 stoppede JVC produktionen af VHS-maskiner.

Hvis du skulle få fat i en anden maskine, vil den i sagens natur være slidt.
Avatar billede Danda Novice
26. juli 2023 - 11:01 #7
Ja, det er rigtigt nok.  Det mere formstet jeg tænkte på og mulighed for overspilning
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juli 2023 - 13:15 #8
Jeg har fundet et link her til et firma der overspiller VHS bånde til DVD, USB eller harddisk.

Jeg kender ikke til firmaet, men måske dette vil være en bedre udvej. Selv at gøre det kan give en masse ærgelser, samt et resultat der på trods af alt besværet, alligevel ikke er tilfredsstillende.

https://billigscan.dk/digitalisering-af-videobaand/
Avatar billede milter Ekspert
26. juli 2023 - 15:28 #9
Ser din Panasonic ud på bagsiden som i billedet i linket herunder:

https://www.manualslib.com/manual/688094/Panasonic-Nv-Sd220a.html?page=4#manual
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juli 2023 - 16:05 #10
Jeg undrer mig over der ikke er mulighed for at tilslutte ecart-kabel. Så gammel se maskinen da heller ikke ud.
Jeg købte selv en Hitachi VHS maskine i slutningen af 1980´erne, og på den var der scart-udgang - det er cirka 35 år siden.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juli 2023 - 19:35 #11
ellers, så ned i den lokale foto-shop/butik/forhandler. De har ofte en service med at kopiere fra medie til medie, og med udstyr, der er bedre end det, mange selv vil købe.