Avatar billede h_s Forsker
26. juli 2023 - 13:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lenovo stationær på vil ikke starte op

Jeg har en Lenovo stationær PC der har været uden strøm lidt over 6 mdr.
når jeg sætter den til strøm og prøver at starte den kommer der en lille melodi på 4 toner der gentager sig så længe den er tændt. Den starter ikke op og der kommer ingen ting på sen tilsluttede skærm.
Hvad er der galt?
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juli 2023 - 13:21 #1
Jeg tror at "den lille melodi på fire toner" er en fejlmeddelelse.

Herunder er et link omkring fejl - disse er såkaldte bipkoder.

https://v5.dk/arkivet/pc-beep-bios-codes-koder.html
Avatar billede h_s Forsker
26. juli 2023 - 15:01 #2
Det lyder som 3 korte og en lang - i den rækkefølge. Jeg kan kun læse mig til 1 lang og 3 korte. Mon det er det samme?
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juli 2023 - 15:29 #3
Den bipkodekombination du angiver kan jeg ikke finde. Jeg har undersøgt flere steder, men den er ikke til at se.
Prøv igen at lytte efter.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2023 - 15:35 #4
https://support.lenovo.com/us/en/solutions/ht505216-post-beep-symptoms-thinkcentre

3 korte bip efterfulgt af 1 lang bip. Hukommelse ikke fundet.

Løsning: Undersøg hukommelsesundersystemet. Sørg for, at eventuelle hukommelsesmoduler er korrekt placeret i stikkene.

Det ene løsning vil være, at start med at tilslutte enkelte RAM ad gangen. Starter den fint, er dette RAM i orden. Tag den ud og tilslut den næste RAM og start den, virker det ikke, har du fundet den dårlige RAM. Dette skal udskiftes med nyt.
Avatar billede h_s Forsker
26. juli 2023 - 16:30 #5
Jeg tror det var rammen. Jeg tog dem ud skiftevis (der er 2) og satte dem i igen. Nu virker de begge.
Tak for de gide råd.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juli 2023 - 17:01 #6
Godt at det lykkedes👍 Husk at markere spørgsmålet som løst.... det må absolut være svaret i #4 der fortjener at blive markeret som løsning.😊