Avatar billede Nørdnot Juniormester
01. august 2023 - 12:00 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg vælge?

Hej. Min datter, som skal i 7 kl. skal have en bærbar som hun skal bruge i skolen, men også privat. Hun gamer ikke, men ser film. Hvad skal jeg tænke på når jeg vælger en bærbar. Har tænkt at købe den brugt.
Avatar billede Nørdnot Juniormester
01. august 2023 - 12:10 #1
Skolen siger jeg skal undgå cromebook, fordi den ikke kan downloade alle de software produkter skolen bruger.
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. august 2023 - 15:34 #2
jeg vil forslå

https://www.itlagersalg.dk/shop/lenovo-x260-12-11988p.html

har selv købt en lidt billigere men i GRADE C - Den var pænere end forventet og med bedre batteri end forventet -kommer med Windows 11 Pro 64-bit -hvilket den ikke er født med.

link til test
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-ThinkPad-X260-Core-i5-WXGA-Notebook-Review.161003.0.html

I top af test link til den originale tyske test.

Har handlet med dem flere gange -den ene gang jeg har haft brug for kundeservice der - var den helt OK -de leverede en M82 med 4giga ram i stedet for otte -hvis jeg selv kunne skifte det ville de sende 8Giga og jeg måtte beholde de 4  -da der var ledige sokler endte den så med 12 G.
Avatar billede valby Ekspert
01. august 2023 - 17:43 #4
Denne ser også fin ud med 16GB ram. Det er windows 10 pro, men den opgraderes jo gratis til windows 11.
https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-ThinkPad-X1-Yoga-2nd-Gen-14-Core-i7-7600U-16-GB-RAM-512-GB-SSD-4G-LTE-Scandinavian-Refurbished/3121725

Der er en ting jeg selv savner i disse bærbare. Muligheden for at sætte en ekstra SSD ind, til de store programmer, og plads til at lave en backup af windows og vigtige data.
Avatar billede Little Helper Seniormester
01. august 2023 - 18:55 #5
Nørdnot. Jeg bliver nødt til at advare dig omkring nogle af de emner der nævnes. Du skriver at det ikke må være en Chromebook pga Apps restriktioner. Dette gør sig også gældende for maskiner med Windows 10 og 11 i det der beskrives som S mode. (altså Windows S udgaver).
Man kan konvertere til (almindelig) udgave uden beregning men jeg gætter på du ikke ønsker at starte med at skulle ændre styresystem. Du skal også være opmærksom på at så snart du har ændret til almindelig udgave fra S mode kan der IKKE ændres tilbage.

Kort sagt, Hold dig fra maskiner med Windows S installeret. Når du skal bruge en maskine der kan køre al tilgængelig software.

Mvh.
Avatar billede fase Professor
02. august 2023 - 08:54 #6
#5
Hvad mener du, problemet er ved at ændre en S udgave til "almindelig" windows?
Avatar billede Nørdnot Juniormester
02. august 2023 - 09:17 #7
Hej, little heller. Den computer som Valby har foreslået er det en Windows s?
Avatar billede poko1 Ekspert
02. august 2023 - 09:41 #8
#7 nej er den har i øvrigt gode specifikationer hvis den kan opgraderes til
Windows 11 Pro!
https://ibb.co/7y2fYd4
Avatar billede Nørdnot Juniormester
02. august 2023 - 10:14 #9
Avatar billede poko1 Ekspert
02. august 2023 - 10:20 #10
#9 Fra min side Minus!
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. august 2023 - 10:52 #11
enig med poko1 - i forhold til mit forslag betaler du 500 for en lidt større SSD - får til gengæld generationen før -og intet webcam ringere CPU. Ja 128 G SSD er i underkanten - jeg har skiftet SSD i min -de er blevet billig

https://www.pricerunner.dk/cl/36/Harddiske?attr_48871909=48878123&attr_50375507=56454526&sort=price_asc#s_2000145=740_3080

- den er til at skifte -x260 er ikke limet sammen. Anvisninger på YouTube. Har man ikke lyst til det har x260 et SD-slot hvor kortet ikke rager ud - så man kan fast have ekstra lager der. Hastigheden på SD kort er meget variererennde -køb et hurtigt hvis det bliver løsningen.
Avatar billede Nørdnot Juniormester
02. august 2023 - 11:31 #12
Ok, sidste spørgsmål: hvad med #4 i forhold til #2?
Avatar billede Little Helper Seniormester
02. august 2023 - 14:37 #13
Hej Nørdnot. Jeg kan se en rød tråd i det du snakker om, Den røde tråd for mig er prisen. Prøv at give et max beløb på den maskine du gerne vil have foreslået. Det er der så sandelig ingen skam i ;) . Husk du får det du betaler for. Og køb aldrig en bærbar med for lille SSD (Ofte kan de ikke have mere end en, Og igen gætter jeg på du ikke har lyst til hen ad vejen at skulle tomle med udskiftning.). Køb altid en bærbar med for stor SSD. Ud fra mit motto "Får du den fyldt op er den jo for lille". Også hertil kommer at SSD harddiske ikke må fyldes for meget af hensyn til holdbarhed og drift.

Med hensyn til dit spørgsmål i #12.

Så er forslaget i #2 slet ikke at samligne med #4 de er langt fra hinanden i både ydelse, hukommelse, og ikke mindst Harddisk(SSD). Så mit valg, skulle jeg vælge en af de to ville være Valby´s altså #4.

Håber det hjælper og ikke forvirrer. Mvh.
Avatar billede valby Ekspert
02. august 2023 - 15:07 #14
Selv om børn normalt ser godt, mener jeg, at 12" er for småt. !4"  er klart bedre.
Avatar billede ejvindh Ekspert
02. august 2023 - 15:28 #15
Jeg vil nødig komme med konkrete forslag, da jeg ikke har fingeren på pulsen i forhold til markedet. Men jeg vil gerne bidrage med det perspektiv, at jeg har to børn, der lige er nogle år ældre end dette (18 og 16), og hvad jeg har observeret i deres computerbrug siden 7.klasse. Fordi jeg synes nogle af rådene virker til at komme fra en ældre generation, der nok bruger computere på en lidt anderledes måde end hvad jeg har observeret.

For det første vil jeg sige, at opløsning (grafikkort) er vigtigere end skærmstørrelse. Jeg er selv lige nået til den alder, hvor størrelse er begyndt at betyde noget, men indtil jeg var 40+ har jeg aldrig nogensinde tænkt at noget var for småt på en computerskærm. Og det er jo opløsningen, der afgør hvor meget der kan være på skærmen.

Men vigtigere er det måske at børn stort set aldrig gemmer noget på harddisken. De har det hele liggende i skyen. Min yngste havde en harddisk på 64Gb (!!!) helt til han kom i 7. klasse. Den er større nu, men han bruger den stadigvæk ikke. Helt så småt går det nok ikke længere -- men det er jo fordi styresystemet er større (han endte dog med at have Windows10 på den, uden at det var et problem). Min ældste begyndte så småt at bruge harddisk i ungdomsuddanelsen. Jeg tvinger hende derfor til at lave backup, men disse fylder altså virkelig stadigvæk ikke særlig meget. Jeg tror en 10-20 Gb til brugerfiler er meget passende.

Så er det selvfølgelig rigtigt, at på sigt kan dette ændre sig, men her kommer vi til den tredje observation: Regn ikke med at du nu køber en computer, som barnet stadigvæk har om 3-5 år. De lever altså et hårdt liv, særligt hvis den skal med frem og tilbage i tasken.
Avatar billede valby Ekspert
02. august 2023 - 15:53 #16
Jeg er forarget over Lagersalg.dk. Tænk at skrive: "Med 128 GB SSD får du godt med plads til dine dokumenter, billeder, programmer osv. " Det viser hvor tavelige og usandfærdige de kan være, for at sælge en svag computer. ;.(
Avatar billede Little Helper Seniormester
02. august 2023 - 17:09 #17
Jeg har så først lige nu bemærket at den er brugt og har ridser i skærmen. Hvilket vil sige at AL samligning her høre op. Hold dig væk fra brugte maskiner til en pige der skal bruge den i skolen. Var det til en slev kan man sige du har kun dig selv at skulle stå til regnskab for. Men hun vil nok ikke syntes det er sjovt.
Avatar billede valby Ekspert
02. august 2023 - 18:08 #18
#17
Godt du så det. Det havde jeg heller ikke lagt mærke til. #2 er faktisk et ualmindelig dårligt tilbud. Det ville være synd for pigen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. august 2023 - 22:07 #19
#16 - Hvad synes du så om POWER ? - Intel® Celeron™ N4020 processor
4 GB RAM og 64 GB eMMC - Windows 10 S- 1599 kr - eMMC er normalt klart ringere end SSD.  NY - MEN jeg vil meget hellere have en brugt X260. også selv om den ikke var billigere -  ½ ram  ½ lager ½ CPU(ca)

#15 har nogle gode betragtninger om plads og brug - synes jeg -( og ja jeg opgraderede SSD -da jeg gerne vil gemme lokalt. ).

Ingen ridser i skærm på de to grade C jeg har set derfra.

https://www.power.dk/computere-og-tablets/computere/baerbar-pc/asus-r214ma-gj214ws-116-baerbar-computer/p-1209615/
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. august 2023 - 22:14 #20
Forslag #4  er også brugt - ( Refurbished  ) bedre specs - meget dyrere.
"Har tænkt at købe den brugt." skrives der men ingen prisramme.
Avatar billede fase Professor
02. august 2023 - 22:47 #21
#19
Den du viser fra Power med en 1,1 GHz Celeron processor og 4 GB ram som ikke kan udvides, og 64 GB hd er ikke anbefalelsværdig, glem den. Det eneste positive er den lave pris.
Avatar billede valby Ekspert
03. august 2023 - 01:13 #22
#19
Det er en skod PC, som passer godt med Powers rygte.
Jeg vil ikke købe brugt, af en ubekendt, og jeg vil heller ikke købe en PC i den prisklasse.
Den jeg foreslog koster Normalpris 3.279,00 kr.
Nu 2.499,00 kr. Jeg tror ikke på, at det kan gøres billigere, hvis kvaliteten er er i orden.
Avatar billede valby Ekspert
03. august 2023 - 01:31 #23
Refurbishment
Jeg kendte ikke den betegnelse, men så vidt jeg kan se, er det ikke det samme som brugt, men på den anden side, er pakkes den ikke ud som ny:

Oversat fra engelsk-Renovering er distribution af produkter, der tidligere er blevet returneret til en producent eller leverandør af en eller anden grund.

Der står: Begrænset antal, maks. 5 stk. pr. kunde. Når de har så mange, mon der ikke er tale om en udstillings vare?
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. august 2023 - 02:17 #24
DET er 2 generation Lenovo ThinkPad X1 Yoga - som kom i 2017 - 4 generation kom i 2019 - så når de har så mange stammer de nok fra firmaer der har skiftet ud til mere moderne modeller. Så brugt men renoveret -CPU er intel generation 7 - Intel er nået til generation 13 -med ca 1 generation om året. X-260 er 6 generation CPU ---

Hellere end gammel top computer end en ny skrabet model - som den fra POWER eMMC lager er typisk loddet i
Avatar billede Nørdnot Juniormester
03. august 2023 - 11:42 #25
Hejsa, tusind tak for alle jeres hjælpsomme kommentarer. Jeg går med #4 anbefaling. Den er købt og den ser ud som ny, ikke en skramme på den. + den har touchscreen som min datter er glad for. Eneste minus er at det er 2. generation og den derfor ikke kan opgraderes til Windows 10. Men måske er det ikke et minus, da jeg har hørt at 11 er endnu sværere at oprette konto på uden en microsoft konto. Så tak igen, i kloge hoveder.
Avatar billede Nørdnot Juniormester
03. august 2023 - 11:43 #26
Mente selvfølgelig Windows 11
Avatar billede valby Ekspert
03. august 2023 - 14:26 #27
Skriver Windows, at computeren ikke opfylder kravene for opgradering, heller ikke, hvis TMP bliver slået til ?
Jeg har selv en Lenovo som ikke kan, men den er også mange år gammel.

Det er rigtigt, at det umiddelbart, er svært, til umuligt, at komme væk fra en Microsoft konto. Men som så meget andet, er det kun svært, indtil man får råd fra en som ved bedre. Jeg kunne ikke finde ud af det, men lagde så et spørgsmål her på Eksperten.
Brugeren 220661 fandt en video til mig, som løste problemet.

https://www.youtube.com/watch?v=ae6B3oLIlag
Avatar billede valby Ekspert
03. august 2023 - 14:32 #28
Jeg kører med Windows 11 på 2 andre computere. Opgraderingen gav mig nogle ærgrelser, men ingen bedre bruger oplevelse.
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. august 2023 - 15:15 #29
Et godt valg - Det er godt hun er glad for den - og ja Refurbish  - telefon eller computere ser sjældent hærget ud. OG Windows 11 kan nok komme på med en Rufus installation - og med lokal bruger --- men det er først vigtigt i efteråret 2025 når support og opdateringer stopper på 10.
Der er 4G LTE - har du eller hun et mobil abonnement med data - kan man hos nogle selskaber uden merpris få et ekstra simkort så den kan gå på nettet uden wifi -og så er der 2 enheder om data mængden i abonnementet.