Avatar billede Nils Torben Juniormester
06. august 2023 - 08:24 Der er 4 kommentarer

Certifikat mangler

Jeg har en usb-antenne på en stationær med xp pro sp3 og et wifi-signal fra Hiper gennem en zyxel-router.
Systemet kan godt se netværket, men kan ikke tilslutte med den begrundelse, at "der blev ikke fundet et certifikat,så du kan ikke logge på netværket...".
Hvad? hvor?
Altså, hvaffor et certifikat, hvor skal det hentes, hvor skal det placeres?
Problemet er der ikke på bærbar eller telefon, men jeg er nødt til at have xp for at bruge et ældre nodeskrivningsprogram.
Jeg synes, netværksteknologi er en kluntet jungle af underforståede begreber, tilladelser og manglende definitioner
Jeg ville gerne vedhæfte et billede, man det er vist ikke  muligt.
Avatar billede Mikael Ekspert
06. august 2023 - 09:21 #1
Måske er problemet magen til det jeg havde med XP
Læs tråden.. https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1038265

Firefox løste noget af problemet. SE SVAR #16 i nævnte tråd ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. august 2023 - 18:17 #2
Jeg ville så nok overveje at opdatere din opsætning.
På din bærbare sætter du god plads af (fx 30gb) og med https://www.virtualbox.org/ opretter du en xp-pc (den bruger kun det nødvendige, ikke fast 30gb)
Reelt burde du kunne kopiere din gamle xp-disk ind og så lade virtualbox opdatere den xp med et par drivere, og så kører den.
Så vil den virtuelle xp-pc kunne køre i et vindue på den bærbare (fuld skærm hvis du vil), og dens net-forbindelse er så via den bærbare, så alt burde virke.
Hvis du ikke kan få det til at virke, så kan det bare slettes igen - der er ikke installeret noget mærkeligt på den bærbare.
Og hvis du skifter til en nyere pc senere, så kan du bare flytte mappen med xp-virtual over til den næste, og den kører derfra som om intet var hændt.
Avatar billede Nils Torben Juniormester
11. august 2023 - 12:38 #3
Tak for svar.
Claes, vil du mene, at denne løsning vil fungere bedre end at oprette en ekstra partition og installere xp dér?
Hvordan vil du sammenligne?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. august 2023 - 13:39 #4
Med virtualbox skal du ikke finde drivere selv, og hvis du får ny pc, så kopierer du bare et par filer, og det kører igen.