Avatar billede InnerFire Praktikant
22. august 2023 - 11:18 Der er 2 kommentarer

Hardware udfordringer

Hej alle sammen.

info.: Mine PC stats står i bunden.

Jeg har her de sidste par måneder købt en ny computer, som jeg selv har hygget mig med at samle. I starten oplevede jeg en masse fejl, de fleste af fejlende blev fjernet. Da jeg geninstallerede windows og geninstallerede alle driver osv. Efter jeg selvfølgelig først havde formaterede mine harddiske.

Mit problem opleves når jeg spiller spil fra blizzard, så tænkte at fejlen var hos AMD og de hates blizzard køre mod dem. Men efter en god samtale med en blizzard support medarbejder. Blev jeg overtalt til at køre en RAM test, via BIOs. Dette viste at der var en hardware fejl på mine ram.

Jeg tager fat i proshop, hvor jeg har købt mine ram. De er lydhøre over for mit problem og ombytter varen inden for 24 timer. Men da jeg montere de nye ram, køre det os meget bedre. Men den crasher stadig.... Da jeg så laver samme test igen, melder den stadig fejl på mine ram. Så tænker jeg at det nu må være næste stem, nemlig bundkortet.

De har nu meldt retur at bundkortet ingen problemer har, men kan se de vist kun har testet at comptuer kan starte op i BIO og ikke rigtig andet.

Mit spørgsmål kommer her. Når man får en ramfejl fra BIOs, kan det så være en fejl40 eller er der noget som jeg har overset?

Tænker næsten det er utænkeligt at jeg får 2 sæt ram der ikke virker. Har testet alle porte i mit bundkort til rammende, samme fejl... Men da det er nyt skulle de alle jo os virker perfekt. Håber i kan skyde mig ned og gøre mig klogere...

AMD Ryzen 5 7600X CPU - 6 kerner - 4,7 GHz
ASUS TUF Gaming B650-PLUS bundkort - AMD
Be Quiet Dark rock pro 4 CPU luftkøler
Corsair Vengeance DDR5-5600 rBK C36 DC - 32GB
GIGABYTE GeForce RTX 4070 Ti GAMING OC - 12GB GDDR6X RAM - Grafikkort
Fractal Design North - Charcoal Black - Kabinet - Miditower - Sort
Avatar billede puren Ekspert
22. august 2023 - 15:31 #1
der kan da sagtens være fejl på de ram også, det kan være et helt produktions batch det er skævt med jeg havde hentet ubuntu linux og lagt det på en usb pen med rufus og startet computeren på penen når den starter op kan du vægle om de vil gå til memtest eller installer/prøve ubuntu
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2023 - 19:43 #2
Ja, hvis man kigger nærmere på RAM tekniske specifikationer kan man se, at dette er mest tilpasset til Intel 600 Series,Intel 700 Series.

https://www.proshop.dk/RAM/Corsair-Vengeance-DDR5-5600-BK-C36-DC-32GB/3024595

Egenskaber
Corsair iCUE support, Intel Extreme Memory Profiles (XMP 3.0), indbygget Power Management IC (PMIC), højtydende PCB, solid aluminium-kølelegeme, ikke bufferet

Tanken har været i orden, men husk, at ikke alt er bare sætte dem sammen og starte med at bruge dem.
Det er lidt ligesom alt andet. De har hvert formål og type og dimensioner som man skal tage forbehold om. Ligesom ikke biler har ens dæk type og dimensioner 🙃

https://www.corsair.com/us/en/p/memory/cmk32gx5m2b5600c36/vengeancea-32gb-2x16gb-ddr5-dram-5600mhz-c36-memory-kit-a-black-cmk32gx5m2b5600c36

Mit anbefaling vil være at kigge tekniske specifikationer.

Relevante oplysninger var jo her:
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf-gaming/tuf-gaming-b650-plus/techspec/

Igen, det er med at finde tekniske specifikationer på den RAM man er interesseret i.

Alternativt, kan man benytte dette:

https://www.crucial.com/compatible-upgrade-for/asus/tuf-gaming-b650-plus-wifi#memory

Her er det muligt at benytte fire delte RAM og helt op til 128 GB RAM maks. Gerne som Asus har specificeret:

"DDR5
6400+(OC)/ 6200(OC)/ 6000(OC)/ 5800(OC)/ 5600(OC)/ 5400(OC)/ 5200/ 5000/ 4800 ECC & Non-ECC, Un-buffered Memory*
Dual Channel Memory Architecture
Supports AMD EXTended Profiles for Overclocking (EXPO™)
OptiMem II
* Supported memory types, data rate(Speed), and number of DRAM modules vary depending on the CPU and memory configuration, for more information refer to www.asus.com for memory support list.
** Non-ECC, Un-buffered DDR5 Memory supports On-Die ECC function"

Kigger man så på proshop, kunne det tænkes at kigge efter disse:

Corsair Vengeance DDR5-5600 BK C36 DC - 32GB (AMD EXPO)
https://www.proshop.dk/RAM/Corsair-Vengeance-DDR5-5600-BK-C36-DC-32GB-AMD-EXPO/3103488

Corsair Vengeance RGB DDR5-5600 C36 DC - 32GB (AMD EXPO)
https://www.proshop.dk/RAM/Corsair-Vengeance-RGB-DDR5-5600-C36-DC-32GB-AMD-EXPO/3112985

Jeg håber, at dette løser dit problem 🙃 Jeg hopper af tråden