Avatar billede skolevej321 Forsker
23. august 2023 - 19:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ekstra disk i macbook pro 2012

Jeg har skiftet den oprindelige harddisk ud med en ssd disk. Den virker fint - det fungerer som det skal.
Den gamle harddisk har jeg lagt ind i maskinen på dvd revets plads og sat stikket fra dvd-drevet i harddisken 500. Disken dukker op på skærmen - det er fint - men jeg kan ikke komme ind på den.
hvad mangler jeg. -- jeg er oprindelig pc mand -
Avatar billede puren Ekspert
23. august 2023 - 19:15 #1
er den krypteret??
Avatar billede skolevej321 Forsker
23. august 2023 - 20:04 #2
hvis jeg highlighter begge disketter(1 med styresystemet dik 2 den ekstra disk)
på maskinen ser de umiddelbart end ud, der er 4 mapper i de 2 diske. Mapperne på disk 2 har ikke tegn på overfladen af mappeikonerne.
Umiddelbart set det ud som om de enkelte mapper på de to disketter indeholder det samme.
Skal disk formateres eller ?
Avatar billede puren Ekspert
23. august 2023 - 20:12 #3
jeg er heller ikke mac mand men hvis det du ikke skal bruge de data der er på den så kan jeg ikke se nogle grund til at hvorfor du ikke forsøger det
Avatar billede INK Ekspert
23. august 2023 - 21:18 #4
Formoder du har installeret MacOS fra bunden på den nye SSD. Derefter har du sikkert overført dine programmer og filer fra en Timemachine sikkerhedskopi?

Den gamle disk indeholder derfor ikke noget du skal gemme, så med Diskværktøj bør du slette og formatere den. Derefter kan du anvende den som almindelig lagerdisk.

Husk dog at inkludere den i Timemachine backup'en.

Hvilket MacOS bruger du? High Sierra eller ?

Ved du, at gamle Macbook kan opgraderes til Monterey eller Ventura ved anvendelse af OCLP? Har lige i dag opgraderet en MacbookPro fra 2012 til Monterey.
Avatar billede skolevej321 Forsker
24. august 2023 - 06:38 #5
Min maskine har Catalina 10.15.1 som styresystem.
Hvad mener du med, at jeg skal inkludere den i Timemachine backup ‘en.
OCLP hvad er det og hvordan gør jeg?
Avatar billede skolevej321 Forsker
24. august 2023 - 08:16 #6
Jeg har lige formateret disk 2 og nu har jeg bare en lagerdisk.
Hvad er forskellen på Monteray og Ventura?
Fordele og ulemper ved de 2 udgaver ?
Avatar billede INK Ekspert
24. august 2023 - 16:15 #7
Timemachine er Apples indbyggede backup system, der bør anvendes af alle, hvis ens data er vigtige. Ofte er det en ekstern harddisk, der er tilsluttet. Med en Timemachine backup kan man altid genskabe Mac'en med programmer og data. Når man har to harddiske i systemet, skal man lige sikre sig, at også data fra harddisk 2 bakkes up.

Ældre udgaver af MacOS, der ikke længere supporteres af Apple kan have forældede mail og browser programmer. Kan volde problemer med visse mailudbydere og eksempelvis netbank, der mener browseren er usikker. Kan selvfølgelig løses med Firefox eller Google Chrome og evn. Thunderbird som mailprogram.

OCLP er et patching system, der muliggør kørsel af nyere/nyeste MacOS på selv ældre hardware. Jeg kører eksempelvis MacOS Ventura på en iMac fra 2010 og på en MacBookPro 2015. Prøv at google det og se videoer herom på YouTube.