Avatar billede boro23 Forsker
04. september 2023 - 12:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Formelhjælp

Jeg generer en excel fil fra et lager system, hvor der en en del fletceller. I række G18:W18 står tallene på produktionslinjer, som ændre position afhængig om der har været produktion. Derfor har jeg brug for formel der kan returnere kolonnenr. på en linjerne i et andet ark, kriterier for alle linjer A1:P1, formlen skal være på A2:P2. Håber der er en venlig ekspert der kan hjælpe. Bruger Excel 365 dansk
Avatar billede MaxZpaD Professor
04. september 2023 - 13:02 #1
Hvis kolonnenummeret i det andet ark kan findes ud fra en given søgetekst i en bestemt række, vil du kunne bruge formlen =SAMMENLIGN("søgetekst";'Ark2'!1:1;0), hvor rækkenummeret i eksemplet er 1
Avatar billede boro23 Forsker
05. september 2023 - 13:33 #2
Hej MaxZpaD

Mit lange svartid skyldes meget møde aktivitet, sorry.

Jeg tror ikke jeg har formuleret mig ordentlig, fordi din formel giver ikke det ønskede resultat. Ny formulering
Mit data ark hvor jeg indsætter data fra vores lagersystem, er række G18:W18 udfyldt med de linjenr. der har haft produktion, derfor vil der være blanke celler i  G18:W18 for de linjer der ikke har produktion.
f.eks. dag 1, kan linje 10 have en placering i celle J18 (Data ark), dag 2 kan linje 10 være placeret i celle H18 (Data ark). Derfor har jeg brug for en formel i mit beregningsark der kan returnere kolonne nummeret hvor linje 10 og de andre linjerer i data arket er placeret.
Avatar billede MaxZpaD Professor
05. september 2023 - 14:46 #3
Ok, er det så rigtigt forstået, at du i området G18:W18 skal finde en værdi (eller tekst), som fortæller dig, at det er produktionslinje 10, og at denne værdi kan stå et vilkårligt sted i området fra dag til dag?

Hvis værdien du søger f.eks. er 10, kan du finde kolonnenr. med formlen =SAMMENLIGN(10;G18:W18;0).
Hvis 10 står i G18, vil formlen returnere 1, fordi det er kolonne 1 i området.

Behøver du i stedet kolonnenr. ud fra alle arkets kolonner, skal formlen være =SAMMENLIGN(10;A18:W18;0), dvs. hvor du starter søgningen i A18.

Håber, jeg har forstået det rigtigt :-)
Avatar billede boro23 Forsker
06. september 2023 - 10:58 #4
Tusind tak for hjælpen, nu spiller det bare :-)