Avatar billede MartinBall Novice
05. september 2023 - 13:09 Der er 5 kommentarer

Formler i Excel skifter udseende og virker ikke hvis gemt fra anden version

Hej,

vi har et større Excel ark, der primært vedligeholdes af finanschefen og vedligeholdeschefen.
- De benytter sig begge af Excel i Office 365 versionen - og begge med engelsk som sprog.

Der er ingen problemer når de to retter i Excel arket.

Problemet opstår når der er folk fra produktionen, der også retter i dette ark - så bliver formlerne ændret til dansk sprog - så eks @Week.no bliver til @uge.nr - og når man så efterfølgende åbner arket fra en af dem med Office 365 versionen, så opdaterer den ikke, for den kender ikke navnet - den står i Excel arket med #NAME?

I produktionen kører vi med Office 2016 - og dansk som sprogvalg - dette primært fordi der er en generisk bruger på pc'erne derude - og denne bruger har ikke en O365 licens.

Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan vi kommer udover dette?
Avatar billede MartinBall Novice
05. september 2023 - 13:20 #1
Det var selvfølgelig Weeknum - og ikke week.no - sorry
Avatar billede thomas_bk Ekspert
05. september 2023 - 13:36 #2
Umiddelbart burde der ikke være noget problem med hensyn til sprog, bortset fra nogle enkelte formler. Her burde excel selv konvertere.

Det store problem er generelt såfremt der bruges formler der ikke findes i begge versioner.
Eksempelvis den nye Xlookup() brugt i stedet for vlookup()
Så det er man nød til at afholde sig fra.

Det med weeknum er jeg nød til at se for at forstå det skulle være et problem.
Avatar billede MartinBall Novice
05. september 2023 - 13:59 #3
Jeg har prøvet at uploade billeder - både af Weeknum - og uge.nr - og så der hvor den sider #NAME?

https://ibb.co/CVGStWj
https://ibb.co/0KdhLST
https://ibb.co/3cFCyPn

Jeg ved ikke om det er nok? Jeg er lige ved at tjekke med finans om jeg må dele arket med dig...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. september 2023 - 16:36 #4
Hvad præcist har du i B6.
Har du prøvet at fjerne @ foran formlen?
Avatar billede MartinBall Novice
06. september 2023 - 08:04 #5
Hej i B6 feltet står der en dato:
f.eks.: 02-09-2023

Jeg prøver at foreslå det med at fjerne @ foran formlen - tak for input