Avatar billede JustinM Praktikant
11. september 2023 - 10:50 Der er 13 kommentarer

Hjælp - Jeg ønsker at downloade Podcast som MP# fra DR Lyd som udløber i dag.

Hej jeg håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig :D

Jeg ønsker at downloade dette afsnit som MP3, som udløber i dag:

https://www.dr.dk/lyd/p4sjaelland/p4sjaelland-morgen/p4-morgen-2023-09-05-06-05-6

DR skriver her at man kan downloade via RSS. Men jeg kan ikke få det til at virke:

https://dr.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2269/~/hvordan-kan-jeg-downloade-en-podcast-i-mp3-format%3F

Er der en anden mulighed, eller noget smart man kan godt.
Tak på forhånd.
Avatar billede valby Ekspert
11. september 2023 - 11:47 #1
Her er noget fra brugeren double-g
Den virker fint for mig.
Browser extension'en Video DownloadHelper her ingen problemer med at hente fra DR. (gemmer dog pr. default i *.mp4 format) Fås til både Firefox og Chrome

https://www.downloadhelper.net/
Avatar billede valby Ekspert
11. september 2023 - 11:51 #2
Ps. Jeg finder, at det er talentløst af DR, at deres podcast ikke kan hentes som MP.
Den desværre nedlagte Radio 24/7 kunne.
Avatar billede JustinM Praktikant
11. september 2023 - 12:03 #3
Tak Valby. Den står bare på 0 % uden at downloade. Samtidig siger den at jeg skal ahve premium for at downloade over 120 min
Avatar billede valby Ekspert
11. september 2023 - 12:16 #4
Det har jeg ikke hørt om. Måske er mine podcast < 120 min ?
Men det morgen prog. er vel heller ikke længere ?
Jeg valgte ar hente den til Firefox.
Avatar billede JustinM Praktikant
11. september 2023 - 12:23 #5
det er 3 timer og 55 min
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. september 2023 - 12:24 #6
Jeg har ingen "gratis" løsning, men vil lige nævne at grunden til at det er svært at hente, er af ophavsrettighedsmæssige årsager. Det er faktisk ikke lovligt at downloade fra DR.

Når det så er sagt, så er der næppe nogen der kommer efter en enkelt privatperson for nogle få udsendelser...

Jeg brugte for en del år siden programmet Juice: https://juicereceiver.sourceforge.net/

Men dels var det ikke helt enkelt at finde rundt i, dels har det ikke været vedligeholdt i mange år, så jeg tvivler på at det kan fange nutidens streams...

Jeg ville derfor købe det nævnte plugin (det har jeg nemlig selv gjort ;-)
Avatar billede valby Ekspert
11. september 2023 - 12:40 #7
Nu er jeg i gang med at downloade. Jeg valgte den øverste MP4, så kan man derefter
konvertere den til MP3.
Det er rigtigt, at der er problemer med at hente programmet som MP3.
https://ibb.co/tmHFk6T
Avatar billede valby Ekspert
11. september 2023 - 12:47 #8
3 timer og 55 min Ok jeg har ikke tænkt at høre programmet, så jeg har stoppet.
Avatar billede valby Ekspert
11. september 2023 - 13:10 #9
Når Licensen er så dyr, ville jeg foretrække, at give lidt mere, og købe
Video downloader Ultimate, https://www.videodownloaderultimate.com/en/
Avatar billede falster Ekspert
11. september 2023 - 14:09 #10
Jf. bl.a. #6 om ophavsrettighedsmæssige årsager:

Jeg tror ikke, at det omtalte er en podcast. Men en mulighed for at genhøre et
program
i en begrænset periode.

På DR LYD mener jeg, at podcasts er betegnet som sådanne. Og RSS-linket er tydeligt. Eksempel:

https://www.dr.dk/lyd/p4/mads-monopolet-podcast

(og virker udmærket med diverse "podcast-downloadere.)
Avatar billede milter Ekspert
11. september 2023 - 16:21 #11
Til optagelse af alle former for lyd fra PC har jeg gennem mange år benyttet lydredigeringsprogrammet Audacity:

https://www.audacityteam.org/

Det kræver selvfølgelig, at man lige sætter sig ind i et par grundlæggende ting, før man kan gå i gang, men der findes et utal af vejledninger til det på nettet.F.eks kan man gemme lyden/eksportere den direkte til mp3.
Avatar billede JustinM Praktikant
11. september 2023 - 16:48 #12
Valby. Det sjovt jeg ikke kan få den til det 😬
Du har Firefox?
Avatar billede valby Ekspert
11. september 2023 - 17:30 #13
Ja jeg har Firefox. Når du har installeret, skal du trykke på ikonet for det installerede program, for oven, for at aktivere det.