Avatar billede Cool Novice
13. september 2023 - 04:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Huawei og Google problematikken

Måske et luksusproblem, men jeg er den lykkelige ejer af en Huawei  P30 Pro og er glad og tilfreds med mærket  omend mobilen nu er 4 år gammel.
Det er den sidste model, som har Google.
Jeg vil dog gerne skifte til en ny model, eksempelvis den nye Huawei P60 Pro+ - og jeg ved, at jeg kan kopiere al indhold fra den gamle til den nye mobil.
Men .. de efterfølgende Huawei modeller har ingen Google, så hvordan harmonerer det med bl.a. Mitid, som jo er understøttet af Google.
Er der nogen derude, som har erfaring med, om der er en smutvej, eksempelvis om man kan kopiere Google apps til en ny model, så også Mitid smutter med over på den nye?
Mitid fungerer upåklageligt, men da jeg bor i udlandet er det vigtigt, at også det fungerer. Ifølge den autoriserede Huaweibutik kan det lade sig gøre, men er det blot salgssnak eller ....?
Alternativt skal jeg købe et andet mærke men kan så ikke få kopieret mit indhold over.
Så er jeg "tvunget" til at beholde min P30 Pro for altid eller er der en løsning?
Avatar billede puren Ekspert
13. september 2023 - 22:41 #1
selv om du køber et andet mærke kan du kopier det meste med over uden problemer
Avatar billede kurtba Ekspert
13. september 2023 - 23:11 #2
Kender ikke hvad man kan i forhold til styresystemet på de nye Huawei, men jeg har selv skiftet fra en Huawei til en Oneplus uden problemer, idet jeg bare brugte de muligheder man har ved at bruge en google konto. Med den tager man selvfølgelig backup på sin gamle telefon, og når man så starter den nye op med samme google konto, så overføres stort set alt,  herunder også de apps man havde installeret.
Læs evt. mere her
https://support.google.com/android/answer/6193424?hl=da
Avatar billede Erik K Ekspert
14. september 2023 - 02:04 #3
Din nuværende Huawei  P30 Pro kører jo med Android-OS og enhver anden telefon, der bruger dette styresystem kan hente alle oplysninger fra din telefon via Google back-up.
Så du kan frit vælge en ny telefon med Android og er ikke afhængig af mærket, som f.eks. kan være Google, Samsung, Sony, One Plus osv.

Jeg mener ikke, at MitID kan køre på Huaweis eget styresystem, da appen kun understøtter brug med Android og iOS - sådan har det i hvert fald været og jeg tror ikke der er ændret på det og nok heller ikke bliver det.
M.h.t. MitID kan du vælge næsten alt andet end de nyere fra Huawei.
Avatar billede Cool Novice
14. september 2023 - 04:44 #4
Erik K

Det lyder om om, at der ikke burde være problemer i kopiering af apps fra P30 til "enhver anden mobil" -  herunder også eksempelvis Mitid app'en, netop fordi P3o understøtter den app..
Jeg vil blot høre, om det er bevidst, at du ikke nævner Apples mobiler (iphone) eller om  den er med i din kommentar?
Jeg ville ønske, at jeg kunne beholde Huawei, da jeg har været fuldt tilfreds, men skal jeg nævne et alternativ, hælder jeg mest til Samsung eller som andetvalg  Apples iphone (på en andenplads grundet prisniveauet).

Men tak for svar. Hvis du har noget at tilføje, er du velkommen.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
14. september 2023 - 07:47 #5
Jeg selv bruger iphone - men et godt alternativ vil absolut være Samsung.

Jeg har været fuldt tilfreds med min Samsung, men datteren gav en ny iphone i fødselsdags gave for 1 år siden - så det var nødvendigt at tage den i brug ;-)
Avatar billede Erik K Ekspert
14. september 2023 - 12:34 #6
#4
Jeg nævner en række Androids, fordi det er det du har nu og med dem er en udskiftning nemmest for dig mht apps.
Jeg nævner jo indirekte iPhones, da jeg skriver at MitID understøttes af Android og iOS. Iphones kører jo på iOS, så det er bestemt en mulighed.
MitID appen kopieres med over til din nye telefon, men du skal efterfølgende aktivere den på din nye enhed for at kunne bruge den.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2023 - 15:30 #7
Lige udmiddelbart er det kun Kina der har HarmonyOS og resten af verden udleveres dette med EMUI som er ment til at have Android udgave som er beregnet med EU udgave.

Huawei P30 er Android 9,
https://consumer.huawei.com/en/phones/p30-pro/b/specs/

og Huawei P60 er Android 13, med dette opgradering, skal du jo kunne overføre det du havde fra den tidligere til den nye.

https://consumer.huawei.com/en/phones/p60-pro/specs/

Der vil ikke være ændringer, hvis du f.eks. har benyttet Google backup med eks. Google One, og resten af apps, hvis du har benyttet Google Kontakt og alt andet Google apps, vil der ikke være nogen ændringer.

Det kan være, at du selv er nød til at overføre diverse til dit eget PC eller til skyen for at have dette på din online cloud konto, eller som fast fil ved at overføre det til PC eller fra smartphone til smartphone.

Når du har Android Google konto, har du mulighed for at installere fuldkommen samme apps eller bedre, når et hop fra Android 9 til Android 13 trods alt har væsentlig andet OS miljø.

Mit anbefaling vil være, at du ikke har nogen bekymringer, skift allerede til den nyere udgave.
Ja, du vil kunne opleve, genaktivering med dit MitID kan tage tid, hvis det ikke virker som det skal. Det kan også være at det går rask og hurtigt. MitID har fulgt med tingene, mon ikke du kan sagten bruge MitID på ingen tid på nye Android 13.

Jeg vil sige, gå og udskift til seneste med det samme, og stop med at vente. Ældre Android 9 understøttes ikke længere. Det stoppede siden 06 Aug 2018.

For Android:
9: Pie: Frigivet 06 Aug 2018
- Sikkerhedsopdatering, ikke mere.

10: Queen Cake: Frigivet 03 Sep 2019
- Sikkerhedsopdatering, ikke mere siden 06 Mar 2023.

11: Red Velvet Cake: Frigivet 08 Sep 2020
- Sikkerhedsopdatering, ja.

12: Snow Cone: Frigivet 04 Oct 2021
- Sikkerhedsopdatering, ja.

13: Tiramisu: Frigivet 15 Aug 2022
- Sikkerhedsopdatering, ja.

https://endoflife.date/android

🙃 Jeg håber, at dette var brugbart oplysninger. Jeg hopper af her
Avatar billede Erik K Ekspert
14. september 2023 - 18:28 #8
#7
Hvor finder du en Huawei 60 Pro med Android 13???

Som jeg læser specifikationerne kører den med deres MUI og der er ikke direkte adgang til Google Play for at hente apps.
Man kan selvfølgelig altid sideloade en del apps, men om det vil virke med MitID er jeg ikke så sikker på.
Avatar billede Erik K Ekspert
14. september 2023 - 19:08 #9
Tilføjelse/rettelse.
Huawei 60 Pro kører s.v.j.v. på deres EMUI 13
Avatar billede kurtba Ekspert
15. september 2023 - 00:18 #10
Jep, den kører emui, og på deres app hjemmeside kan man se, at mitid ikke findes.
Så derfor kan mitid ikke komme til at virke på den telefon.
Man vil heller ikke kunne overføre nogle apps fra p30, da de jo alle er android baseret og derfor ikke kompatible med emui.
Skal man overføre apps fra p30 skal det være til en anden android tlf. Man kan heller ikke overføre til en iphone, da de jo også kører med et andet styresystem, men der kan man til gengæld finde næsten alle tilsvarende apps, som man har på sin android, bl.a. mitid. Men de skal installeres forfra og manuelt.
Avatar billede Cool Novice
15. september 2023 - 08:52 #11
Tak til alle input. Der er godt nok nogle divergerende holdninger til om man kan eller ikke kan overføre fra P30 til en P60 i.f.t. emui. - og samtidig beholde sin Mitid app.

Det er bund ærgerligt at vi i den moderne tidsalder skal slås med  teknologiske forbud, nu hvor teknologien i så høj grad styrer vores verdenssamfund.

Huawei producerer nogle fantastiske mobiler og dertil kommer de lavere priser, så et dybt suk herfra!

;itid, som DK jo er så stolt af volder problemer, når man bor i udlandet. Jeg bor i Thailand, hvor det allerede er muligt at købe de nyeste nye mobiler på markedet, specielt det asiatiske marked til fornuftige priser, men pga. af den lille app kaldet Mitid, må man skifte mærke.
Ën nævnte Samsung, og det er sikkert ikke et dårligt valg. Hvis mine apps inkl. Mitid  umiddelbart kan overføres, så bliver det nok løsningen.
Min nuværende P30 er bl.a. købt i Thailand, og dels har jeg aldrig haft problemer med den dels har servicen fra den autoriserede forhandler været super - hele vejen igennem - og endda gratis.

Men en stor tak til alle, der vil hjælpe med løsninger.