Avatar billede Skansen Novice
13. september 2023 - 12:39 Der er 6 kommentarer

Adgangskode til pc

En professionel reparatør udbeder sig pc'ens adgangskode inden reparation. Er dette overflødigt for reparationen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. september 2023 - 12:48 #1
...Måske lidt svært at svare på, når man ikke kender fejlens ophav...

Hvis skærmen er fysisk i stykker er det jo knap så relevant.
Hvis der er problemer med harddisken, er det ret essentielt.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2023 - 12:48 #2
Er dette reparatør udenfor arbejdsmiljø, skal dette være kun hos din arbejds-reparatør, altså jeres eget IT-afdeling, eller du kan søge tilladelse fra dit IT-afdeling at involvere tredjepart under deres opsyn.

Er det privat ejet enhed, skal det gøres under dit opsyn og kun dig der skal vide dit adgang og skal der ikke videregives adgangsoplysninger uden din opsyn.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. september 2023 - 12:50 #3
...Tilføjelse - jeg var lidt hurtig...

Harddisken kunne muligvis diagnosticeres ved at boote på et alternativt medie.

Men er der problemer med windows, drivere eller installeret software, skal man have adgang.

Er fejlen "uspecificeret", og dermed kan være både det ene og det andet, er adgangen også obligatorisk.

Du kan, såfremt du kan logge på, oprette en gæstebruger uden rettigheder til dine personlige mapper - så har han ikke adgang til dine ting... - omvendt kan han kræve administrative rettigheder, og så vil han kunne tiltvinge sig adgang...
Avatar billede INK Ekspert
13. september 2023 - 13:10 #4
Formoder du har backup af alle dine filer? Du må være forberedt på, at harddisken slettes!!!
Avatar billede bvirk Guru
13. september 2023 - 16:21 #5
Det kan vel også være en pæn måde at opnå accept af at have haft muligheden for adgang til fortrolige data som det så er en tidlidssag ikke at tilgå.

Password på en windows løsrevet enhed som kan bootes på andre systemer der kan håndtere versionen af windows filsystemet  - er password i den situation ikke ligemeget - gemme et eksekverbar der kører før login under andet navn - kopier cmd.exe til førnævnte - operet bruger ved næste windows boot.
Avatar billede kurtba Ekspert
13. september 2023 - 23:03 #6
Jeg har repareret og reparerer stadig en del pc.er, og det er normalt helt essentielt, at jeg får password, så jeg får adgang til systemet.
Det er uanset, om det er hardware eller softwarefejl.
Ofte ved man i starten ikke, om det er en software eller hardwarefejl, som man skal kigge efter, men selv om det er en hardwarefejl, er det jo nærmest umuligt at teste om reparationen virker, hvis ikke man kan starte pc.en fuldstændig op.
Hvis man har noget på sin pc., som man ikke ønsker at andre skal kunne se, så fjern det inden du sender til reparation.
I øvrigt er det ofte softwarefejl, som man ser på pc.er i dag. Ingen password - ingen reparation.