Avatar billede 1Dorte Guru
17. september 2023 - 20:31 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

SD kort til kamera - hvad skal jeg vælge?

Jeg skal have et nyt SD kort til mit kamera (Canon EOS 600D).
Mit gamle SDHC kort er en class 10, Ultimate X, 100X.
Når jeg skal tage mange billeder lige efter hinanden, går det fint med de første 4-5 billeder, men derefter er der ventetid.

På SD-kortene er der nogle specifikationer – hvad betyder de, og hvad skal jeg vælge?
Lagringskapacitet min 32GB. Det plejer at være rigeligt for mig.
Speed Class 10 – jeg går ud fra at det er det bedste.
U3 – hvad er det? Er U3 bedre end U1?
V30 – hvad betyder det?
Læsehastighed – hvor mange MB/s? – Har det overhovedet betydning?
Skrivehastighed – hvor mange MB/s?
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2023 - 20:35 #1
Ja, besøg power, elgiganten eller føtex m.v. hvor du har mulighed for at købe et SD kort.

Du vil få det rette, og den mængde du gerne vil have.

Vi kan ikke hjælpe dig her, da det ikke er en forretning 🤣😂

Hygge§
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2023 - 20:37 #2
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2023 - 20:40 #3
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. september 2023 - 22:25 #4
jeg ville købe et SDXC kort U3  128 - (SDHC er max 32) -de er typisk fra 64 og op  og merprisen til 128 er ofte lav - på nedenstående link er der 4 knapper med forskellige størrelser i samme serie er 128 ofte hurtigere end 64 -

https://www.compumail.dk/da/p/lexar-professional-silver-series-sdxc-128gb-160mb-s-1000075016?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Dette er ringere mindre plads men billigere

https://www.pricerunner.dk/pl/61-5157385/Hukommelseskort-USB-Stik/PNY-Pro-Elite-SDXC-Class-10-UHS-I-U3-100-90MB-s-64GB-Sammenlign-Priser
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. september 2023 - 22:28 #5
Avatar billede claes57 Ekspert
18. september 2023 - 07:56 #6
bemærk, at link i #5 indeholder en parentes - det kan systemet herinde ikke styre.
Så kopier fra https og til om med Priser og sæt det i browser, så ser du det tiltænkte.
Avatar billede Little Helper Seniormester
19. september 2023 - 14:29 #7
Du skal være opmærksom på at dit Canon EOS 600D tager 3.7 billeder pr sekund. Hvilket betyder at det ikke kan behandle flere i sekundet, Jeg er ret sikker på at når du tager multi billeder og du får "ventetid" som du kalder det så skyldes det Kamera og ikke kort. Så du vil ikke kunne forbedre dette ved køb af andet/ny kort.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. september 2023 - 15:32 #8
Kameraet har en intern buffer når den er fuld - skal der skrives til SD kortet - hvor lang tid det tager afgør hvornår man er skudklar - her kommer skrivehastigheden ind. Mit kamera har plads til 7 billeder før bufferen skal tømmes. Det antal kan man justere på med billedkvalitet og antal pixels Min søsters glæde over hvor mange billeder hun kunne tage på et sd kort forsvandt da hun opdagede ungerne havde sat det til at tage biller på 640*480 pixels.  Det ramte alle feriens billeder.