Avatar billede hoejborg Novice
18. september 2023 - 16:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til blind mand

Hej. Jeg er kontaktperson for en 88-årig blind mand. Han er meget glad for musik og har bl.a. spillet klaver i mange år. Vi har et stort problem med hans mac (imac) da han her skal finde det musik han er glad for. Vi søger et program (app) hvor han kan søge i et søgefelt (?) og direkte derfra åbne musikken i f.eks. Youtube eller måske et program hvor han kan sige hvilket musikstykke han gerne vil åbne hvorefter musikken afspilles med det samme, af sig selv, uden en masse genveje. Han kan jo ikke bare pege med musen som vi andre kan. Har prøvet at bruge tabulatortasten for at finde hen til det ønskede musik, men det går ikke da han bliver forvirret over alle mulige dialogbokse - cookies osv. - og det gør at han opgiver. Er der nogle der kan hjælpe her?
Avatar billede Erik K Ekspert
18. september 2023 - 16:54 #1
Måske stemmekontrol kan løse problemet - se nærmere i dette link:

https://support.apple.com/da-dk/HT210539
Avatar billede store-morten Ekspert
18. september 2023 - 17:40 #2
Måske Google Nest var en ide
Avatar billede Erik K Ekspert
18. september 2023 - 19:24 #3
#2
Ja, hvis der må bruges penge på det, så er det nok den bedste løsning sammen med et abonnement på f.eks. spotify.
Så kan det ikke blive nemmere - det bruger jeg selv.
Avatar billede hoejborg Novice
19. september 2023 - 07:56 #4
Det store problem her er jo at borgeren ikke kan navigere som vi andre. Det vi søger er et program hvor borgeren siger f.eks. "Midt om natten" (måske også sige kunstnerens navn) så skal programmet automatisk åbne og afspille præcis denne melodi uden en hel masse omveje. Man regner med at der i Danmark er ca. 65-70.000 blinde/svagsynede og mange af dem ville have stor gavn af et sådan program. Jeg skal ud til borgeren på torsdag hvor jeg vil afprøve nogle af jeres forslag - så må vi se om det kan være en hjælp. Foreløbig stor tak for jeres hjælp her. Jeg vender tilbage på torsdag/fredag og skriver hvad vi har fundet ud af.
Avatar billede store-morten Ekspert
19. september 2023 - 09:31 #5
Google Nest er en smarthøjtaler der kan en masse styret med stemmekontrol:

https://support.google.com/googlenest/answer/7130274?hl=da

Eksempel.
Handlinger:
Sig "Hey Google" efterfulgt af:

Anmod om en sang
"Afspil [navn på sang]"
"Afspil [navn på sang] af [navn på kunstner]"
"Afspil [navn på sang] fra [navn på album]"
"Afspil [navn på sang] på [musiktjeneste]"
"Afspil sange, der minder om [navn på sang]"

Anmod om en kunstner
"Afspil [navn på kunstner]"
"Afspil musik af [navn på kunstner]"
"Afspil [navn på kunstner] på [musiktjeneste]"
"Afspil sange, der minder om [navn på kunstner]"

Anmod om et album
"Afspil [navn på album]"
"Afspil [navn på album] af [navn på kunstner]"
"Afspil [navn på album] af [navn på kunstner] på [musiktjeneste]"

Spil musik baseret på genre, stemning eller aktivitet
"Afspil klassisk musik"
"Afspil glad musik"
"Afspil musik til madlavning"
"Afspil [genre] på [musiktjeneste]"

Afspil personligt tilpasset foreslået indhold fra den valgte tjeneste
"Afspil noget musik"
"Afspil [genre] på [musiktjeneste]"

Bland
"Bland"
"Bland [album]"
"Bland noget musik"
"Afspil [album], og bland"
"Afspil [album] blandet"
"Afspil [album] i blandet rækkefølge"

Du kan også bruge navnet på en kunstner eller playliste i stedet for navnet på et album.

Sæt på pause
"Pause"
"Sæt musikken på pause"
Genoptag
"Genoptag"
"Fortsæt afspilningen"
Stop
"Stop"
"Stop musikken"
Afspil næste sang
"Næste"
"Spring over"
"Næste sang"

Find ud af, hvad der afspilles
"Hvad lytter jeg til?"
"Hvad er det her for en sang?"
"Hvilken kunstner er det her?"

Juster lydstyrken
"Højere"
"Indstil lydstyrken til 40 %"
Avatar billede hoejborg Novice
21. september 2023 - 16:00 #6
Har lige været på OUH med borgeren da han er faldet og ødelagt sit høreapparat, så vi fik ikke snakket meget apple programmer i dag. Skal ud til ham igen på mandag, så tager vi den op der - vender selvfølgelig tilbage :)
Avatar billede hoejborg Novice
26. september 2023 - 10:17 #7
Det ser ud til at flere af jeres anbefalinger vedr. Google Nest Mini er løsningen her. Efter introduktion af denne til borgeren var der ingen tvivl - det er klart det bedste bud til ham. Så den bliver købt og installeret til ham på torsdag :) Tusinde tak herfra - rigtig god hjælp!

PS: Har i øvrigt talt med Dansk Blindesamfund som ikke kendte til dette produkt. Hende jeg talte med var meget begejstret over denne oplysning - så mon ikke der snart er flere blinde og synshandicappede der snart skal til at bruge Google Nest Mini.
Avatar billede Erik K Ekspert
26. september 2023 - 12:22 #8
Den tror jeg han bliver glad for i forhold til at bøvle med en pc.
Nest Mini har, størrelsen taget i betragtning, en rimelig god lydkvalitet.
Skal det være endnu bedre, så kan man vælge Nest Audio.
Det kan undre at Dansk Blindesamfund ikke kender den form for elektronisk hjælp, som er ideel til blinde, men nu er de sat på sporet.