Avatar billede Kris Praktikant
26. september 2023 - 22:55 Der er 4 kommentarer

Blandede grupper i forskellige uger

Hej med Jer

Jeg kan forstå, det er muligt at lave blandede grupper i Excel. Videoen jeg har fundet er dog på tysk, og så bliver jeg sendt til tælling.

Hvis vi er 34 mennesker, som skal være i grupper af 3 (én må bestå af 4) og vi skal alle hver især være sammen med alle, men kun én gang - hvordan løser jeg så den?

Så person 1, 2 og 3 er sammen i uge 1 fx
Så er person 4, 5 og 6 sammen i uge 1 og så er person 1, 4 og 7 sammen i uge 2, person 2, 5 og 8 i uge 2 osv..

Jeg er på absolut begynderniveau. Så hvis forklaringens-opgaven bliver en for stor mundfuld, så er det selvfølgelig okay. Så må jeg klippe klistre og pusle derudaf 👌
Avatar billede jens48 Ekspert
27. september 2023 - 10:34 #1
Hvis det er denne video https://www.youtube.com/watch?v=DeDxi0hyu9o du refererer til, så løser den ikke dit problem med at alle kun må spille med hver af de andre en gang. Grupperne bliver tilfældigt sat sammen, men en gang imellem er der mennesker på et hold, som før har spillet sammen.
Men i øvrigt ligger der også en englesk video der behandler omtrent det samme emne. Prøv at se https://www.youtube.com/watch?v=HsojX68ld14. Der har du dog det problem at alle grupper skal have samme størrelse.
Avatar billede acore Ekspert
27. september 2023 - 13:39 #2
Umiddelbart er det min vurdering, at dette ikke er opgave, der egner sig til løsning i Excel. Jeg mener dog, at den (forholdsvist let) kan løses i VBA eller et andet programmeringssprog.

Men det kommer selvfølgelig både an på dine færdigheder og om det er noget, du har mod på.
Avatar billede ebea Ekspert
27. september 2023 - 14:29 #3
En mulighed, som måske/måske ikke, rammer det du ønsker. Listen dækker 34 navne, og med 3 i hver uge. Så det er 11 uger som listen viser.
Navne er ganske fiktive, og som du erstatter med dine egne.

https://www.dropbox.com/scl/fi/sye9np555iwbcirkqwjp2/gruppe-navneliste.xlsx?rlkey=z3ib2s7i2348zabvjgst417bb&dl=0
Avatar billede jernrosen3 Forsker
28. september 2023 - 08:15 #4
Jeg har forstået det som følgende:
34 deltagere i 11 tilfældige grupper af 3(4) i f.eks 11 uger så alle møder alle.

Jeg har så fundet frem til www.groupformer.com som kan lave det næsten perfekt.
Den kan dog kun lave til max 10 uger. Se mere her : https://ibb.co/8N32QLd

Men den  sidste uge kan du vel lave ud fra afkrydsningsliste eller måske en "ønske-sidste-uge" hvor deltagerne rent faktisk får lov til at være sammen med nogen de selv har valgt*S*