Avatar billede andershl Mester
07. oktober 2023 - 14:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Partitionering og systemkloning

Hej, jeg skal have mit system og data over på en jomfruelig maskine. Systemet fra den jomfruelige skal over på min ekst.
I 'gamle' dage ville jeg tænke på PartitionMagic, men så vidt jeg kan se, dur det ikke til Windows 10 eller 11.

Min tanke var:
1) Opret en partition på nye, klon hele den gamle derover.
2) Tøm den gamle maskine og klon det tomme system fra den nye derover.
3) Slet det tomme system på den nye og udvid partitionen med det gamle.

Men kan man stadig det, og hvad bruger man?
Og hvad med Windows ægthedskoder?
Avatar billede valby Ekspert
07. oktober 2023 - 15:10 #1
Avatar billede INK Ekspert
07. oktober 2023 - 15:56 #2
Jeg tror du løber ind i problemer, især med aktivering af Windows og forkerte drivere.
Jeg ville geninstallere de programmer, som skal med over på den nye maskine. Husk afinstallation på den gamle, så licenskode frigøres. Data kan selvfølgelig overføres på almindelig vis.
Avatar billede andershl Mester
07. oktober 2023 - 16:20 #3
Det har nu aldrig givet problemer før. Jeg har tit smækket HDD eller SSD fra én maskine over i en anden. Så opdaterer den da bare HW-drivere. Og der ligger masser af programmer på min maskine, som slet ikke kan installeres på nuv. Windows, men fungerer udmærket, når de bare er taget med over på tværs af version. Og HER drejer det sig om to maskiner på samme version.
Avatar billede INK Ekspert
07. oktober 2023 - 16:42 #4
#3 Jeg har ikke flere forslag.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. oktober 2023 - 18:25 #5
Jeg kloner med AOMEI, Og det er flere gange lykkedes at klone et system til en anden PC: Særligt hvis det er samme Mærke For Eks. hvis det er samme Mærke! Og de gange hvor der har været et problem? Har jeg løst det ved at køre en reparation fra et USB Stik med Installations Styresystemet På:
Avatar billede kurtba Ekspert
07. oktober 2023 - 23:02 #6
Hvad betyder det, når du siger, at det drejer sig om samme version?
Er det 2 fuldstændig ens computere?
For mig lyder det som om, at du vil kopiere en gammel windows version (ikke win 10 eller 11), siden der er programmer, som ikke kan installeres på den windows som den nye pc har. Så kan computerne jo dårligt være ens.
Ud fra hvad du skriver om fremgangsmåde, så lyder det som om, at du gerne vi redde det system, som for nuværende ligger på den nye pc, eftersom du vil klone noget over på den gamle.
Du er vel klar over, at et windows system i dag ikke ligger på en partition? Der ligger også filer som er helt nødvendige, for at det kan køre på skjulte partitioner.
Så i mine øjne skal du have lave en komplet klon af alle partitioner fra den nye pc, hvis du ønsker at have muligheden for efterfølgende at kunne kopiere det tilbage igen og bruge det.
Hvis den nye pc er med windows 11 - er du så sikker på, at den også er kompatibel med en ældre windows version?
Jeg kender også tricket med bare at kopiere et helt system, hvorefter windows selv sørgede for opdatering af drivere m.m. Men som jeg husker det, har det ikke virket siden windows 7.
Dernæst aktiveres windows nu også via bios, så ink er inde på noget af det rigtige, hvis det er en nyere windows kan man ikke bare flytte den til en anden pc. Den er hardwarelåst.
Umiddelbart lyder det som om, at det kunne være en ide at anskaffe en ekstra hd, som du kloner hele den gamle over på, og så tager hd ud af den nye og sætte den ekstra hd ind i stedet og så ser om det virker, for jeg synes at det lugter af problemer, det du er i gang med.
Hd er billige i øjeblikket, så det kan være udgiften værd, for at sikre at du ikke får ødelagt dine nuværende dyrebare data og specielle programmer.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. oktober 2023 - 09:27 #7
Hvis PartitionMagic kan klone NTFS diske kan det også klone diske men win10/win11. Muligvis kan det ikke installeres/køre på win10/win11.  Det rigtige er nok at gøre som #2 forslår - men jeg har prøvet de andre ting for at se om det kan lade sig gøre og det kan det oftest. Der findes også software udviklet til opgaven  - Hasleo via wintogo.

Jeg er også meget enig med #6 især hvis HD skiftes ud med SSD.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2023 - 10:02 #8
Jeg læser det som begge maskiner bruger samme operative system, og så kan man sagtens flytte diske. Men om de (ikke Windows)  programmer man så flytter så alle kan fortsætte i ny hardware, til evig tid, vil jeg sætte et spørgsmålstegn ved. Noget kan jo være konfigureret så hardwaren indgår i konfigurering på licensen af programmet.
Avatar billede andershl Mester
09. oktober 2023 - 10:55 #9
Jeg må se, hvad jeg kan. Begge er Win10 på ThinkPad med SSD. Jeg har altså for nærværende programmer liggende, der er installeret i 2005, længe før min nuv. overhovedet blev bygget. Plejer at udskifte maskine, harddisk og operativsystem helt uafhængigt og usynkroniseret. Det var bare, om det stadig er muligt, og så med swap af operativsystem. Det ene er Win pro, det andet Home edition.Kunne selvfølgelig også sørge for Pro på begge, og så overføre indholdet med PCMover. Hmmmm......
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2023 - 12:18 #10
Held og lykke med processen.  Jeg har ikke flere bud.
Avatar billede andershl Mester
23. oktober 2023 - 11:30 #11
Jeg besluttede mig for en omgåelse: Ny computer med mere plads. Overfør hele brugerkontoen med EaseUS Todo PC transfer. Derefter bytte SSD mellem to gamle padder, lade min hustru få den nyeste med alt det bedste, og rense den mindste, som fik installeret tysk og et udvidet tastatur. Den går i morgen med til vores ejendomsadministration i Tyrkiet.
De var alle sammen Lenovo TP x2nn, og der var kun få driveropdateringer imellem.