Avatar billede Ann-Louise Praktikant
10. oktober 2023 - 11:52 Der er 16 kommentarer

Lopslag på tværs af faner

Jeg er i gang med at lave et salgsstatistik overblik.
Her ønsker jeg at lave en sum af lopslag på tværs af faner.
Altså skal den lede efter et varenr. i flere forskellige faner og summere det samlede antal solgte enheder af den specifikke vare.

Jeg har prøvet mig lidt frem, men får desværre konstant fejlmeldinger.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
10. oktober 2023 - 12:08 #1
=SUM.HVIS(Varenr.;Ark1!VarenrKolonne;Ark1!AntalKolonne)
+SUM.HVIS(Varenr.;Ark2!VarenrKolonne;Ark2!AntalKolonne)
+SUM.HVIS(Varenr.;Ark3!VarenrKolonne;Ark3!AntalKolonne)

O.s.v.
Avatar billede kim1a Ekspert
10. oktober 2023 - 12:09 #2
Hvormange faner har du?
En simpel løsning ville nok være sumifs faneA + sumifs faneB + og så videre

Indirekte formlen kan også være din ven, lav en liste med dine faner og brug en indirekte formel til at kigge i hver fane og så summere til sidst.
Avatar billede Ann-Louise Praktikant
10. oktober 2023 - 12:17 #3
Der er 13 faner, som skal summeres
Avatar billede Ann-Louise Praktikant
10. oktober 2023 - 12:20 #4
Fane 1: Kvartalvis salgsrapport
Fane 2: Week 1
Fane 3: Week 2
Osv frem til week 13.

Hver fane med "Week" indeholder salgstal for den specifikke uge.
I hver fane er der omtrent 8-20 varenumre.

I Fane 1, skal den finde alle varenumre (fx 1183IT) i de 13 faner og summerer det, så vi får det samlede solgte antal for kvartalet.

Havde det blot være en fane, havde jeg lavet lopslag(varenummer;week1;5;0), problemet opstår når denne skal laves på mange faner for derefter at blive summeret til ét samlet antal.

Ved brug af SUM.HVIS som forslået, meldes der om overløb.
Avatar billede MaxZpaD Professor
10. oktober 2023 - 12:31 #5
På kort sigt er jeg enig med de forslag, som Dan og Kim er kommet med.
På langt sigt ville du kunne drage fordel af at strukturere dine data, således opsummeringen kan klares med en pivottabel.
Avatar billede Ann-Louise Praktikant
10. oktober 2023 - 14:05 #6
Jeg har fundet en bedre løsning med datasortering - tak for svarene.

=LOPSLAG(B5;'Week 1'!$A$4:E12;5;0) - lige nu har jeg en formel som ser således ud. Hvis jeg vil erstatte output #I/T med et blankt felt, hvad skal jeg da inkorporere i ligningen?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. oktober 2023 - 14:06 #7
Her, som næsten altid, ville det være relevant at vide, hvilken Excel version du arbejder med. Løsningsmulighederne er vidt forskellige afhængige af version.
Jeg ville kigge på:

Power Query
VSTACK
Det allerede nævnte
INDEX/MATCH
Avatar billede MaxZpaD Professor
10. oktober 2023 - 14:10 #8
=HVIS.FEJL(LOPSLAG(B5;'Week 1'!$A$4:E12;5;0);"")
Avatar billede Ann-Louise Praktikant
11. oktober 2023 - 10:05 #9
Et sidste spørgsmål herfra: Kan man på en måde tvinge excel til at lave horisontal Lopslag i stedet for vertikal? Eller er jeg tvunget ud i at vende tabellen om?
Avatar billede MaxZpaD Professor
11. oktober 2023 - 10:14 #10
VOPSLAG er funktionen, du er ude efter :-)
Avatar billede Tom K. Forsker
13. oktober 2023 - 12:56 #11
Hvis du bruger Xopslag kan du søge begge veje
Avatar billede Ann-Louise Praktikant
13. oktober 2023 - 13:14 #12
Jeg har lige nu 3 celler med data i. Dem vil jeg gerne have kombineret til en celle, og det er jeg også lykkedes vha. sammenkædning. Dog vil jeg rigtig gerne have, at når de sammenkædes til én celle, at der er komma adskillelse mellem de data der er blevet kombineret - kan det lade sig gøre?

Fx
A1: Mail
B1: Fornavn
C1: Efternavn

Ved sammenkædning bliver det
D1: MailFornavnEfternavn

Og jeg ønsker
D1: Mail, FornavnEfternavn

Altså skal der være et komma mellem mail og navn.
Avatar billede MaxZpaD Professor
13. oktober 2023 - 13:17 #13
=A1&", "&B1&" "&C1
Avatar billede MaxZpaD Professor
13. oktober 2023 - 13:17 #14
Hvis du ikke vil have mellemrum imellem for- og efternavn, så er det:

=A1&", "&B1&C1
Avatar billede Tom K. Forsker
13. oktober 2023 - 14:21 #15
#14
Husk "opslag"
Avatar billede MaxZpaD Professor
13. oktober 2023 - 14:36 #16
#15
Jeg så det som et nyt spørgsmål i samme tråd :-)