Avatar billede Shannon Novice
11. oktober 2023 - 17:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opstart

Jeg har arvet en Mac book lite og hende jeg arvede den fra, er kommet til at slette noget forkert, sådan at den ikke virker. Den kan starte op, men der er kun hvid skærm og så kommer der en grå stor filmappe, med et hvidt spørgsmålstegn indeni, der står og blinker. Jeg har selv en Mac og AppleID osv, men min egen skærm er knækket, derfor jeg skal have den nye til at virke. Er der nogen der har et bud? Jeg er helt på bar bund her.

Mvh Shan
Avatar billede INK Ekspert
11. oktober 2023 - 20:41 #1
Hvilken model og årgang?
Avatar billede Shannon Novice
12. oktober 2023 - 11:02 #2
Det er en macbook Air og der står nogle numre bagpå med meget småt. Model A - 1369 / EMC 2469. Så står der en bunke flere tal, men ved ikke om du skal bruge dem? Det er svært at læse.

Mvh
Avatar billede INK Ekspert
12. oktober 2023 - 12:16 #3
Så vidt jeg kan se, er det en MacBook Air 4,2 fra Mid 2011. Den kan køre MacOS 10.13, dvs. High Sierra.
Fra en anden Mac skal du lave et usb installationsmedie (Googl det!) og så installere på din MBA.
Apple har flere sider om dette
https://support.apple.com/da-dk/HT201372

Hvis du ønsker at køre et nyere MacOS, så er dette muligt med OCLP. Jeg ville dog ikke gå højere end Monterrey på din Mac. Da firmwaren på din Mac MBA måske skal opdateres, så er det vigtigt først at installere High Sierra og opdatere alt du kan. Derefter kan du evn. anvende OCLP.

OCLP er ikke bare plug and play, så læs grundigt alt på hjemmesiden og se en række videoer på YouTube før du kaster dig over det.
Avatar billede Shannon Novice
12. oktober 2023 - 12:45 #4
Det lyder meget besværligt :-( Den mac jeg har nu, hvor skærmen er knækket den kører Mojave 10.14.6 men den kan ikke opdatere styresystem pga pladsmangel. Her går det godt! Jeg må kikke lidt mere på det senere i dag. Umiddelbart ligner det noget jeg ikke kan finde ud af. Bruger man kabel mellem maskinerne eller er det trådløst? Og tak....vender lige tilbage.
Avatar billede INK Ekspert
12. oktober 2023 - 13:23 #5
Mens du downloader og laver en bootbar usb, så kan du vel bruge en ekstern skærm?
Jeg bor i Nivå, så hvis du er i nærheden giver jeg gerne en hjælpende hånd 😀
Avatar billede Shannon Novice
12. oktober 2023 - 15:14 #6
Hej igen og tak :-) Jeg ejer ingen ekstern skærm, endsige noget bootbart usb heller. Jeg bor på Sj. Odde, så der er langt til Nivå. Det er ellers meget sødt af dig :-) Jeg har ikke været inde på denne side i mange år. Ikke siden der var en slags point system. Det ser ud til at det er afskaffet? Hmm...jeg må lige ind og kikke lidt mere på de links du sendte for at se om jeg kan finde ud af det her.
Avatar billede INK Ekspert
12. oktober 2023 - 18:11 #7
Jeg er i Rørvig noget af efterårsferien, så hvis du har mod på det, tager jeg min “værktøjskasse” med. Send en pb hvis det har interesse.
Avatar billede Shannon Novice
12. oktober 2023 - 18:22 #8
Juhuuuu! :-)
Avatar billede Shannon Novice
17. oktober 2023 - 19:30 #9
Jeg vil bare sige dig 1000 tak for en kæmpe enorm hjælp. Du er virkelig guld, bare sådan hjælpe en fremmed i nød, og jeg er meget taknemmelig og glad!

Mvh