Avatar billede tummes1983 Mester
16. oktober 2023 - 15:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Finde match

Hej

Jeg har ark, begge ark indeholder de samme produkter, dog ikke med helt samme navngivning.

Ark 1
Produktnavn 1; ProduktID1

Ark 2
Produktnavn 2; ProduktID2

I ark 1 skal jeg finde match i ark 2, selvom navnene ikke er skrevet helt ens.

Jeg skal ende med:
Ark 1
Produktnavn 1; ProduktID1; ProduktID2

Er der andre løsninger / bedre løsninger end Fuzzy Lookup?

Håber det giver mening
Avatar billede MaxZpaD Professor
16. oktober 2023 - 16:05 #1
Min erfaring er, at tekst-match med Excel-formler kun virker, såfremt søgetekst og matchet tekst er helt identiske. Selv et ekstra mellemrum kan få et match til at fejle. Jeg har ikke hørt om "tilnærmelsesvis" match, hvor f.eks. stavefejl, anderledes orddeling og ekstra mellemrum bliver håndteret.
Avatar billede pwn Forsker
16. oktober 2023 - 20:50 #2
Hvordan får jeg i Excel hentet data ind i en tabel?

Jeg har et ark (Totaltabellen) med stregkoder samt et andet ark (Produktgruppe 1) med stregkoder fra produkter, som er indeholdt i Totaltabellen.
Nu vil jeg gerne have koblet pris og antal stk. på lager i tabellen Produktgruppe 1.

Disse data skal altså hentes fra den store tabel til den lille (delmængde).

Hvordan gør jeg det; jeg har kikket lidt på LOPSAG / VOPSLAG...
Avatar billede pwn Forsker
16. oktober 2023 - 21:06 #3
Undskyld, jeg troede jeg skrev et selvstændigt spørgsmål - så se venligst bort fra dette. Jeg opretter forfra:-)
mvh
Paul
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2023 - 21:57 #4
Den nye Xlookup kan godt arbejde med nogenlunde match med wildcards.
Avatar billede pwn Forsker
16. oktober 2023 - 22:47 #5
Tak Kim1a - den funktion har jeg ikke. Kan den tilføjes mit Excel pro 2016 - og hvis, hvordan?
Avatar billede kim1a Ekspert
17. oktober 2023 - 08:35 #6
Det tror jeg ikke, du skal nok have opgraderet til O365 :-(
Avatar billede MaxZpaD Professor
17. oktober 2023 - 08:44 #7
#4 kim1a
Ja, klart en mulighed, men kan også give "falske positive" matches :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. oktober 2023 - 09:38 #8
Hvis det er tummes1983 spørgsmål der diskuteres her så kan Power Query måske være en mulighed, men det er ikke helt let at sige ud fra det meget begrænsede eksempel der gives. Hvorfor ikke uploade en fil med i hvert fald fem-seks eksempler og manuelt indtastede løsninger? Selv om der måtte være tale om fortrolige data er det vel ikke så svært at lave en eksempelfil med fake data.