16. oktober 2023 - 19:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Meget lille indhold, men langsom konvertering til PDF format

Hej
Jeg har et meget simpelt Excel ark, der holder styr på de vigtigste data på nogle haveplanter (højde, bredde, farve, sol/skyggeforhold o.lign., dvs. ingen koder overhovedet). Der er 9 kolonner og 260 linjer. Hver linje "fylder" kun èn linje. Hvis jeg konverterer filen til PDF format tager det meget kort tid, 1 - 2 sek. Excel filstørrelse 51 kb.

Nu har jeg formateret tabellen, så linjerne skifter mellem mørk og lys farve, for at forøge læseligheden. Filstørrelsen ændrer sig til 690 kb og indlæsning af filen i Excel tager pludselig mindst 1 minut og ved konvertering til PDF får jeg meldingen, at det vil tage meget lang tid. Efter 3-4 timer viser procesbaren, at der kun er klaret 1-2 %, og så er min tålmodighed forlængst sluppet op :).
I underkanten af arket står der: Tilgængelighed: Undersøg side 1 af 48933500. Jeg kan ikke fjerne den nævnte formatering, så jeg håber, der er et godt fif tilgængelig.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2023 - 19:10 #1
hvorfor ikke bare udskrive arket, og vælge 'udskriv til pdf-printer'
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2023 - 19:11 #2
ja, og så lige udskiv kun side 1 - din skift mellem mørk og lys går åbenbart til excel ikke kan håndtere mere.
Avatar billede ebea Ekspert
16. oktober 2023 - 19:40 #3
Prøv at kopiere alle linjer (oprindelige) over i et nyt ark, og så kun markere de linjer du vil have farve skift på.
Og så udskriv til "Microsoft print to PDF"
Avatar billede MaxZpaD Professor
17. oktober 2023 - 08:58 #4
Det sker nogen gange (men ikke så tit i de nyeste Excel-versioner), at Excel "forvirrer sig selv" i forhold til et arks anvendte område (ActiveSheet.UsedRange), hvor - uvist af hvilken grund - den sidst anvendte celle bliver defineret til XFD1048576, dvs. længst til højre og helt ned i bunden af et ark. Dette kan muligvis forklare det helt abnorme tidsforbrug til konverteringen til PDF.
Jeg bifalder løsningen #1, hvor du f.eks. også inden udskrift kan sætte Udskriftsområde under menupunktet Sidelayout | Sideopsætning.