Avatar billede valby Ekspert
20. oktober 2023 - 18:01 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Problem med Nyt tekst dokument.

Windows 11 Pro
Jeg har problemer med at gemme tekst i Nyt Tekst dokument.
Gemmer tekst. Lukker og åbner, der står ikke noget.
Oplever I andre det samme ?
Avatar billede INK Ekspert
20. oktober 2023 - 21:23 #1
Hvis nogen skal kunne give et bud, må vi nok lige vide om det er Microsoft Word, LibreOffice, Noter eller noget helt andet.
Avatar billede valby Ekspert
20. oktober 2023 - 21:45 #2
Ja det et i Windows 11 pro. Når man højreklikker får man muligheden : Nyt tekstdokument. Det har hidtil fungeret upåklageligt. Men i dag, prøver jeg at gemme, men først efter flere forsøg bliver teksten gemt.
Der kom ellers en besked om, at fra nu, vil teksten blive gemt automatisk. Ellers plejer man at blive spurgt, når man lukker.
Jeg ville gemme en kode til et program, jeg havde købt. Heldigvis så jeg efter, da jeg lukkede, og så, at der intet stod..
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2023 - 23:08 #3
Kan du ikke bare søge på notesblok og den vej åbne og så vælge gem som og skrive navn på tekst dokument når du har tilføjet tekst i dokument? Virker det så hver gang?
Avatar billede martens Guru
20. oktober 2023 - 23:35 #4
Kontrollér lige om der ikke er mere end et faneblad åbnet i notepad, når du åbner txt-filen, efter den er gemt med et sigende navn. Umiddelbart ligner det lidt en "bug". Notepad åbner med 2 faneblade, hvor det ene er helt tomt, men det første faneblad indeholder der er blevet tastet eller kopieret ind i filen..
Jeg har oplevet det du skriver om flere gange i den forgangne uge.

Har netop testet det på Windows 11 Enterprise 22H2 Build 22621.1992
Avatar billede valby Ekspert
20. oktober 2023 - 23:36 #5
Nej det virker ikke. Der er forskellige ting, som virker mærkeligt, efter jeg installeret pro. Jeg har backup af Home. Måske skulle jeg gå tilbage. Det eneste jeg bruger er BitLocker.
Avatar billede valby Ekspert
20. oktober 2023 - 23:38 #6
#4
Jo netop. Det har også undret mig. Den åbner med flere faneblade for oven. Den ligner ikke sig selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2023 - 08:09 #7
Det der med at opgradere fra et system til et nyt kan bøvle.
Hvis du har et image af Home udgave kan du jo altid komme derhen.

Du har ikke overvejet en ny ren installation af Pro?

Jeg ville til enhver tid være på pro hvis man har muligheden. Der er flere muligheder rent skkerheds mæssigt og også på den private side. Du har gruppe politik som jeg synes man ikke kan undvære. Bitlocker  bruger jeg ikke på pro. Mine data er ikke så henmelige at jeg behøver dette, og jeg bruger ej heller Microsoft konto som sikkert er nødvendigt for at bruge Bitlocker. Så lidt indblanding fra Microsoft er det jeg ønsker.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2023 - 08:38 #8
Med hensyn til Notepad har jeg i anden gruppe jeg kigger med i set det med flere tabs. Og også at den når men åbner programmet ser alle de dokumenter men har gemt. Der skulle dog være et sted man kan indstille det så den åbner i en ny tab hver gang man åbner den. Jeg har dog ikke beskæftiget mig med det og ved heller ikke om der er forskal på Notepad om man bruger Home eller Pro udgaven.
Mener min notepad i Windows 11 Home minder om den jeg har i Windows 10.
Men det er måske fordi jeg har debloated min så meget at den nye ikke er til stede.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. oktober 2023 - 10:41 #9
i Notesbog, klik på tandhjul i top/højre
der 'Når notesbog starter' sæt markering i 'Åbn et nyt vindue'

Lige ovenover er der en 'Åbner filer' som er default til 'Åbn på en ny fane' - det kan du også rette til 'Åbn i et nyt vindue'

så er alt det nye med faner fjernet.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2023 - 11:46 #10
Tak claes57😊
Avatar billede valby Ekspert
21. oktober 2023 - 13:19 #11
#7
Du har sikkert ret i, at det kan give bøvl at opgradere til et nyt system.
Jeg har Home (AOMEI) lige til at køre ind. Det med at starte forfra er et kæmpe arbejde med alle de programmer jeg har har, det orker jeg ikke.

Den fidus med at åbne med en ny bruger, som får admin rettighed, har Microsoft også fået fjernet. Jeg kan også sagtens undvære BitLocker.
Du skriver, at jeg har en gruppepolitik, men det aner jeg ikke hvad er.
Avatar billede valby Ekspert
21. oktober 2023 - 13:20 #12
#9
Tak det vil jeg se på.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2023 - 13:23 #13
#11 Gruppepolitik er stedet hvor du selv har indflydelse på hvad der må foregå på din computer. Den feature har Home ikke. Det eneste man kan i Home er at lave ændringer i registeret og i planlagte opgaver som også hedder opgavestyring.
Avatar billede valby Ekspert
21. oktober 2023 - 13:35 #14
#13
Ja ? Men har det betydning, når det kun er mig der bruger computeren ? Jeg har jo aldrig savnet det.
Avatar billede valby Ekspert
21. oktober 2023 - 13:36 #15
claes57
Du har ret, det virker. Mange tak. 👍
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2023 - 14:13 #16
#14  Ja du har ikke samme kontrol over din pc. Men er du ikke vant til at bruge de muligheder der er forbundet med det, så bliver det ikke et savn.