Avatar billede Leander Praktikant
03. november 2023 - 14:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

CL RAM

Hej Hurtigt spørgsmål. Vil opgradere min pc med 2x8gb ram men er i tvivl om den jeg har fundet som har CL16 kan fungere når mine andre RAM er CL17. De er begge DDR4. Håber nogen kan hjælpe
Avatar billede Keld Broe Seniormester
04. november 2023 - 10:01 #2
Ja, det er muligt at bruge RAM-moduler med forskellige CAS Latency (CL) sammen i din computer, men de vil normalt køre med den laveste CL-værdi blandt dem. I dit tilfælde, hvis du har RAM-moduler med CL16 og CL17, vil de normalt køre med en CL17-latens, da det er den højeste CL-værdi mellem de to moduler. Dette kan betyde en lille ydelsesforskel, men det burde ikke være betydningsfuldt for de fleste almindelige opgaver.

Der er dog nogle vigtige ting at huske på:

Kompatibilitet: Sørg for, at de nye RAM-moduler passer fysisk og er kompatible med din computers bundkort og RAM-slots.

Kapacitet og hastighed: Hvis de nye RAM-moduler har forskellig kapacitet eller hastighed, kan der være yderligere kompatibilitetsproblemer. Ideelt set bør kapaciteten og hastigheden være så tæt som muligt på de eksisterende RAM-moduler.

Dual-channel: Hvis din computer understøtter dual-channel RAM, skal du placere de to ens RAM-moduler i de korrekte RAM-slots for at opnå optimal ydelse.

Det anbefales også at opdatere din computers BIOS til den nyeste version, da dette kan hjælpe med at forbedre kompatibilitet og stabilitet med forskellige RAM-moduler.

Alt i alt er det muligt at bruge RAM med forskellige CL-værdier sammen, men det er vigtigt at overveje kompatibilitet og potentielle ydelsesmæssige konsekvenser, når du gør det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. november 2023 - 13:11 #3
#2 Jeg søgte kun efter emnet - jeg har ikke selv dybere kendskab til de nærmere detaljer, men det ser ud til at du Keld Broe, mere nøjagtigt kan forklare det👍