Avatar billede jcr18 Professor
03. november 2023 - 17:07 Der er 6 kommentarer

alternativ til outlook mail

Jeg har og er fortsat mega træt af outlooks e-mail system pga. forskellige ting jeg ikke ønsker at komme ind på her, men...............jeg er på udgik efter noget meget bedre og er stødt på denne her: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=Proton+Mail&atb=v352-1&ia=web
Iflg. denne her omtale: https://www.gladteknik.dk/hvilket-mailprogram-skal-man-vaelge/ - skulle alle e-mails ALTID være krypterede begge veje. Nu kender jeg intet til firmaet, sikkerheden osv, men er det nogen I har hørt om før?
Avatar billede Erik K Ekspert
03. november 2023 - 17:40 #1
Om det er meget bedre for dig, kan man jo ikke svare på, når du ikke fortæller, hvad du er utilfreds med ved nuværende.

Proton er hjemmehørende i CH og har i årevis været kendt for deres høje sikkerhedsstandarder, jeg oprettede for mange år siden en konto (gratis) hos dem, men har ikke brugt den, så jeg kan ikke sige noget om brugervenlighed og service.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. november 2023 - 18:00 #2
Måske lidt oversolgt?
Proton Mail er webmailbaseret
dvs du går ind på en hjemmeside, og skriver - fedt nok, men ALLE, der er på https:// er krypteret fra sender til modtager, så der er ikke en ekstra sikkerhed i det i forhold til andre web-mails.
Lad være med det - spild af tid...
Avatar billede puren Ekspert
03. november 2023 - 18:01 #3
krypterede mails hvor store statshemmligheder sender du??

proton mail er jo kun sikkert så længe du sender fra protonmail til en anden protonmail.
sender du til gmail, yahoo eller andet er du/i ikke bedre stillet
Avatar billede jcr18 Professor
03. november 2023 - 18:37 #4
Ok tak for info. Krypterede mails er da rart at have når der sendes mails der overhovedet ikke kommer andre ved end modtageren også selv om det ikke er personfølsomme oplysninger. Det giver i hvert fald mig en god fornemmelse ligesom jeg har det når jeg benytter VPN.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. november 2023 - 16:45 #5
Det de andre er inde på er, at selv om mails KAN være krypterede, kræver det samme nøgler hos både sender og modtager. D.v.s. hvis ikke du har udvekslet nøgler med den/dem du sender krypterede mails til, så kan de ikke læses. Med mindre den er ukrypteret.
Derfor vil det typisk kun virke inden for eget system, altså hvis du sender fra proton mail til protonmail... - eller du har udvekslet private nøgler med andre modtagere, der så ligeledes benytter et mailprogram der kan håndtere krypteringsnøgler.

Jeg er for så vidt enig - jeg ville også gerne have krypteret mails, men det er bare alt alt alt for besværligt, som det er skruet sammen i dag.
Avatar billede jcr18 Professor
05. november 2023 - 18:07 #6
Jeg er med på nødvendigheden af at begge parter har hver deres nøgle og ja det er godt utroligt bøvlet, så vi håbe at med tiden finder "videnskaben" en løsning på en smartere måde.