Avatar billede Mollej Novice
06. november 2023 - 19:20 Der er 14 kommentarer

Har min gamer pc været brugt?

Hej. Når jeg scanner min bærbar gamer pc. Står der min bruger hedder Jakob selvom der står når jeg åbner windows start processlinien  står Morten Jakobsen som jeg hedder. Men under brugere og filer står der Jakob og det står også når jeg scanner min pc-

Er det normalt at en bærbar gamer pc larmer også uden at den spiller og bliver varm under tastaturet? (Dette er væk efter jeg købte en blæseren den kan stå på )
Kan min bærbar været brugt? eller er det en fejl i Windows?
og hvor meget skal en gamer bærbar larme?
Avatar billede Mollej Novice
06. november 2023 - 19:32 #1
PS har lige kigget på oprettelses datoen i delte billeder og samt delt musik på den bruger der hedder Jakob og de er oprettet d.07-12-2019 og jeg købte computeren i 2022.
RTX 3070 . Ryzen 7 5800H 8-Core / 3.2 - 4.4 GHz
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. november 2023 - 20:04 #2
Det er lidt uklart det du skriver. Hatrdu købt den fra ny eller?
Du skriver oprettet 07-12-2019. Så er den omkring 4 år, og så må den da have været brugt. Du skriver også at du købte den i 2022.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. november 2023 - 20:19 #3
"CPU First Seen on Charts: Q1 2021 "-men datoen kan da have stået galt. Er den købt refurnished - mange ved ikke det betyder brugt. Men en bærbar gamer larmer den skal af med en del varme -din alene 45W fra cpuen. Opladning afsætter også varme. Hvilken mododel (mærke) ?
Avatar billede Mollej Novice
06. november 2023 - 22:15 #4
Den er købt som ny.
Inde under brugere på c drev er der de to nævnte mapper oh de står som oprettet I 2019

Bærbaren er købt som helt ny i 2022
Avatar billede kulawig Professor
07. november 2023 - 09:58 #5
https://www.digitalcitizen.life/simple-questions-when-was-windows-installed-my-computer/

en comandopromt og systeminfo, vil kunne give svar på en del
Avatar billede valby Ekspert
07. november 2023 - 16:09 #6
Som Kurt54 skriver, er det ikke alle, som ved, at refurnished betyder brugt.
Derfor er det direkte uhæderlig, at bruge den betegnelse. Og er et firma parat til, at fuppe en kunde på et område, er de det også på et andet. Så man bør finde et andet sted at handle.
Det burde være ulovligt. 😣
Avatar billede Mollej Novice
07. november 2023 - 16:53 #7
Nej den er købt helt ny intet refurnished kender godt ordet
Avatar billede valby Ekspert
07. november 2023 - 18:16 #8
Jo det forstod jeg godt #4. Men med mindre du under installation selv har givet computeren navnet Jacob, virket det forkert. Og sammen med at der er oprettet mapper i 2019, er der begrundet mistanke om, at computeren er brugt..
Tal med forhandleren om din mistanke, og bed om en forklaring.
Avatar billede Mollej Novice
07. november 2023 - 19:38 #9
Det vil jeg gøre
Avatar billede claes57 Ekspert
07. november 2023 - 19:59 #10
Mit gæt er, at da du startede pc og skrev dit navn, og oprettede din konto til 'online' så lavede windows en konto til når du var offline.
Du har sikkert angivet en adgangs/pinkode til den, og ikke lagt mærke til, at win brugte de første 5 bogstaver af dit efternavn til kontoen.
Ingen spøgelser i det - bare windows, der (ud fra, hvad den ved på det tidspunkt) opretter en offline-konto.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. november 2023 - 23:21 #11
Man har jo hørt om "nye" mobiltelefoner, der i realiteten er brugte, der er blevet solgt som nye. Om dette også kan tænkes at foregå med pc´er er så spørgsmålet. Men jeg hælder mest til forklaringen i #10.
Avatar billede kulawig Professor
08. november 2023 - 08:13 #12
nu rolig ... hvis windows bliver installeret i offline mode (uden internet) sker der følgende

when you install Windows, but your computer is not connected to the internet. In this situation, your Windows installation doesn’t know the exact date and time when it is installed until you finish the installation and connect the PC to the internet. However, after the operating system logs this date, it doesn’t modify the Windows folder’s Created field with the correct date.

dvs windows folderen vil få et datostempel der er helt forkert
Avatar billede Mikael Ekspert
08. november 2023 - 12:10 #13
Måske ???? kunne det tænkes, at sælgeren af den spritnye computer, blot har valgt at klone den nye harddisk fra en til formålet harddisk med styresystemet og anden evt. software ???

Så vil den nye computer i sagens natur direkte det samme. Også Jakob ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
08. november 2023 - 12:13 #14
# 13  Der skulle stå: "Så vil den nye computer/ Harddisk i sagens natur direkte vise det samme" ;)