Avatar billede madsby Mester
09. november 2023 - 14:53 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Installation af ny Harddisk

Jeg har installeret en ny harddisk på en Lenovo computer, og har klargjort harddisken under Diskhåndtering med drevbogstav og partioner.

Når jeg starter op med Windows installationsfilen, skal jeg først vælge sprog og godkende licensbetingelser. Så skriver den at "der blev ikke fundet noget drev. Klik på indlæs driver for at angive en lagringsdriver."

Jeg har søgt på Lenovos hjemmeside og fundet i alt 21 drivere til maskinen, men ikke noget der virker.
Er der een som ved hvad jeg gør forkert?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. november 2023 - 15:50 #1
er der ikke noget med, at hd i bios skal være primær?
Avatar billede puren Ekspert
09. november 2023 - 16:16 #2
du har sikkert sat usb stikket i en usb3 port(blåt stik https://i0.wp.com/www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/wp-content/uploads/2023/03/AdobeStock_397885368.jpeg )

prøv at skifte til en sort (usb 2)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2023 - 17:08 #3
Hvis man skal loade en driver har man før i tiden brugt F6 når men skal gøre det. Og her skal driveren ligge på en usb for sig selv ved siden af installationsmediet.
Forstår heller ikke hvorfor du har partioneret den. Du kunne jo have gjort dette når den så disk som ikke allokeret i vinduet der opstår når men vælger hvilken disk der skal installeres på. Er der flere diske i systemet og det er en stationær, så er det en god ide at trække strøm kablet ud så data diske ikke ses under installation. Så får men ikke slettet den forkerte disk.
Avatar billede valby Ekspert
09. november 2023 - 17:36 #4
Jeg vil foreslå dig, at pille den disk ud, for at se, hvordan computeren starter op på den primære disk.
____________________________________________________________________
Jeg har lige sat endnu en ny SSD i min nye Lenovo, så der altså var to foruden den primære. Lenovo kunne slet ikke se disk 3. Så tog jeg disk 2 ud, og satte 3 ind i stedet.
Så blev den fundet helt automatisk. Og da jeg efterfølgende satte 2 i igen og derefter 3, kørte det perfekt. Hvorfor disk 3 ikke blev fundet umiddelbart aner jeg ikke.
Avatar billede madsby Mester
10. november 2023 - 09:18 #5
Tusind tak for jeres gode råd.
Som skrevet, så har jeg sat en ny HD i pcén. Den HD som sad i maskinen var for lille, og derfor vil jeg gerne have en større i.
Der er kun plads til en HD, så jeg har taget den opridelige af, og monteret den nye og vil så installere Windows på den..

Under generelt i Bios står der Hard Disk: 0  -  Altså er den ikke er registreret, og det forklarer jo at jeg ikke kan installere på den.
Som jeg skrev, så skal jeg indlæse en lagringsdriver,  jeg kan bare ikke finde  en som kan bruges.  Hvis nogen ved hvor den kan findes så vil jeg være meget taknemlig.
Avatar billede puren Ekspert
10. november 2023 - 09:34 #6
hvis du ikke finder disken eller controlleren der styre disken i bios, vil windows aldrig finde den
Avatar billede claes57 Ekspert
10. november 2023 - 09:40 #7
hd kablet forkert til bundkortet
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2023 - 12:44 #8
#5 Hvis stationær eller plads til 2 diske kan du hvis systemet kører godt nok vel  klone disken over?
Avatar billede madsby Mester
10. november 2023 - 13:25 #9
Det er  NVMe diske og jeg har aldrig haft succes med at klone den type.

Jeg sætter den gamle HD tilbage i maskinen og lever med den plads der er til rådighed.

Endnu en gang tak for de mange gode forslag til løsning af mit problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2023 - 13:51 #10
#9 Ok.
Dem har jeg ikke erfaring med.
Jeg kloner også selv meget sjældent.
Bruger en anden metode.
Jeg bruger Aomei Backupper Free der kan lave systembackups.
Backups gemmes selvfølgelig på anden destination da c drevet jo overskrives.
Hvis man vælger efter at have lavet backup vælger recovery, kan man i programmet vælge en anden destination end systemdrevet.
Jeg har på den måde et par gange overført mit system på en HDD over på SSD.
I programmet kan man nemlig tjekke af at recovery skal tilpasses til brug på SSD efterfølgende.
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. november 2023 - 16:47 #11
Da det er en Nvme disk så check med bundkorts manual at den er kompatibel - der findes nemlig to typer der passer i M.2  slots ! se evt her https://www.kingston.com/en/blog/pc-performance/two-types-m2-vs-ssd
Avatar billede valby Ekspert
10. november 2023 - 18:38 #12
Disk 0 betyder ikke 0 disk :-)
Der er altid plads til en SSD disk. Den bliver ikke varm af betydning, og den vibrerer ikke. Så den kan bare hænge i kablerne, bare den ikke berører ventilatoren.
Jeg har en lille Lenovo med 3 diske. 1 M2 på 1TB og 2 almindelige interne diske på hver 4TB, og det kører fint.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. november 2023 - 23:27 #13
#12 Jeg ville nu ikke lade en SDD "hænge i kablerne", men fastgøre den f.eks. ved hjælp af minimum en kabelstrip. Jeg har selv et kabinet hvor der er tre konsoller til netop SDD, men også til HHD. Jeg ved godt at en SSD ikke vibrerer, men det at den er fastgjort er det bedste.
Avatar billede valby Ekspert
11. november 2023 - 00:18 #14
#13
Hænge i kablerne er også et forkert udtryk. Der er så lidt plads i kabinettet, at de 2 SSD faktisk bliver spændt fast i og mellem kablerne. De ligger ikke og "rasler"
Avatar billede madsby Mester
15. november 2023 - 17:04 #15
Så fandt jeg alligevel en løsning på mit problem. (at udskifte en NVMe harddisk)

Den fil jeg manglede hedder: Intel Rapid Storage Technology Driver for Windows 11 (64-bit)
Da den blev indlæst kunne Windows installeres.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2023 - 17:08 #16
#15 Skulle du bruge F6 som jeg viste tidligere i #3 og der loade driveren?
Avatar billede valby Ekspert
15. november 2023 - 17:10 #17
👍
Avatar billede madsby Mester
15. november 2023 - 18:11 #18
Nej man skal først downloade filen, og derefter udpakke den, og så gemme den på en usb"pind"
Ved installation af W. 10 og 11 kan man bruge musen til at vælge.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2023 - 19:10 #19
Der var nu også noget af det jeg skrev i #3. Vidste bare ikke om man nu til dags skal vælge F6 for at installere driveren  så harddisk blev synlig.