Avatar billede Jan Post Mester
28. november 2023 - 07:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Windows 11. Ændrer drev bogstav.

Jeg har fået et lille problem som irriterer mig. Jeg har Windows 11 23H2. Hver gang jeg starter pc'en er mine 2 CD/DVD drev blevet til P og Q drev. Jeg ændrer det i diskhåndtering og de er så Y og Z. Jeg bruger de sidste bogstaver fordi jeg vil ikke ha' mine sd-kort og usb sticks skal ændre mine drev betegnelser. Hvorfor ændrer Windows 11 selv mine drev ?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2023 - 07:48 #1
Der må jo så være noget andet hardware der har fået tildelig på Y og Z.
Og hvilke er dette?
Avatar billede Jan Post Mester
28. november 2023 - 07:52 #2
Nej. Der er ikke noget andet hardware som har fået tildelt Y og Zz. Har også prøvet at ændre dem til A og B drev. Det ændrer som også efter næste genstart. Windows 11 kan simpel hen ikke huske mine ændringer. Alle andre ændringer som jeg laver er der ingen problemer med.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2023 - 08:01 #3
Hmm.
Kan man gøre noget den vej her eller er dine drev ikke synlige der?
https://recoverit.wondershare.com/harddrive-tips/change-drive-letter-windows-10.html
Regner med du har forsøgt fra diskhåndteringen. Men måske du skulle prøve mulighed 2 og nedefter
Avatar billede Jan Post Mester
28. november 2023 - 08:06 #4
Mange tak. Det prøver jeg. Giver tilbagemelding senere i dag.
Avatar billede Jan Post Mester
28. november 2023 - 08:43 #5
Så har jeg prøvet mulighed 4, og efter første genstart virker. det, men det har før virket et par gange og så ændret det tilbage. Håber at Windows husker det denne gang. Hvor i Registry bliver drevbogstaverne tildelt ?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2023 - 08:50 #6
#5 Håber det holder nu så :-)
Måske her?
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices
Avatar billede Jan Post Mester
28. november 2023 - 08:56 #7
Har kigget på registry og der staår bare en masse "volapyk" som jeg ikke skal pille i. :)  Mangler knappen "tildel drevbogstav.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2023 - 09:03 #8
#7 Det kommer du ikke til at se da alt derinde er på engelsk og skrevet på en helt speciel måde.
Avatar billede valby Ekspert
28. november 2023 - 21:27 #9
Det lyder mystik, men prøv dette udmærkede program, fra AOMEI gratis:
https://www.diskpart.com/download-home.html
Avatar billede Jan Post Mester
29. november 2023 - 09:11 #10
Mange tak. Kender godt programmet. Indtil videre virker det. Jeg brugte #3 løsning nr. 4. Venter et par dage. Hvis de virker endnu, melder jeg opgaven løst.
Avatar billede Jan Post Mester
10. december 2023 - 14:34 #11
Nu virker det 9 ud af 10 gange, så det bliver nok ikke anderledes. Jeg lukker tråden. Tak alle sammen for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2023 - 14:36 #12
Velbekomme.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2024 - 17:12 #13
Du lukker tråden ved at markere en eller flere indlæg hvid der var brugbar hjælp.