Avatar billede RikkePrikke Seniormester
30. november 2023 - 15:18 Der er 8 kommentarer

Jeg kan pludselig ikke indsætte rækker?

Hej
Jeg arbejder i et ark, hvor jeg pludselig ikke kan indsætte en ny række. Jeg kan ikke sætte et billede ind her, men når jeg markere 5. række f.eks, og højre klikker, så kommer boksen op med kopie, klip, indsæt, formater osv. Men pludselig er mulighederne indsæt, slet og ryd indhold, ikke en mulighed, de er lysegrå og kan ikke klikkes på. Jeg kan heller ikke bruge Ctrl +, så kommer der bare et "DIIN" og intet sker.
hvad søren har jeg klikket på?
er der nogen der kan opklare.?
Jeg har forsøgt at sætte arket over i andet akr, men det ændre ikke noget

Vh Rikke
Avatar billede MaxZpaD Professor
30. november 2023 - 15:40 #1
Det lyder umiddelbart som om, at arket er beskyttet.

Se menupunktet Gennemse og herefter gruppen Beskyttelse. Hvis der er en knap, som hedder Fjern arkbeskyttelse, så er arket beskyttet mod ændringer - herunder indsættelse af rækker.
Avatar billede RikkePrikke Seniormester
30. november 2023 - 19:43 #2
Det er der ikke, men jeg kan også alt andet, bare ikke sætte rækker ind
Avatar billede kim1a Ekspert
01. december 2023 - 07:54 #3
Det her er et long shot. Har du evt. stadig billedet du kopierer i udklipsholder? Så Excel tror du vil sætte det ind en masse gange?
Avatar billede RikkePrikke Seniormester
01. december 2023 - 08:39 #4
Hej Kim1a
Nej, det kan ikke være det, for problemet var længe før jeg lavede det billede.
Men kan det have noget med den tabel at gøre som jeg arbejder i? 🤔
Avatar billede jernrosen3 Forsker
01. december 2023 - 09:51 #5
Det kan være at du stiller dig i et felt i stedet for at markere hele rækken.
I et felt markeret får du muligheden for "Indsæt..." - nyt vindue.
Ved hele rækken markeret får Du mulighederne Indsæt - Klip - Kopier.
Avatar billede RikkePrikke Seniormester
01. december 2023 - 10:32 #6
Hej Jernrosen3
Nej, jeg markerer tallet - altså der hvor jeg gerne vil have en ny række ind. Hvis jeg stiller mig i et felt, og vælger indsæt (det kan jeg godt) klikker indsæt hel række,, så får jeg beskeden "Dette vil ikke fungere, fordi det flytter celler i en tabel i regnearket"
Avatar billede MaxZpaD Professor
01. december 2023 - 11:15 #7
Jeg har prøvet lidt frem og tilbage, og det lader til, at man godt kan indsætte nye/tomme rækker på tværs af arket, selv om der er en tabel på rækken, men hvis man vil indsætte kopierede celler eller rækker, får man beskeden, du har skrevet i #6.

Så det har nok noget med tabellen at gøre, sådan som du også selv er inde på i #4. Hvis det er nye/tomme rækker, du vil indsætte, må Excel ikke være i såkaldt "cut-copy-mode", dvs. der må ikke være et område med stiplede kanter, som er blevet kopieret (f.eks. med Ctrl + C), som afventer at blive indsat et sted.

Tryk esc (Escape) på tastaturet for at stoppe "cut-copy-mode".

Hvis ikke det hjælper, har jeg ikke flere bud.
Avatar billede RikkePrikke Seniormester
01. december 2023 - 12:51 #8
Jeg kan se at det er noget med den tabel som er sat ind. Jeg har simpelthen kopieret det hele ind i et nyt ark- uden tabellen, og så kan ejg det hele 🤷‍♀️Men tak for jeres indput 🙏